K knipo skrev:
Har du någon bra länk?
https://www.knivesandtools.com/en/pt/-dmt-aligner-easy-edge-efcx-sharpening-system.htm

Finns en uppsättning med en konisk diamantstav också, som gör att du kan slipa vågtandade eggar typ brödknivar. Jag hade DMTs ihopfällbara Diafold stenar sen innan, så jag köpte bara till brynhållare och vinkelstöd. De säljer de varianterna också.

Ett annat välbeprövat klassiskt system är Spyderco Sharpmaker. Men det blir lite dyrare, för jag tycker man behöver komplettera med deras diamantstavar om man ska etablera en ny egg någorlunda. Grunduppsättningen är dock kanon i övrigt, men jag ser det mer som ett brynsystem än ett slipdito.
Knivsliparsystem med koniska diamantstavar och vita keramiska stavar för slipning av vågtandade knivar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har bägge systemen men använder enbart DMT numer.
Vill man inte slipa själv så tycker jag mexitegels förslag att leja ut grundslipningen och underhålla med stav, är riktigt bra. En vit keramisk stav är kanon i så fall.

Hoppas att ingen blir avskräckt och tror att de behöver utrustning för tusentals kronor med bruksanvisning för att hålla sina knivar skarpa. Villhöver är en helt annan sak.
Med ett dubbelsidig bryne och basal grundkunskap* klarar vem som helst att hålla sina köksknivar mycket skarpa.

*Grundkunskap: Börja grovt och avsluta fint. För det regelbundna underhållet räcker det att börja med fint direkt. Bryn/slipa tills du kan känna en råegg, som en liten kant, över hela eggen, innan du avancerar till nästa finare bryne. Om du råkar tippa upp kniven i för hög vinkel blir den trubbig och du får börja om, det är inte värre än så. Prova skärpan både före och efter på tex en tomat så du märker skillnaden och om du gör rätt.

• Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Jag håller mina knivar skapligt vassa med en sån här. Jag tycker det som gör att den funkar, är att den är lång. Det gör det, för mig iallafall, enkelt att hitta en bekväm ställning där jag konsistent kan slipa kniven. Man kan hålla brynet ner mot bordet och sen drar man ner kniven på varsin sida, eller så håller man bara i och drar kniven. Jag har dragit mot eggen för det mesta men på sistone provar jag dra från eggen i japansk stil.

d161-diamond-steel.jpg

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Sett att flera säger att de är dåliga mm. Jag använder en sådan ofta, nästan dagligen. Funkar bra till att upprätthålla skärpan, men har kniven blivit för slö tar jag fram brynet. Båda har sin plats! Är det riktigt illa blir det slipmaskinen (men då ska det vara bra illa).

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag håller mina knivar skapligt vassa med en sån här. Jag tycker det som gör att den funkar, är att den är lång. Det gör det, för mig iallafall, enkelt att hitta en bekväm ställning där jag konsistent kan slipa kniven. Man kan hålla brynet ner mot bordet och sen drar man ner kniven på varsin sida, eller så håller man bara i och drar kniven. Jag har dragit mot eggen för det mesta men på sistone provar jag dra från eggen i japansk stil.

[bild]
Brynstål är bra, men bara för att hålla efter en redan vass kniv. Emellanåt behövs en grövre omgång. Har länge varit sugen på en Tormek, men kan inte motivera så mycket pengar för att slipa mina knivar ibland. Därför köpte jag en Scheppach-slip på utförsäljning för länge sedan.
Brynstål, eller brynstav får jag väl säga här, i porslin är bra, men ömtåliga. Jag har knäckt två stycken, så jag kör med stål.

På tal om brynstål. Jag har alltid undrat om de slits ut? Är det en yta som slits ned?
Någon som vet?

Alltgår Alltgår skrev:
[länk]
Tack.(y)

K knipo skrev:
Brynstål är bra, men bara för att hålla efter en redan vass kniv. Emellanåt behövs en grövre omgång. Har länge varit sugen på en Tormek, men kan inte motivera så mycket pengar för att slipa mina knivar ibland. Därför köpte jag en Scheppach-slip på utförsäljning för länge sedan.
Brynstål, eller brynstav får jag väl säga här, i porslin är bra, men ömtåliga. Jag har knäckt två stycken, så jag kör med stål.

På tal om brynstål. Jag har alltid undrat om de slits ut? Är det en yta som slits ned?
Någon som vet?
Den som jag har är stål med diamant, man får faktiskt till ganska slöa knivar för den avverkar material, om man har tålamod.

Jag har ganska många verktyg i verkstan, bänkslip, bandslip och även en orsasten på 50 cm, men jag orkade inte gå ut och slipa om så jag gjorde det med brynstålet. Jag har ett annat stål som bara är härdat stål, det slipar inte alls men det jag syftade på tidigare så avverkar alltså stål. Det andra använder jag ibland efter jag vässt en kniv på diamantstålet.

