15 160 läst · 99 svar
15k läst
99 svar
Knivslip köksknivar
Ok, det var ju ganska överkomligt, tyckte du skrev tusenlappen i ditt inlägg.Alltgår skrev:
Det är ingen dyrbar villhöver-utrustning, jag tror jag betalde 200 kr för vinkelguiden och hållaren till mina stenar
Och jag skulle inte säga att det är så tekniskt avancerat heller. I paritet med en gerlåda, som också är väldigt praktisk.
Det är många saker man kan lära sig, inklusive att slipa knivar och gera lister riktigt bra på frihand. Men för de flesta är hjälpmedlena välkomna och tidsbesparande tror jag.
Gersåg är ofta ett effektivt hjälpmedel, svårt att på frihand med ögonmått pricka tex precis 44,5 grader i ett exakt vertikalt snitt utan möjlighet att göra om vilket är det som kan behövas för att inte ge fula glipor. När man slipar/bryner en egg är kraven som tur är inte sådana (för att uppnå skärpa vill säga, för den perfekta reproducerbarheten för en som tillverkar knivar kan det så klart vara det)
Min kompis som är kock till yrket stod en bra stund i mitt kök för flera år sedan och beklagade sig över slöa knivar. Jag frågade då vad mer jag kan göra utöver att använda knivstålet. Så fort brynet är ledig ska jag visa sa han.
Jag förstod ingenting, utöver knivstålet hade vi inget bryne, och det var inte upptaget. När min kompis så druckit upp sitt kaffe ur min gamla slitna mugg vände han upp och ned på muggen och slipade kniven på undersidan till förnämlig skärpa. Så oavsett vilket verktyg du har tror jag mer på att veta vad man gör snarare än att ha rätt verktyg.
Jag har aldrig varit bra på att slipa knivar, rent usel faktiskt. Så jag använder alla hjälpmedel jag kan hitta.
Jag förstod ingenting, utöver knivstålet hade vi inget bryne, och det var inte upptaget. När min kompis så druckit upp sitt kaffe ur min gamla slitna mugg vände han upp och ned på muggen och slipade kniven på undersidan till förnämlig skärpa. Så oavsett vilket verktyg du har tror jag mer på att veta vad man gör snarare än att ha rätt verktyg.
Jag har aldrig varit bra på att slipa knivar, rent usel faktiskt. Så jag använder alla hjälpmedel jag kan hitta.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Det ska dock poängteras att ska man slipa knivar med finare brynen så lär man göra det från start varje dag. Att ha en gammal hackig kniv och tro att man kan få den som ny med bara ett bryne blir bara besvikelse.......Då lär man få den slipad av proffs först och sen bryna varje gång man använt den. Då kan man hålla skärpan uppe.
Lite förtydligande angående brynen.
Ett bryne, primärt ett stålbryne, slipar inte kniven i någon egentlig mening, den reser bara eggen. När en kniv använts en del så viker sig eggen en smula vilket ett bryne rätar upp. Eggen blir däremot inte vassare.
Ett bryne med diamant eller keramik däremot slipar, d v s avverkar material från kniven på samma sätt som en sten. Själv har jag ett keramisk ovalt bryne som jag använder ungefär varannan dag/gång på kniven och håller då ungefär samma vinkel som när jag våtslipar på sten.
Men om man ständigt "slipar" sina knivar på kaffekoppar, spisplattor, eller som jag själv brukar göra i andras kök, dra en egg mot ryggen av en annan kniv för att räta upp eggen en smula, ja då blir ju eggen såklart lite som en såg till slut och börjar riva sönder köttet i stället för att skära det.
Ett bryne, primärt ett stålbryne, slipar inte kniven i någon egentlig mening, den reser bara eggen. När en kniv använts en del så viker sig eggen en smula vilket ett bryne rätar upp. Eggen blir däremot inte vassare.
Ett bryne med diamant eller keramik däremot slipar, d v s avverkar material från kniven på samma sätt som en sten. Själv har jag ett keramisk ovalt bryne som jag använder ungefär varannan dag/gång på kniven och håller då ungefär samma vinkel som när jag våtslipar på sten.
