H heimlaga skrev:
Ja och jag får en känsla av att efter att folk i något skede blir väldigt mottagliga för allvärldens konstiga patentlösningar som bara kostar pengar och som de sedan påstår är det enda saliggörande.
Plötsligt har de köpt slipgrejor för flerdubbelt mer än jag har betalat för min begagnade våtslipsten med gotlandssten och mitt bryne från Västila brynstensbrott.
Att använda hjälpmedel för att hålla rätt vinklar är inget nytt och behöver definitivt inte vara något negativt. Givetvis behöver man veta vad som påverkar vad om även om man använder hjälmedel Denna kniv underhlle jag skärpan i en jigg (hemmabygge)
med fasta vinklar

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
En sak som rätt ofta förbises i sådana här diskussioner om skärpa, eller som det snarare borde pratas om: skärande egenskaper, är hur mycket material/stål man har bakom bryneggen. På de här två bilderna är kockknivar med mer eller mindre samma vinkel på bryneggen. Zooma kanske in lite på nr 2.
Man förstår vilken som skär bäst, fast bägge i princip känns lika "vassa" när man känner på eggen.

Närbild av en kockknivs bryne, fokus på egenslipad kant och stålet bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på bladet av en kockkniv med synlig bryneegg och reflektioner.
Skapa konto

• Gilla
BjörnLj
  • Laddar…
Du har rätt att tjockleken på bladet vid bakom eggen som skär gör stor skillnad. Här kommer 2 bilder. Den första är bilden är på en helt ny Ikea kniv. På bild 2 har jag tunnar ut eggen något, dvs slipat i en riktigt låg vinkel på typ 9 grader/sida. Sedan har jag lagt en lagt en liten brynegg på 15-16 grader/sida. Nu skär den betydligt bättre än när den var ny. I stort sett alla knivar mår bra av en riktig slipning, även när de är nya Närbild av ny Ikeakniv med fokus på bladet mot en träbakgrund.
Skapa konto
Närbild på en nyslipad knivegg med en fin avsmalning och ny brynegg.
Skapa konto

• Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
Ja de knivar som är riktigt skäreffektiva vid inköp är i regel också dyra, av naturliga skäl.
Problemet som kvarstår med Ikeakniven du slipat om, är att du har en tjock stålbit kvar ovanför 9-gradersfasen som du lade på. Därmed får man en lite mer klyvande än skärande effekt när ämnet når krönet/axeln mellan denna fasen och knivens primära fas från ryggen fram till 9-gradersfasen. Du borde lägga på en ännu brantare fas, men hela vägen upp till ryggen :D. Men det du har gjort är givetvis en stor förbättring.
På de kockknivar jag gör så slipar jag en oavbruten plan fas från rygg ner till där jag vill ha bryneggen. På kniven ovan på bild 2 så slipade jag den så att dessa primära faser (knappt 3 grader styck) möttes helt. Tjockleken där är nog något mindre än 0.1 mm. Därefter ca 15 graders brynegg på varje sida. Den skär bra, och håller bra. Givetvis kräver det ett stål, och inte minst en värmebehandling av det stålet, som klarar att hålla en sådan egg. I detta fall är det Sandviks 14C28N på 62 Hrc.
På bilden får man en uppfattning om hur tunt bladet och eggen är, då den flexar när man trycker på den från sidan.
Närbild på en hand som håller en kockkniv med synbart tunt och flexande blad.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Vad säger församlingen om den här då............inte gratis dock men ser väldigt smidig och bra ut.
[media]
[länk]
I och med att det är ett stålbryne så är det enda du kommer göra är att slita på brynet om du har en bra kniv

Niklasloow Niklasloow skrev:
I och med att det är ett stålbryne så är det enda du kommer göra är att slita på brynet om du har en bra kniv
Från videon:
Person som förbereder att slipa ett verktyg med en diamantslipningssten.
Skapa konto

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag har en global g2 med väldigt sliten egg, se bild.