Jag har denna med tre stenar av olika grovlek:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=393861

Den fungerar förvånansvärt bra. Japanskt företag, något som jag förknippar med kvalitet. Därför kör jag med Toyota och Makita också:)

DennisCA DennisCA skrev:
Den som jag har är stål med diamant, man får faktiskt till ganska slöa knivar för den avverkar material, om man har tålamod.

Jag har ganska många verktyg i verkstan, bänkslip, bandslip och även en orsasten på 50 cm, men jag orkade inte gå ut och slipa om så jag gjorde det med brynstålet. Jag har ett annat stål som bara är härdat stål, det slipar inte alls men det jag syftade på tidigare så avverkar alltså stål. Det andra använder jag ibland efter jag vässt en kniv på diamantstålet.
Det jag har nu är stål. Ett Fischer.

En hand håller ett stålbryne framför en svart spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som gammal kock brukar jag ståla knivarna när jag använder dem, troligen för ofta.
Jag har även ett halvt keramiskt brynstav. Men det hittar jag inte nu. Tror minsann jag skall leta upp det. Nu blev jag sådär sugen på att sitta o slipa knivar igen. Tyvärr slarvar jag alldeles för mycket med slipningen.

Problemet för många/de flesta är just att lyckas hålla en och samma vinkel genom hela slipproceduren, när man kör på frihand. Man får då en undermålig skärpa i förhållande till arbetsinsatsen. Därför rekommenderar jag guidade system av enklare slag som ovan. De gör det så mycket lättare för de flesta, att få till en nice skärpa.

NU har väl alla normalspisar med plattor börjat gå ur tiden, mormor skärpte upp knivarna mot kanten på vedspisen, detsamma går att göra mot en vanlig spisplatta, lös eller fast på spisen , fungerar utmärkt,har gjort under många år, men nu modernare spis och lös platta för skärpning

Alltgår Alltgår skrev:
Problemet för många/de flesta är just att lyckas hålla en och samma vinkel genom hela slipproceduren, när man kör på frihand. Man får då en undermålig skärpa i förhållande till arbetsinsatsen. Därför rekommenderar jag guidade system av enklare slag som ovan. De gör det så mycket lättare för de flesta, att få till en nice skärpa.
Det är inte nödvändigt att hålla precis samma vinkel, bara att inte gå upp i vinkel, något som känns ganska logiskt och intinutivt när en provat några gånger och fått upp rörelseminnet. Alla som klarar att träffa munnen med gaffeln och cykla bör inte ha några problem alls.
När rörelseminnet sitter bra så är fördelarna jmf med avancerade jiggar att det går snabbare, billigare och går att utföra var som helst. En väldigt nyttig färdighet mao och som dessutom går fint att kombinera även med dyrbar villhöver-utrustning :D

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Alla slipar, billiga som dyra, är ju bättre än inte sköta kniven alls så kör på den du kommer att använda.
Själv kör jag våtstenar enligt japansk modell och är nöjd men det blir ju lite jobb och man måste kanske vara lite av en nörd för att ha intresse för det.

Tidigare skickade jag mina knivar till knivbrev men efter att ha sett hur mycket material de avverkar (kniven försvinner ju till slut) så sade jag upp mitt abonnemang. Efter att ha lärt mig slipa själv inser jag också hur mycket bättre det blir än knivbrev, eggen håller längre och ger ett bättre bett. Knivbrev har en benägenhet att göra väldigt flacka vinklar.

nanowire nanowire skrev:
Det är inte nödvändigt att hålla precis samma vinkel, bara att inte gå upp i vinkel, något som känns ganska logiskt och intinutivt när en provat några gånger och fått upp rörelseminnet. Alla som klarar att träffa munnen med gaffeln och cykla bör inte ha några problem alls.
När rörelseminnet sitter bra så är fördelarna jmf med avancerade jiggar att det går snabbare, billigare och går att utföra var som helst. En väldigt nyttig färdighet mao och som dessutom går fint att kombinera även med dyrbar villhöver-utrustning :D
Det är ingen dyrbar villhöver-utrustning, jag tror jag betalde 200 kr för vinkelguiden och hållaren till mina stenar :)
Och jag skulle inte säga att det är så tekniskt avancerat heller. I paritet med en gerlåda, som också är väldigt praktisk.
Det är många saker man kan lära sig, inklusive att slipa knivar och gera lister riktigt bra på frihand. Men för de flesta är hjälpmedlena välkomna och tidsbesparande tror jag.

Alltgår Alltgår skrev:
Det är ingen dyrbar villhöver-utrustning, jag tror jag betalde 200 kr för vinkelguiden och hållaren till mina stenar :)
Och jag skulle inte säga att det är så tekniskt avancerat heller. I paritet med en gerlåda, som också är väldigt praktisk.
Det är många saker man kan lära sig, inklusive att slipa knivar och gera lister riktigt bra på frihand. Men för de flesta är hjälpmedlena välkomna och tidsbesparande tror jag.
Gav du 200Kr för det du länkar till innan?
I så fall, var?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.