Izvek skrev:
Håller med om traktor vore bättre men d är ju som en fluga d dära med atv.
Hahah du har så rätt detta med avkastning på egen skog osv. Men då börjar kalkylen bli omöjlig att uträkna å komma fram till någe svar. Börjar bli lite väl många variabler att hålla reda på. Men gillar på det sätt ni tänker.
Ja, allt bygger ju på vilka förutsättningar man utgår i från. har din granne t.ex. endast 1 ha stenig åkermark kan man ju lugnt säga att han gjort en kraftig felinvesterning:rolleyes:
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Jugend skrev:
Nej så tycker inte jag att man kan räkna alls. För det är mycket mer komplicerat med ved än vad som framgår här. I många fall är det som Janne skriver att man köper av någon bonde eller gör gentjänster eller helt enkelt hämtar gratisved. Man får då räkna in transporten. Ved är det överlägset billigaste alternativet att värma upp sitt hus förrutom flis. Däremot är det långtifrån arbetsbefriat.
Så då betalar man ju med sin egen tid, inte med kronor. Som sagt, skall man göra en fullständig kalkyl får man ta med det, annars kan man inte jämföra med en värmepump som har minimal insats av tid. Jag är ekonom, så lite skadad kan jag vara. Men denna tråden handlar ju om en så fullständig kalkyl som möjligt.
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Fredrik R skrev:
Folk skriver gratis ved, bara för man har egen skog är den ju inte gratis.
Hade man sålt veden istället hade det gett en inkomst. Genom att elda upp veden istället får man ta med försäljningsvärdet på veden som en kostnad om man vill ha en riktig kalkyl.
Vad mer är då inte gratis??
Vattnet i min brunn : kunde exporteras till valfritt land med torka
Bär o svamp i skogen : Gul kantarell ligger på 300:kilot
Sex med frugan etc etc.
Typiskt icke argument för att motivera vp.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Fredrik R skrev:
Så då betalar man ju med sin egen tid, inte med kronor. Som sagt, skall man göra en fullständig kalkyl får man ta med det, annars kan man inte jämföra med en värmepump som har minimal insats av tid. Jag är ekonom, så lite skadad kan jag vara. Men denna tråden handlar ju om en så fullständig kalkyl som möjligt.
Jag är nog också skadad, fast åt andra hållet då:)
Jag tycker nämligen att det är väldigt trevligt att "arbeta" åt sig själv i skogen, och på vedbacken.

Jag är iofs bara inne på andra året och har ganska låg förbrukning, så det kanske hinner ändra sig.
Men just nu ser jag det inte som att jag "betalar", utan snarare som en meningsfull fritidssyssla.
Hade jag råd så skulle det ju bli ännu mer "meningsfullt" med fyrhjuling, men där är jag inte ännu;)

On topic:
Jag vill också gärna se en så fullständig kalkyl som möjligt, men gärna en med rimliga poster.
För 20-30k så bör man få ett alldeles utmärkt beg. redskap att skota hem ett årsbehov med, och används det bara till det så tar det knappast slut på 20år, utan kan snarare avyttras för samma peng efter dessa år.
 
Jo visst är det så att man kan ta med ännu fler vareabler i denna kalkyl. Å utslaget på 20år är en ungefärlig tid på när allt börjar bli slitet så man kanske vill byta. Men inte sänert att d behövs met många som tjurar in i d sista med sina grejer. Problemet som personen i fråga har att han har inget hum om hur man reparerar eller någe så då blir det heller att köpa nytt för han än att reparer. Skulle gärna vilja se hur någon annan räknar. Å vart den personen sätter sin gräns. För jag vet att folk har gärna lust att bort se från många kostnader när det gäller sit val av uppvärmning system som ved eldare.
 
