Ja d jag menar är att köpa allt komplett kan inte vara så att ved eldningen räknas till billigt. Men har man en lösning med tjänster och gentjänster eller delar utrustning med grannen eller på annat sätt hjälpsåt så sjunker kostnade dramatiskt mot d exempel jag skissat upp.
 
Om man köper en dyr komplett anläggning och låter hantverkare göra jobbet och sen har tänkt betala 450kr/stjälpt kubik, ja då är t ex pellets betydligt billigare.
 
Påbörjad räkning
 
  • uploadfromtaptalk1363675873620.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja att det där blir dyrt är väl ingen sensation.
I år har jag betalat 300kr för hemtransport och 1st dunk Aspen 179kr.
479kr för en års produktion av ved är väl rätt okej
 
Nja d är väl inte fråga om sensation utan at personen som har detta vedsystem tycker att ved är ju så billigt att värma huset. Å inte går d använda heller om strömen går. Men om man då jämför med berg/jordvärme skulle tro att man hamnar på ganska lika bara d att man får mer tid över till annat.
 
Redigerat:
Izvek skrev:
Nja d är väl inte fråga om sensation utan at personen som har detta vedsystem tycker att ved är ju så billigt att värma huset. Å inte går d använda heller om strömen går. Men om man då jämför med berg/jordvärme skulle tro att man hamnar på ganska lika bara d att man får mer tid över till annat.
Ja det beror ju vad man jämför med. För min 479kr så hade jag inte fått många kWh.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Izvek skrev:
Nja d är väl inte fråga om sensation utan at personen som har detta vedsystem tycker att ved är ju så billigt att värma huset. Å inte går d använda heller om strömen går. Men om man då jämför med berg/jordvärme skulle tro att man hamnar på ganska lika bara d att man får mer tid över till annat.
Beror som sagt helt på husets förutsättningar. Har du en kåk på 300 kvm så är nog ved överlägset allt.
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Va ju en jävla kalkyl oxå.. Skoter, furhjuling, släp till dessa...
Går det inte elda ved utan dessa tro..? Å går de inte använda dessa för andra ändamål än bara ved..?
Men som sagt, beroende på vad man vill komma fram till så kan man ju välja vad man räknar in...
Själv skulle jag vilja köra Ferrari till banken och betala elräkningen över disk, å då blir det helt plötsligt jävligt dyrt det med...
 
Redigerat:
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Kan säga att alla grejer som är tagit med i kalkylen är sådant som kostar och som endast används till ved för att värma huset.

Kan förstå konseptet mer i ekonomisk vinkel om man använder skoter och fyrhjuling till att köra fram skog till försäljning. Men nu är allt bara för ved eldning å när man kikar på det så finner man många dålda kostnader som man inte tänker på men gladeligen betala för att man i tron om denna ved eldning är så billigt.

Tillexemepel har jag en traktor. Å den använder jag till en massa saker så där blir inte kostnaden för ved hämtning stor.
Men i min kalkyl där fyrhjulingen givetvis går att använda till annat så står den bara i garaget förutom när det ska huggas ved.


Denna kalkyl Bör jämföras med jord/bergvärme.
 
Redigerat:
Är inte 20 år för lite? okej, pannan och andra kringutrustningar typ cirkpump mm kanske kan räknas på 20 år men i stort sätt borde väl resten hålla minst 50 år? Eller?


Fyrhjuling och andra grejor behövs kanske inte? Jag har eldat i över tio år utan sånt.
 
Redigerat:
Ja, men som tidigare nämnts så kan man ju få en kalkyl att peka i vilken riktning man vill... Sen finns det ju olika sätt att hämta sin ved på oxå...Morsan&Farsan har eldat ved i 33år nu. Han äger 0st skoter, 0st fyrhjuling inga transportband... Pannan är 33 år gammal. Släp har han förvisso men det används ju till annat oxå. Kapen har han byggt själv, klyven likaså... Veden gratis.. Kör dom siffrorna genom miniräknaren å kolla om det blir ett ekonomiskt lyft för dom när jag kopplar in bergvärme nästa vecka...
Bekvämare vet jag att det blir, men att dom skulle tjäna på det oxå var goda nyheter...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Idiotisk kalkyle.

Svært mange av postene du nevner, kan du fint gjøre selv, om målet er å spare penger. Eksempler er service på sag, bære fram ved framfor bruke 4hjuling, sote pannan osv.

Du kan også legge til at du slipper gå på treningsstudio. Du sparer da ca 599kr pr mnd x 12 mnd x20 år, altså en ren besparelse på 143 760kr. I tillegg kan du spare pengene det koster å dra til treningsstudioet.

Selvsagt en idiotisk argument, men neppe mer idiotisk enn å kjøpe en ATV til 65000kr for KUN bruke den til vedhugging til en husholding f.eks.
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
roke skrev:
Är inte 20 år för lite? okej, pannan och andra kringutrustningar typ cirkpump mm kanske kan räknas på 20 år men i stort sätt borde väl resten hålla minst 50 år? Eller?


Fyrhjuling och andra grejor behövs kanske inte? Jag har eldat i över tio år utan sånt.
Åter igen dessa grejer som står med i kalkylen är grejer som denna person köpt för att användas till ved.
 
Da har personen som har regnet ut dette ett mål, nemlig å BEVISE at vedfyring ikke er lønnsomt.
Hvilket han klarer bra, med regnestykket som er presentert over her.
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Fast din rubrik och efterföljande text antyder ju att vedeldning är svindyrt. Till grund för det påståendet använder du en kalkyl som är löjeväckande.. Ca 25% är ju rent trams bara, och om du lägger på 10-20 år på livslängden på panna och acktank, hur ser det ut då..? Finns ju gott om folk som idag eldar i 50 år gamla grejer. Förvisso med kass verkningsgrad men med "gratis" ved så spelar ju det ingen större roll...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.