Det är nog i stort omöjligt att undvika lite mögel i både ved och flis skillnaden är nog antar jag att flisen dammar mera. Fliseldar sjukan verkar finnas på sågverk och värmeverk så jag tror inte man behöver bo i skiten för att drabbas men vet man att det finns kan man ju skydda sig på bästa sätt.
 
Izvek skrev:
Ojoj.... tråkigt att folk fortfarande inte vet hur det fungerar. Flisen skall torkas!!! Lika så ved annars möglar den. Kapar du ved å slänger det i en stor hög med lite ventilation så möglar den med. Så jag förstår inte hur folk tänker riktigt. När det gälle fastbränsle så ska den vara så torr som möjligt om det skall vara till någon eldande effekt.
Jag menade bara att man borde veta om att fliseldarsjukan finns när man gör ett så pass stort förråd. Att vilket fastbränsle/biobränsle som helst skall vara så torrt som möjligt är väl självklart, annars är det väl ingen ide att hålla på.
Jag kan väl inte veta hur eller om andra människor torkar sin ved eller flis, därför tipsar jag andra om det så att kunskapen finns och man kan göra ett medvetet val.


Edit: Jag borde väl i och för sig tänkt på att det här är byggshus så jag borde väl hålla folk högre än så :D
 
Redigerat:
Hur torkar man flis till ett förråd på 120 m3 ? eller klyver man veden året före flisning så den redan är torr ?
 
smurfen72 skrev:
Hur torkar man flis till ett förråd på 120 m3 ? eller klyver man veden året före flisning så den redan är torr ?
Lägger upp som långved i två år. Randbarkat om det inte är maskinprocessat.
 
Under tak eller kan det ligga ute ?
 
smurfen72 skrev:
Under tak eller kan det ligga ute ?
Det torkar även om det inte är täckt men många lägger en presenning på toppen.
 
Långved är d 1m ved eller?

Själv så lägger jag stockar i en luftigtrave under pressening. Så det får torka. Å sen flisas det och blåses med kallluft för att hålla ner värmen i högen för att inte det ska ta sig värme för då bildas mögelsporer.
 
Trodde värmen som bildas hjälpte till att torka flisen men där ser man vilken koll man har på flis eldning-
 
Izvek skrev:
Långved är d 1m ved eller?

Själv så lägger jag stockar i en luftigtrave under pressening. Så det får torka. Å sen flisas det och blåses med kallluft för att hålla ner värmen i högen för att inte det ska ta sig värme för då bildas mögelsporer.
Långved är det du kallar stockar, metersved är 1m ved.. ;-)
 
Jo den värme som bilda hjälper till att torka.. Men man måste ha sveper golv eller dylikt för det då. Annars blir det bara mögel Men ännu bättre om man kan blåsa på en fläkt för att torka det lite. + att eleminera mögeltillväxten
 
smurfen72 skrev:
Är det så klokt med så stort förråd om det blir nått fel och man måste in och repa ?
Tanken för mig är att om jag ska gallra o får mycket virke över ska ja kunna flisa in det men normalt tror jag inte det blir mer än halvfullt heller men visst skulle det bli jobbigt iaf om nått går sönder! När man gör förådet får man ju se till att man har gjort så man enkelt kan ösa ut flisen. Men när man gör flisen själv kan man ju iaf se till att inte få med sten o annat som skulle kunna ställa till det.
 
jixxer skrev:
Tanken för mig är att om jag ska gallra o får mycket virke över ska ja kunna flisa in det men normalt tror jag inte det blir mer än halvfullt heller men visst skulle det bli jobbigt iaf om nått går sönder! När man gör förådet får man ju se till att man har gjort så man enkelt kan ösa ut flisen. Men när man gör flisen själv kan man ju iaf se till att inte få med sten o annat som skulle kunna ställa till det.
Jag håller på o testar hur mycket helstocken torkar över en sommar har när jag kvistat dragit sågen efter stammen o gjort sår i barken hela vägen och när trädet var nyhugget höll de ca 50% så ska bli intressant o se hur mycket de torkat till hösten. Vad menas med sveper golv? Har inte hört talas om det. Hur lite fukt bör de vara i helstocken ifall man ska slippa möggel eller iaf hålla de på en rimlig nivå?
 
L
så här står det i en instruktionsbok.
"Upp till 30% vattenhalt kan flis lagras utan problem. Fr o m 35% börjarfliset vid längre lagring att multna och ruttna (värmevärdesförlust)."
 
Tackar för snabbt svar! Då får man se hur man ligger till med torkningen av det som jag har liggandes men har lite svårt o tro det kommer under 35% på en sommar.
 
jixxer skrev:
Jag håller på o testar hur mycket helstocken torkar över en sommar har när jag kvistat dragit sågen efter stammen o gjort sår i barken hela vägen och när trädet var nyhugget höll de ca 50% så ska bli intressant o se hur mycket de torkat till hösten. Vad menas med sveper golv? Har inte hört talas om det. Hur lite fukt bör de vara i helstocken ifall man ska slippa möggel eller iaf hålla de på en rimlig nivå?
Men d d lät intressant med din mätning av torkningen. Hör av dig i höst när du flisat så man får veta hur d torkat.

Svepersplåt heter det väl egentligen. En plåt med massa hål i. Men d går göra på många andra sätt d är ju bara för att kunna blåsa in luft inunder flisbädden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.