Izvek skrev:
Jo visst är det så att man kan ta med ännu fler vareabler i denna kalkyl. Å utslaget på 20år är en ungefärlig tid på när allt börjar bli slitet så man kanske vill byta. Men inte sänert att d behövs met många som tjurar in i d sista med sina grejer. Problemet som personen i fråga har att han har inget hum om hur man reparerar eller någe så då blir det heller att köpa nytt för han än att reparer. Skulle gärna vilja se hur någon annan räknar. Å vart den personen sätter sin gräns. För jag vet att folk har gärna lust att bort se från många kostnader när det gäller sit val av uppvärmning system som ved eldare.
Köpte tomt för att bygga hus. På tomten fanns många träd.
Stal ett vattenledningsrör som jag svetsade tank av.
Köpte panna för 25k och andra delar pö om pö. kanske tot 50k eller nåt?
Gjort allt själv.
Har eldat så i 13 år nu.
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Fredrik R skrev:
Så då betalar man ju med sin egen tid, inte med kronor. Som sagt, skall man göra en fullständig kalkyl får man ta med det, annars kan man inte jämföra med en värmepump som har minimal insats av tid. Jag är ekonom, så lite skadad kan jag vara. Men denna tråden handlar ju om en så fullständig kalkyl som möjligt.
Jo jag håller med om att man kan räkna så, men jag tycker det är felaktigt. Jag är också skolad vid handelshögskola. Det finns väldigt många intäktsmöjligheter i mina fastigheter och de betecknar jag inte som en kostnad. Tex använder jag naturligtvis inte samtliga äpplen från samtliga träd utan de kaseras.

Följande är min iakttagelse. Vedeldare räknar allt som oftast inte in möjlighet till försäljning - helt enkelt för att det inte är något alternativ. VP-ägare räknar oerhört sällan in överföringskostnaden för el, som nämligen inte framgår tex på Elskling.

Ta överföringskostnaden där jag bor. Ponera att man har en fastighet som drar 15' kwh per år för värme och varmvatten. Det blir 3 040 kr bara för elöverföringen. Ponera att jag vissa år får veden gratis men att jag i snitt betalar 500 kr / kubik för björk. Det blir 6 kubikmeter fast björk bara för elöverföringskostnaden och 16' kwh i energivärde. På det sedan kommer elpriset som är den stora kostnaden.
Jag är helt övertygad om att ved är det absolut billigaste alternativet till att värma sitt hus - hur man än räknar.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jerpa skrev:
Förstår inte heller varför man ska ha både fyrhjuling och skoter. Om inte kanske man kan låna traktor av någon eller att man delar.
Har han inte plats för veden över vintern, så han måste även fälla då? Visserligen blir det 1000kr/år i spar, men ändå.

Själv har jag en gammal bm10, dock inte för skogen, utan där skaffade jag en fyris. Den har jag för skogen (där traktorn för övrigt inte kommer fram pga underlaget), skottning/plogning samt nöje.
Nja han hugger väl på våren. Å sen ladar in det i någe gammal ladugård. Å sen så kör han med bilsläp 6 mil hämtar veden för att köras till boningshuset.
 
Izvek skrev:
Nja han hugger väl på våren. Å sen ladar in det i någe gammal ladugård. Å sen så kör han med bilsläp 6 mil hämtar veden för att köras till boningshuset.
Lät ju inte som den smidigaste vedhanteringen..
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju räkna på hur många sätt man vill både för o emot vedeleldning o allt runtomkring, Men ser man historiskt på uppvärming så när oljan kom va ju dom som installerade ved inte kloka för oljan va ju så billig, sen när elen på 70talet va så billig va de samma visa. Nu är det värmepumpar o jag tror historien kommer upprepa sig för iaf så är ju folk som eldar med ved inte kloka o värmepumpar e ju så billiga i drift. Men när elen stigit till 4-5 kr är det samma pris som direktverkande el idag.

Som jag har det idag har jag både ny fyrhjuling med avesta hudraulisk vagn men det jag gallrar själv så behåller jag allt som inte överstiger 5cm i topp de får du inget för iaf om man skickar de som massa o det gör jag ved av sen säljer jag resten som massa. Sen räknar jag ju ändå fyrhjuling o vagn som en investering o dom pengarna jag lagt på dom är ju kvar till stor del plus att skogen ska skötas o ska man låta nått företag gallra o röja ska de in i kalkylen med. Så med det sagt tror jag inte man kan göra en kalkyl så enkelt det är så mycket som spelar in både idag o i framtiden men vedeldning kommer vara den billigaste uppvärmningen framöver. Iaf för mig.
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
kulle
jixxer skrev:
Man kan ju räkna på hur många sätt man vill både för o emot vedeleldning o allt runtomkring, Men ser man historiskt på uppvärming så när oljan kom va ju dom som installerade ved inte kloka för oljan va ju så billig, sen när elen på 70talet va så billig va de samma visa. Nu är det värmepumpar o jag tror historien kommer upprepa sig för iaf så är ju folk som eldar med ved inte kloka o värmepumpar e ju så billiga i drift. Men när elen stigit till 4-5 kr är det samma pris som direktverkande el idag.

