Nu kommer inte flisanläggningen va klar i år så tidigast blire flis nästa höst men tänkte såga isär den o mäta i kärnan av trädet o de borde ju ge ett hyggligt rätt värde iaf inte för lågt. Men ska återkomma med värdet senare höst.

Ok har tänkt på nått liknande men får känslan av att man måste tömma förådet helt och rengöra under pga att de kommer åka igenom dam mm..
 
jixxer skrev:
Nu kommer inte flisanläggningen va klar i år så tidigast blire flis nästa höst men tänkte såga isär den o mäta i kärnan av trädet o de borde ju ge ett hyggligt rätt värde iaf inte för lågt. Men ska återkomma med värdet senare höst.

Ok har tänkt på nått liknande men får känslan av att man måste tömma förådet helt och rengöra under pga att de kommer åka igenom dam mm..
Kapa en skiva med sågen, väg, torka och väg. Då får du ju det verkliga vatteninnehållet och behöver inte fundera på hur mätaren stämmer.
 
Jo den modellen har jag tänkt på med men tror en bit på ca 30cm torkar fortare än en som är 4m min tanke är att jag har flera lika stammar o kan då dela på mitten o där mäta o få ett så riktigt värde som möjligt.
 
Har tänk väga nått vedträ under säkert 10-15 års eldnigning för att se hur mycket det lättar vid torkning men det har stannat vid tanken och nu kör jag mest med bergvärmen så kapar ved sällan men ska nog få till en vägning nått år kanske ?
 
jixxer skrev:
Jo den modellen har jag tänkt på med men tror en bit på ca 30cm torkar fortare än en som är 4m min tanke är att jag har flera lika stammar o kan då dela på mitten o där mäta o få ett så riktigt värde som möjligt.
Min tanke var att du skulle snabbtorka en skiva, säg 1cm, det tar ju bara nått dygn om du lägger den på pannan (om du har nån). Detta värde kan ju jämföras med mätarens värde.
 
Gjorde en del jobb på ett såg verk för ett antal år sen dom kapade av en bit av en bräda vägde och stoppade in i en ugn på 101 grader i ett dygn tror jag sen var tydligen all fukt borta och dom kunde väga biten igen och kolla så att deras fuktmätare visade rätt. Nu är det väl inte så noga med fukthalten på flis men i alla fall.
 
Jajemen de va så du tänkte! Får ta o göra på båda visen o se om det skiljer nått.
 
Man kan också göra en snabbtorkning för att få en hyfsad fingervisning på torrhalten. Blåsa luft som är 90-100°C genom ca 300g bränsle (t.ex. flis) i 90min.
 
det här är en gammal tråd, så nu när elpriset är högt då borde det bli billigt med ved
 
A
G gedholm skrev:
det här är en gammal tråd, så nu när elpriset är högt då borde det bli billigt med ved
knappast... Med ökande priser på dieseln mm så ökar kostnaderna för att producera ved.. tacka mp och s för denna dårskap..
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
G gedholm skrev:
det här är en gammal tråd, så nu när elpriset är högt då borde det bli billigt med ved
Kan man göra ved själv blir det klart billigare.
Även fast man använder vedmaskin eller motorsåg bensin. Även traktor.
Gjorde 30m3 och det kostar mig Max 1000kr allt som allt. Det tar endel tid men ger mig bra motion och ungarna får uppfostran och träning dom med, istället för att sitta vid någon spelplatta.
Alla andra värmekällor kommer att kosta mer, även pellets kommer bli dyrare , den görs med el. Nästan så att fjärrvärme kan få en renesans här framöver. :rofl:
Själv har jag tillgång till egen skog så kan hugga obegränsat. Och kommer staten beskatta även detta fria energi, vette fan vad man gör sverige har blivit det galnaste landet med skatter. (y);)
 
Fast säljer du 30 m3 som massaved eller ev brännved så får du ju in några tusen som du kan köpa alternativ värme för också.
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Hade en elräkning för Dec-Feb nu senast på drygt 4000kr inkl allt (4barn, elberedare, tvätt, disk etc)
Klyver för hand med yxa, bra motion och terapi i vårsolen. Sågar med en elsåg jag haft sen länge.

Vad det kostar att värma med ved beror ju på förutsättningarna.
MÅSTE man köpa släp, såg, element och en massa annat så blir det såklart dyrt.


Har man det mesta sedan tidigare och tillgång till gratis ved så blir det extremt billigt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Har huggit 12 kubikmeter ostjälpt björk och lagt i ICBkorgar.
Återkommer med rapport.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hade en elräkning för Dec-Feb nu senast på drygt 4000kr inkl allt (4barn, elberedare, tvätt, disk etc)
Klyver för hand med yxa, bra motion och terapi i vårsolen. Sågar med en elsåg jag haft sen länge.

Vad det kostar att värma med ved beror ju på förutsättningarna.
MÅSTE man köpa släp, såg, element och en massa annat så blir det såklart dyrt.


Har man det mesta sedan tidigare och tillgång till gratis ved så blir det extremt billigt.
Jo så sant ska man inhandla en massa prylar blir det dyrt. Mitt vedsystem är rätt simpelt beggad klyv och mindre gårdstraktor. Motorsågen var den dyraste inköpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.