Tomture61
Drivisen Drivisen skrev:
Man räknar med att kärnkraft kostar runt 100 öre/kWh att tillverka jämfört med vindkraft som kostar runt 35 öre/kWh. Kärnkraft är tyvärr inte lönsamt, det är helt fritt att bygga kärnkraftverk eller förlänga driften på dom i Sverige men det lönar sig inte
Produktionskostnaden för kärnkraftsel är 25,15 öre / kwh och ingen annan påhittad siffra .

Redigerat:
  • Gilla
OramaC och 8 till
  • Laddar…
Man måste skilja produktionskostnader från break even i investeringskalkyl, i den förstnämnda ingår bara de kostnader som uppstår i skillnad mellan att ha ett kraftverk avstängt och att köra det.

• Gilla
btg308 och 1 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Bättre att dö av vinterkyla än att dö av all strålning som läcker ut från Ringhals bara för att snåljåpar vill ha stabila och förutsägbara elpriser.

Nä nu längtar jag efter att kunna ligga en hel dag halvnaken i solen och gotta mig och ej behöva tänka på ångestladdade ämnen som kärnreaktioner och strålning.

Vore underbart om man kunde ta reda på hur solen fungerar och på något sätt skapa en artificiell sol på jorden. Stänga in den och låta den koka vatten eller något som driver en turbingenerator. En dag i framtiden kanske :)
Om du tar av dig foliehatten så kan du nog koka vatten i den

• Gilla
Andlager
  • Laddar…
O oscrug skrev:
Hej!

Vi har en villa med just nu hög elförbrukning i skåne som vi köpte för 1 år sedan och nu är el-rabatten löpt ut. Elbolaget säger att det inte är rekommenderat att binda för tillfället när det är så förbaskat dyrt.

Jag tittade på tibber med flera och flera stoltserar med helt grön energi vilket såklart är bra men med dagens el-fakturor vill jag gärna även ha kärnkrafts-el.

Någon som har tips på leverantör som är billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?
www.karnkraft.se

• Älska
SonnyListon
  • Laddar…
Fram till 2018 hade kärnkraften en skatt på nästan 15000 i månaden per MW termisk effekt.
I runda slängar fick alltså ett normalstort verk på 1GW betala 15000*3000*12 = 540 Miljoner kronor i skatt per år.
En politisk konstruktion som man komma ihåg när man jämför "lönsamhet"

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Graffen och 20 till
  • Laddar…
Vad jag kan se har de bara rörligt avtal vilket kanske inte passar alla om man inte vill betala extra när man förbrukar mycket.

Förutom budskapet som framgår tydligt, så är det svårt att se på siten hur priset är uppbyggt. Men som jag har förstått dem så har de ca 6 öre påläg på NordPol-priset varav 3,2% går till forskning (fast jag hittar inte den infon på siten).

• Gilla
MrPrima
  • Laddar…
S
Drivisen Drivisen skrev:
Man räknar med att kärnkraft kostar runt 100 öre/kWh att tillverka jämfört med vindkraft som kostar runt 35 öre/kWh. Kärnkraft är tyvärr inte lönsamt, det är helt fritt att bygga kärnkraftverk eller förlänga driften på dom i Sverige men det lönar sig inte
Det är alltid lönsamt med kärnkraft även om det kostar per 100 öre/kWh. Den utgör basen av energin tillsammans med vattenkraft. När sol och vind inte levererar så ökar man tillförseln från kärnkraftverk och vattenkraft. När det är goda förhållanden för sol och vind så kan man sänka produktionen av kärnkraft och vattenkraft.

Det går liksom inte att bedriva Sveriges energibehov med enbart vind och sol för då skulle man haft stora variationer av producerad el från dag till dag.

Sol och vind ska användas när det går så man kan sänka snittkostnaden för elen. Men det kostar Sverige mer att köra utan kärnkraft när sol och vind inte kan leverera det som behövs.

Man måste först bygga en hållbar mix av kärnkraft, vatten, vind och sol. Priset per kWh beror på vad dagens väder erbjuder, dvs om elpriset blir billigare eller dyrare utan att man ska behöva köpa in el från andra nationer eller bränna olja och kol.

Idag har vi för lite kärnkraft speciellt i söder och för stor andel sol och vind vilket gör att det ofta finns behov av att importera el samtidigt som andra vill köpa vår el. Skulle vi haft fler kärnkraftverk så skulle vi täckt vårt behov och kunnat sälja dyrt när andra länder är i behov.

• Gilla
leljung och 12 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Produktionskostnaden för kärnkraftsel är 25,15 öre / kwh och ingen annan påhittad siffra .
Jag vet inte vart du hittat den siffran men den gäller inte för Vattenfalls kärnkraft de senaste åren. Målet var att komma ner till 19 öre i genomsnitt för alla fem reaktorer 2021, lite högre på Ringhals och lite lägre på Forsmark. Det har man inte lyckats med, även om de exakta siffrorna inte är klara.