Men om man ständigt "slipar" sina knivar på kaffekoppar, spisplattor, eller som jag själv brukar göra i andras kök, dra en egg mot ryggen av en annan kniv för att räta upp eggen en smula, ja då blir ju eggen såklart lite som en såg till slut och börjar riva sönder köttet i stället för att skära det.
Håller med dig om det mesta utom kanske det om kaffekoppen. Beroende på vilken sorts porslin det rör sig om kan köksservisen ge allt från medel till superfin avverkningG gaidin skrev:Lite förtydligande angående brynen.
En enkel jigg för underhåll i exakt rätt vinkel behöver inte vara dyr. Fördelen med att det är enkelt och går snabbt tycker jag är bra.nanowire skrev:
Det är inte nödvändigt att hålla precis samma vinkel, bara att inte gå upp i vinkel, något som känns ganska logiskt och intinutivt när en provat några gånger och fått upp rörelseminnet. Alla som klarar att träffa munnen med gaffeln och cykla bör inte ha några problem alls.
När rörelseminnet sitter bra så är fördelarna jmf med avancerade jiggar att det går snabbare, billigare och går att utföra var som helst. En väldigt nyttig färdighet mao och som dessutom går fint att kombinera även med dyrbar villhöver-utrustning![]()
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Vad säger församlingen om den här då............inte gratis dock men ser väldigt smidig och bra ut.
https://www.horl-1993.com/se_en
https://www.horl-1993.com/se_en
Inte vet jag vad jag gör för "fel" men jag får köksnivarna väldigt vassa med ett vanligt bryne. Är de hackiga grovslipar jag först på vattenslipstenen i snickarverkstaden. Det går lika bra att slipa dem frihand som det går att slipa täljknivar.
Skillnaden är nog att när du bryner eggen så blir det en liten fasning (burr) som blir vass och bra, men den viker sig efter ganska kort tids användning.
Ett bryne avverkar ju normalt inget på kniven, då är det inget bryne utan en slip.
Ett bryne avverkar ju normalt inget på kniven, då är det inget bryne utan en slip.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
du gör inget fel men 95% av alla knivanvändare har varken bryne eller våtslip.............Då har de sina sågar till knivar och köper sen nåt bryne eller nån pjunkslip och tror att det ska räcka och så blir det inget vassare ändå och ja..........Det folk inte förstår är ju att ska man hålla en kniv vass så kan man inte ha den slängd i nån låda och man måste bryna den vid varje användning typ. Hur många gör det.........H heimlaga skrev:
Man är ju låst till en vinkel och det ser lite svårt ut att komma åt spetsen. Och man har bara ett korn. För 120 euro finns det andra system med mer möjligheter.
Principiellt sett är det ingen skillnad på att "bryna" och "slipa", man tar bort material i olika omfattning bara.
Däremot "stålning" där man rätar ut en tunn egg är än annan sak.
Principiellt sett är det ingen skillnad på att "bryna" och "slipa", man tar bort material i olika omfattning bara.
Däremot "stålning" där man rätar ut en tunn egg är än annan sak.
Ja och jag får en känsla av att efter att folk i något skede blir väldigt mottagliga för allvärldens konstiga patentlösningar som bara kostar pengar och som de sedan påstår är det enda saliggörande.S Stefan1972 skrev:du gör inget fel men 95% av alla knivanvändare har varken bryne eller våtslip.............Då har de sina sågar till knivar och köper sen nåt bryne eller nån pjunkslip och tror att det ska räcka och så blir det inget vassare ändå och ja..........Det folk inte förstår är ju att ska man hålla en kniv vass så kan man inte ha den slängd i nån låda och man måste bryna den vid varje användning typ. Hur många gör det.........
Plötsligt har de köpt slipgrejor för flerdubbelt mer än jag har betalat för min begagnade våtslipsten med gotlandssten och mitt bryne från Västila brynstensbrott.