640 läst · 26 svar
640 läst
26 svar
Köksluckor som inte är i schack
Precis så måste det varaT Testarn skrev:
jag lyckas skriva av den närmast mig alltså den högra den gör så att luckan hamnar
Mer åt den högra sidan. Men den skruven jag antar att jag vill skruva är väll den längst till vänster? Alltså den jag inte lyckas skruva loss jag uppfattar det som att det är den som ändrar hur långt in luckan går
Alltså, den vänstra skruven lossar du på för att föra luckan inåt/utåt, då det är en slags skena som skruven glider i. Den högra skruven ändrar du vinkel på gångjärnet med. I ditt fall med en högerlucka så justerar du den åt höger genom att skruva medurs och tvärtom. Man får prova sig fram tills det blir bäst läge.
Det ser ut som att du eventuellt använder fel typ av skruvmejsel då särskilt den övre skruven är misshandlad. Det finns minst två typer av stjärnskruvar, Phillips och Pozidriv. Poxidriv syns tydligast på att den har 4 extra små slitsar i 45 graders vinkel mellan de vanliga uttagen. Använder man fel storlek (vanligaste är 1 eller 2 som i detta fallet) eller fel typ av skruvmejsel till en skruv är det svårt att få fäste och man deformerar lätt huvudet så det blir ännu svårare i framtiden.Egon125 skrev:
Vill man krångla till det ytterligare så finns Phillips i två typer med lite olika geometri, JIS Phillips och standard europeisk. Jag har främst hittat JIS i datorlådor med tumgängad skruv i, t ex 6-32 UNC. Bara rätt sort Phillips gör att man få maximalt fäste, fel variant glider lätt ur. Jag tror JIS är ursprungligen japansk.
Redigerat:
https://sv.wiktionary.org/wiki/hålla_i_schackK Kardan79 skrev:
hålla i schack
- (idiomatiskt, transitivt) hålla i styr, hålla under kontroll, disciplinera, hålla tillbaka, kontrollera eller göra så att något oönskat inte händer eller inte förvärrasDet sägs att kärnenergi är ett bra sätt att hålla koldioxidutsläpp i schack.Användning: Behöver ett objekt - någon eller något som ska hållas under kontroll.Synonymer: (transitivt) hålla under kontroll, kontrollera, övervakaJämför: (intransitivt) bestämma, hålla i trådarna, sitta vid maktenSynonymer: hålla i tyglarna, sitta vid rodret, lägga kapson på
Så vad innebär "i schack" i sammanhanget köksluckors varande?MultiMan skrev:
[länk]
hålla i schack
- (idiomatiskt, transitivt) hålla i styr, hålla under kontroll, disciplinera, hålla tillbaka, kontrollera eller göra så att något oönskat inte händer eller inte förvärrasDet sägs att kärnenergi är ett bra sätt att hålla koldioxidutsläpp i schack.Användning: Behöver ett objekt - någon eller något som ska hållas under kontroll.Synonymer: (transitivt) hålla under kontroll, kontrollera, övervakaJämför: (intransitivt) bestämma, hålla i trådarna, sitta vid maktenSynonymer: hålla i tyglarna, sitta vid rodret, lägga kapson på [bild]
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför använder man inte offeranoder i avloppsrör av metall?
Vatten & Avlopp -
Golvlister som inte är i trä?
Golv -
Viking bio brännare startar inte
Ved, Pellets, Flis -
Lackfärgen fäster inte på köksluckorna
Färg, Måla & Tapetsera -
Är jag dum eller går det inte att hitta färger på köksluckor på nätet?
Kök