Som jag har det idag har jag både ny fyrhjuling med avesta hudraulisk vagn men det jag gallrar själv så behåller jag allt som inte överstiger 5cm i topp de får du inget för iaf om man skickar de som massa o det gör jag ved av sen säljer jag resten som massa. Sen räknar jag ju ändå fyrhjuling o vagn som en investering o dom pengarna jag lagt på dom är ju kvar till stor del plus att skogen ska skötas o ska man låta nått företag gallra o röja ska de in i kalkylen med. Så med det sagt tror jag inte man kan göra en kalkyl så enkelt det är så mycket som spelar in både idag o i framtiden men vedeldning kommer vara den billigaste uppvärmningen framöver. Iaf för mig.
Japp!! (y)
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Det där med det historiska brukar jag ägna en del funderingar.

Precis som föregående talare nämner har det historiskt sätt ALDRIG varit smartast att göra som den stora massan. Av just den anledningen så jublar jag och dansar en liten dans varje gång jag ser en borrigg eller hör talas om ytterligare en pumpinstallation. För ju fler som installeras ju säkrare kan man vara på att det inom några år konstateras ha varit vansinnigt! Inte kommer staten att sitta still i båten när de konstaterar att deras energiskatt minskar i takt med att pumpinstallationerna ökar.

För mig blir det fliseldning!
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Nä historia e kul. Har för mig att det varit skatt på ved eldare förut? Typ att tar man ut träd för att värma med så fick man betala skatt. Men inte om man rev ner ett gammalt hut och eldar med det timmret för det är redan skatta en gång. Å d har väl varit tal om skatt för vedeödare i dagsdato?
 
Då tror jag det är betydligt mer sannolikt med avgift på den värme man plockar upp ur marken..
 
Som jag tidigare skrev så är det ju grundförutsättningarna som måste styra vilken värmekälla man väljer. bor man i villa utan egen mark skulle jag vilja säga att vp. fjärrvärme eller pellets är bästa valet. ska man köpa ved för 500 kr m3s då är det i dagsläget inte värt besväret att elda.
Har man egen mark eller jordbruksfastighet med skog är ju maskinparken som man använder till veden nästan den samma som man behövt i vilket fall för att sköta sin skog, så då är ju valet enkelt ved blir helt klart billigast, man kan ju resonera som så att man kan sälja virket och finansiera elräkningen till vp, men det blir en sämmre affär än att värma huset eftersom man genom att förädla dom sämmre sorteringarna av virket till ved har höjt värdet på virket. man kan ju också resonera som så att man kan göra ved och sälja för att betala el-räkningen, men då ska man ju kunna ta ut lite större volymer per år för att det inte ska bli mindre besvär att elda veden själv än att försöka sälja väldigt små volymer till kräsna kunder. kan ju berätta varför jag valde att fortsätta med vedeldning, jag stod förra hösten inför ett val då befintliga anläggningen var slutkörd. jag övervägde vp, men eftersom jag har ett gammalt hus så skulle jag utöver vp installation borrning m.m. ha varit tvungen att byta merparten av ellementen på bottenvåningen för att få ner framledningstemperaturen på rätt nivå för vp. samt att ventilationen i huset bygger på att murstocken är varm så jag hadde även behövt installera mekanisk ventilation i huset= väldigt stor investering. därimot så valde jag en panna som jag vet fungerar bra med pellets i fall jag av någon anleding i framtiden inte skulle klara av att elda ved. i dagsläget kostar framställningen av en årsförbrukning av ved ca 1500kr som dessutom är avdragsgill. när det gäller tiden som jag lägger på att framställa veden så håller jag inte med dom som vill sätta en prislapp på timmtiden eftersom det faller in i samma kattegori som t.ex. gräsklippning. Är det någon som inte klipper gräsmattan pga. att det inte är ekonomiskt försvarbart? så ska man försöka att göra en ekonomisk kalkyl för eller i mot vedeldning så är det många variabler att ta hänsyn till och resultatet är helt beroende av vilka förutsättningar man har att utgå i från.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.