Är man icke skogsägare så blir ju listan på nödvändig utrustning ganska kort. motorsåg(vedkap) och en vedklyv. alternativt hyra en vedmaskin en helg för 1200kr och då fins det inget behov av någon maskinpark. en lastbilstrave långved(normal årsförbrukning) kostar där jag bor mellan 6000- 8000kr hemkört på gården.
 
Izvek skrev:
Låter som att det blivit någe fel eller att pumpen är förliten så att den måste gå in med el istället för att toppa. Men annars ovanligt att någon erkänner att det blev dåligt.
Något fel på värmepumpen är det tyvärr inte utan det är nog behovet av hög framledningstemp som är den största boven.
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
:)Eller som min farbror sa när han summerade läget vid fikabordet efter en period av vp-strul.

Med eftertryck:
Säga vad man vill, men den där jäkla veden, den FUNKAR i alla fall.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
anjn skrev:
Är man icke skogsägare så blir ju listan på nödvändig utrustning ganska kort. motorsåg(vedkap) och en vedklyv. alternativt hyra en vedmaskin en helg för 1200kr och då fins det inget behov av någon maskinpark. en lastbilstrave långved(normal årsförbrukning) kostar där jag bor mellan 6000- 8000kr hemkört på gården.
Vet flera som inte har skog men vagspark för att ut å hugga med. Men då hugger d diken å sådant som bönderna blir glad av att slippa göra själva.
 
Izvek skrev:
Vet flera som inte har skog men vagspark för att ut å hugga med. Men då hugger d diken å sådant som bönderna blir glad av att slippa göra själva.
Det går ju under ett annat konto o de e hobby jag ser min skog som min hobby o har inga problem o plöja ner pengar där just för att jag tycker att det är kul. Som jag har det nu skulle jag klara mig utan hjuling o vagn för att jag har så nära till väg att jag skulle kunna lasta direct på bilvagn o köra hem o leja för gallringar o med den gammla pannan ja ha nu lär ju funka i 30 år till men håller ändå på o planerar för att installera en eta flisanläggning bara för att de e skönt o få de självgående så har man en hobby får de kosta va de vill! Synd bara att man ha så många hobbies:x
 
  • Gilla
Izvek och 1 till
  • Laddar…
Ja eta kostar ju endel. Hur löser du flisning etc? Går åt mycket maskin å utrymme för en sådan uppvärmning?
 
Ja eta kostar ju endel. Hur löser du flisning etc? Går åt mycket maskin å utrymme för en sådan uppvärmning?:D
 
Jag har allt för att göra flis redan men ska bygga föråd och pannrum till sommaren de blir på ca 120m3 så kommer kunna ha flis för två år med den förbrukning jag har nu. Men det funkar ju inte med en sån här anläggning om man bor mer centralt jag har ca 4ha egen mark runt huset så för mig är det inget problem.
 
Jaha fin fint. Hur blir konstruktionen med förrådet? Är det med etas eget snurrförråd?
 
De blir ca 6.5X6.5X3 (L.B.H) meter o etas 6 meters omrörare.
 
Ni är införstådda med vad fliseldarsjukan är hoppas jag?
 
Jo är mycket medveten om det men jag kommer ju aldrig att komma i kontakt med flisen efter det den är flisad o klar i förådet så det kommer inte vara nått o oroa sig för och skulle det vara så att man måste in är det ju andningsskydd som gäller.
 
Är det så klokt med så stort förråd om det blir nått fel och man måste in och repa ?
 
Drömhus2012 skrev:
Ni är införstådda med vad fliseldarsjukan är hoppas jag?
Ja, något som drabbade okunniga människor som förvarade möglig flis i källaren på boningshuset och dessutom hade för vana att vara och gräva runt i möglet utan skydd.
 
Drömhus2012 skrev:
Ni är införstådda med vad fliseldarsjukan är hoppas jag?
Ojoj.... tråkigt att folk fortfarande inte vet hur det fungerar. Flisen skall torkas!!! Lika så ved annars möglar den. Kapar du ved å slänger det i en stor hög med lite ventilation så möglar den med. Så jag förstår inte hur folk tänker riktigt. När det gälle fastbränsle så ska den vara så torr som möjligt om det skall vara till någon eldande effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.