Den senaste siffran jag hörde för Ringhals var någonstans 20-21 öre, i den övre ändan.

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Skär av strypsnarorna som kommer från södern så blir det nog bra. Och förstås, kör igång så mycket kärnkraft som är möjligt.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
T
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ingen kan sätta en siffra på vad kärnkraftsel kostar så länge man inte löst ett slutförvar där producenten tar ansvar för sin verksamhet. Att den från första början fick tas i bruk och elen säljas till ett pris som inte belastats med ansvaret att ta hand om avfallet har ju varit bingo för konsumenterna under typ 60år nu. Ska bli intressant att se vilket besked som lämnas om vårat slutförvar nu om någon vecka. Att teckna sig för 100% kärnkraftsel just nu, känns riktigt fel ute, avvakta beskedet nu iaf. Tänk om världens rika länder hade samlat sina kompetenser och kapital för att lösa nästa generations kärnkraft så att allt upparbetat avfall kunde använts som bränsle i den nya kärnkraften, då hade vi kunnat slopa all kolkraft, vindsnurror o solel och satsat all in på kärnkraft globalt. Finns ingen vilja att på riktigt lösa miljö och energiproblemen. Ooops, gränsar till otillåten politik i detta fora här nu, sorry att jag slirade iväg där men blev triggad av att det sätts en peng på vad kärnkraftsel kostar när det alltid varit en vild spekulation och fakta saknas.

• Gilla
  • Haha
didrix och 2 till
  • Laddar…
Inte 100%, men Fortum gav mig 67% kärnkraft i december.

T Träkåk skrev:
Ingen kan sätta en siffra på vad kärnkraftsel kostar så länge man inte löst ett slutförvar där producenten tar ansvar för sin verksamhet. Att den från första början fick tas i bruk och elen säljas till ett pris som inte belastats med ansvaret att ta hand om avfallet har ju varit bingo för konsumenterna under typ 60år nu. Ska bli intressant att se vilket besked som lämnas om vårat slutförvar nu om någon vecka. Att teckna sig för 100% kärnkraftsel just nu, känns riktigt fel ute, avvakta beskedet nu iaf. Tänk om världens rika länder hade samlat sina kompetenser och kapital för att lösa nästa generations kärnkraft så att allt upparbetat avfall kunde använts som bränsle i den nya kärnkraften, då hade vi kunnat slopa all kolkraft, vindsnurror o solel och satsat all in på kärnkraft globalt. Finns ingen vilja att på riktigt lösa miljö och energiproblemen. Ooops, gränsar till otillåten politik i detta fora här nu, sorry att jag slirade iväg där men blev triggad av att det sätts en peng på vad kärnkraftsel kostar när det alltid varit en vild spekulation och fakta saknas.
Kärnkraften har hela tiden fått betala in pengar till slutförvaret, det är en del av produktionskostnaden

http://www.karnavfallsfonden.se/finansieringssystemet.4.725330be11efa4b0a3f8000102.html

• Gilla
JockeHX och 13 till
  • Laddar…
T
A ajn82 skrev:
Kärnkraften har hela tiden fått betala in pengar till slutförvaret, det är en del av produktionskostnaden

[länk]
Det är så sant men före någon vet hur ett slutförvar ska gå till har ju inte någon en susning om slutförvarets kostnader. Vi kanske äntligen får ett svar på den frågan väldigt snart om den strategi som vårat land jobbat med nu får klartecken. Vi får sannerligen hoppas det inte varit ogjort arbete och att förutsättningarna klarnar efter alla år.

• Gilla
Teseri
  • Laddar…
T Träkåk skrev:
T Träkåk skrev:
Ingen kan sätta en siffra på vad kärnkraftsel kostar så länge man inte löst ett slutförvar där producenten tar ansvar för sin verksamhet. Att den från första början fick tas i bruk och elen säljas till ett pris som inte belastats med ansvaret att ta hand om avfallet har ju varit bingo för konsumenterna under typ 60år nu. Ska bli intressant att se vilket besked som lämnas om vårat slutförvar nu om någon vecka. Att teckna sig för 100% kärnkraftsel just nu, känns riktigt fel ute, avvakta beskedet nu iaf.
Vad gör det för skillnad? Vi som redan valt kärnkraftsel har ju ändå fått betala marginalpriset för övriga kraftslag, det är inget som kommer att ändras bara för att man ev fattar beslut om slutförvaret. Skulle det bli dyrare än vad man hittills räknat med så kommer avgiften till kärnavfallsfonden att höjas.

Förhoppningsvis utvinner vi mer energi ur "avfallet" med moderna reaktorer och minskar därmed förvarstiden som krävs till enbart ett par hundra år efter det, större win-win är svårt att tänka sig.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.