Har en Sharpmaker, är det möjligt att fixa eggen med den? Om man köper till diamantstavar? Eller måste man ha en maskinslip? Sliten egg på Global G2-kniv på gult skärbräde.
Skapa konto

Ganlet
T Tosse skrev:

Har en Sharpmaker, är det möjligt att fixa eggen med den? Om man köper till diamantstavar? Eller måste man ha en maskinslip?[bild]
Jag har x antal timmar med sharpmaker och testat det mesta med den. Har även de extra stavarna diamant och ultrafin. Kommit fram till att så fort det handlar om en riktig grundslipning eller omprofilering på köksknivar så är sharpmaker helt fel system. På sin höjd att du kan räkna med att fixa till en relativt risig egg med dimantstavarna. Men då utan flisor och att det finns en bra jämn sekundäregg bakom.

Alternativt en mellanväg som passar systemet bra förutom egg-underhåll, att man med diamantstavarna ger sig på att hyffsat snabbt ta fram en mikroegg med högre vinkel. Men då återigen baserat på att eggen inte är helt körd och att man får leva med allt som följer en mikroegg (krävs inte många slipningar innan man har en stor trubbig egg osv.).

Urifrån bilden är inget av detta aktuellt dock 😉 Skicka iväg på slipning eller annat system, mycket metall som ska innan man kommit bakom flisorna.

• Gilla
Dano65 och 1 till
  • Laddar…
T Tosse skrev:

Har en Sharpmaker, är det möjligt att fixa eggen med den? Om man köper till diamantstavar? Eller måste man ha en maskinslip?[bild]
Den behöver du tunna ut ganska rejält. Bandslip, tormek eller en ganska grov sten för att få ner eggen förbi jacken. En 200-sten att börja med kanske, sedan slipa upp en egg.

• Gilla
Dano65 och 1 till
  • Laddar…
Får bli att lämna in den till någon med maskin. Tack för era svar!

T Tosse skrev:
Vad du än gör, låt inte kmivbrev förstöra din kniv.

• Älska
kashieda
  • Laddar…
D
T Tosse skrev:
Maskin slipning tar mycken material och slutresultatet brukaren inte bli bra.

Om du är intresserad av att lära dig att slipa knivar skulle jag rekommendera en grovkornig bryne 500 och sen ett dubbelsidigt bryne 1000/3000 och ett sämsskinn från biltema.
Tar dig en kvart att fixa på en Global kniv.
Finns bra instruktioner på nätet att titta på.

Om du inte vill investera i brynen lämna in kniven för hand slipning inte maskin.
Om man har repor på bladet tar man bort dessa med maskinpolering men skulle själv inte betala för det på en Global kniv.

Stavar, kaffekoppar och porslinstalrikar och andra atriallier rätar man bara upp den befintliga eggen med, använd aldrig stålstav på en dyr kniv.

T Tosse skrev:

Hur har du lyckats med att få dessa hack? Haft med den till Medeltidsveckan på Gottland?
Har kniv efter min morfar i bonngärn som inte har ett hack som jag använt i över 20 år!

• Haha
Danne824
  • Laddar…
D
E Emanuel01 skrev:
Hur har du lyckats med att få dessa hack? Haft med den till Medeltidsveckan på Gottland?
Har kniv efter min morfar i bonngärn som inte har ett hack som jag använt i över 20 år!
Jo men det är skilnad på slipningsvinkeln mellan europeiska slipade knivar och japanska köksknivar samt hur stålet i kniven är uppbyggd.
En väldigt skarp kniv har en mjukt kärna och då tyvärr mindre tåligt egg.

Global är någon typ av mellanting.

D Danne824 skrev:
Jo men det är skilnad på slipningsvinkeln mellan europeiska slipade knivar och japanska köksknivar samt hur stålet i kniven är uppbyggd.
En väldigt skarp kniv har en mjukt kärna och då tyvärr mindre tåligt egg.

Global är någon typ av mellanting.
Har lite olika knivar i köket. Någon märkeskniv från Tyskland(Wüsthof pro)med smalare egg men har inga hack i någon. Slipar bara med diamantbryne på fri hand. Körde med skärp stål och gammeldags bryne förut. Folk blir helt till sig hur en gammal kniv kan vara så vass ibland. Flera jag känner köper nya knivar när de blir slöa så har hjälpt dem att vässa ibland.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.