zarkov zarkov skrev:
Vilken strålning ?

Jag lovar att du får mer strålning av en röntgenbild hos tandläkaren än vad Ringhals bidrar med. (För att inte tala om den kosmiska strålning du tar upp vid en flygresa till sydligare breddgrader)
Min sarkasm var inte tillräckligt tydlig :thinking:(y)

• Gilla
  • Haha
Dilato och 8 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Må så vara, i England verkar ny kärnkraft kosta 1,30kr/kWh och de svenska verken reaktorerna producerar nog med kostnad under 20öre/kWh.
Ni som väljer vindkraft förväntar väl er inte kraft då det inte blåser om ni inte samtidigt bygger reglerkraft eller lagring?
1,3 kr/kWh är överenskommelsen mellan Hinkley och staten om garantipris under viss tid (35 år). Detta förhandlas på samma sätt för alla "low carbon producers", även vind och biomassa, men då generellt över kortare tid (15 år). Tidsperioden hänger ihop med investeringens återbetalningstid, vilken är kortare för dessa anläggningar. För t.ex. landbaserad vind är garantipriset ca 1,2 kr/kWh, för havsbaserad vind ca 0,7-2,2 kr/kWh.
Du kan själv kolla här: https://www.lowcarboncontracts.uk/cfd-register/.

Produktionskostnaden för den svenska kärnkraften är ca 25 öre/kWh.
https://www.montelnews.com/se/news/976995/kärnkraftkostnader-fortsatt-hgre-än-vattenfalls-mål

• Gilla
perror och 3 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Nej, den gick mig förbi.

Ha en bra kväll!

• Gilla
vik_tor
  • Laddar…
Fairlane
V vik_tor skrev:
Jo on man läste och inte bara reagerade.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
B byabin skrev:
1,3 kr/kWh är överenskommelsen mellan Hinkley och staten om garantipris under viss tid (35 år). Detta förhandlas på samma sätt för alla "low carbon producers", även vind och biomassa, men då generellt över kortare tid (15 år). Tidsperioden hänger ihop med investeringens återbetalningstid, vilken är kortare för dessa anläggningar. För t.ex. landbaserad vind är garantipriset ca 1,2 kr/kWh, för havsbaserad vind ca 0,7-2,2 kr/kWh.
Du kan själv kolla här: [länk].

Produktionskostnaden för den svenska kärnkraften är ca 25 öre/kWh.
[länk]
Det motsäger väl inte i stort vad jag skrev?

F fribygg skrev:
Ok du har nog rätt, Sydkraft Nuclear Power AB heter tydligen bolaget som producerar kärnkraft
;) har ju jobbat lite med "krafta" och de som arbetar med drift säger "vi kokar ju bara vatten". Även varit i dess kontrollrum.

F fribygg skrev:
Det motsäger väl inte i stort vad jag skrev?
Nej, varför utgår du från att det ska sägas emot? Det var en förklaring till hur siffran 1,3 kr/kWh för kärnkraftsel i England kommit till.

• Gilla
drytt3
  • Laddar…
100% kärnkraft;
https://www.karnfull.se/

Jag är inte kund hos dem och jag vet inte hur stort påslag de har (de har enbart timbaserat). Ett dåligt tecken är att priset på deras hemsida 127.96 öre/kWh inkl moms i område SE3 baseras på November 2021, så de är inte snabba på att uppdatera. Månadsavgift är 39:-, oklart om moms ingår där.

B byabin skrev:
Nej, varför utgår du från att det ska sägas emot? Det var en förklaring till hur siffran 1,3 kr/kWh för kärnkraftsel i England kommit till.
Jag behöver inte fördjupa mig i det, visst hade jag fel om den svenska produktionskostnaden men det går aldrig att komma ner till de 20-25örena med en ny anläggning så estimatet på 1krona som någon gjorde eller de 1,3 som jag skrev är nog inte så dåligt.

F fribygg skrev:
Jag behöver inte fördjupa mig i det, visst hade jag fel om den svenska produktionskostnaden men det går aldrig att komma ner till de 20-25örena med en ny anläggning så estimatet på 1krona som någon gjorde eller de 1,3 som jag skrev är nog inte så dåligt.
Nej, varför skaffa sig fakta och kunskap när man inte behöver, men det kanske finns någon annan som är intresserad av sånt trams.

• Gilla
  • Haha
didrix och 7 till
  • Laddar…
B byabin skrev:
Nej, varför skaffa sig fakta och kunskap när man inte behöver, men det kanske finns någon annan som är intresserad av sånt trams.
Nå på vilket sätt menar du att dina uppgifter motsäger mina uppskattningar om att den svenska befintliga kärnkraften nog har en produktionskostnaden på 20öre och att ny beräknas kosta 1,30kr, jag tror vi kan nå en samsyn och har på inget sätt protesterat mot dina uppgifter om 25öre/kWh eller kritiserat dina källor.

Inom ämnet elproduktion och fokus kärnkraft kan jag tipsa om boken ”allt du behöver veta om svensk elproduktion” av Jan Blomgren. Finns som e-bok för 50kr på bokus
Köpte den för att vara mer insatt i debatten runt kärnkraft som nu borde till för en bättre långsiktighet

• Gilla
1000konst och 2 till
  • Laddar…
S Surly skrev:
Det går att teckna elavtal hos karnkraft.se Har inte det själv men funderar på att byta dit.
Som bonus får man på varje faktura en illustration med anspelning på något aktuellt ämne. Senast ska det ha varit civilministern som med höjd högerhand visar hur högt elpriset är...

[bild]
Dessutom är grundaren av det elbolaget - C Frick mer underhållande än de flesta i podden Sista måltiden.

• Gilla
  • Älska
ylven och 7 till
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
Man räknar med att kärnkraft kostar runt 100 öre/kWh att tillverka jämfört med vindkraft som kostar runt 35 öre/kWh. Kärnkraft är tyvärr inte lönsamt, det är helt fritt att bygga kärnkraftverk eller förlänga driften på dom i Sverige men det lönar sig inte
Undrar om det inte kan vara då att el tillverkad av vindkraft är subventenionerad till skillnad från kärnkraft. Men förmodligen bara något jag fått för mig...

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F Frankenstein24 skrev:
Dessutom är grundaren av det elbolaget - C Frick mer underhållande än de flesta i podden Sista måltiden.
Ja, den människan är underhållande vad han än gör tycker jag. Sveriges kanske roligaste, mest genuina och orädda person. En riktig hjälte helt enkelt!

• Gilla
  • Arg
  • Älska
Graffen och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.