15 155 läst · 99 svar
15k läst
99 svar
Knivslip köksknivar
Medlem
· Halland
· 4 125 inlägg
Min erfarenhet av billiga kinesbrynen är att man skall halvera korntalet men annars fungerar de bra. Det viktigaste är att ha riktiga brynen och inte bara en stav. Blöt brynena och kör en stund så fungerar det.H heimlaga skrev:Min erfarenhet är att de billiga syntetbrynena av den sorten du länka till är värdelösa. Dyrare modeller kan fungera riktigt bra men grosshandlarna och importörerna vill ju helst kränga den billigaste skiten och låtsas att den är bra.
Själv föredrar jag naturstensbrynen, antingen från Eidsborg i Telemark eller Västilä i Tavastland. www.wästikivi.fi är en leverantör.
Nästa gång någon besöker Tokyo så köp på er brynen och keramiska skärpstavar.
Har testat brynen , med vinkelstöd .A Anders_Nilsson skrev:
Nää , svårt att få till rätt vinkel , för mig iaf .
Jag har slipat knivar på många olika sätt genom åren.
Senaste tiden har jag använt en liten bandslip från Ken onion. Den ger eggen en konvex form så det är lite skillnad från raka brynen eller runda slipstenar som ger rak eller konkav form.
Men jag är rätt nöjd med nuvarande slipning och det går snabbt att få vassa knivar.
Banden verkar hålla ganska länge.
Inte min slip. Lånad bild men jag har en likadan.
Senaste tiden har jag använt en liten bandslip från Ken onion. Den ger eggen en konvex form så det är lite skillnad från raka brynen eller runda slipstenar som ger rak eller konkav form.
Men jag är rätt nöjd med nuvarande slipning och det går snabbt att få vassa knivar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det stöd för att få till rätt vinkel på denna slip ?R roke skrev:Jag har slipat knivar på många olika sätt genom åren.
[bild]
Själv använder jag stenar.
Det går fort och blir bra.
Ända gången jag saknar en maskinslip är när en kniv ska slipas för första gången. Då tar det lite tid och jag skulle gärna bytt ut stenen längst till vänster(400 grit) mot en maskinslip. Använder inte den stenen annars.
Jag skaffade kombostenen näst längst till vänster först(1000/4000 grit) för snart 20 år sedan och hade enbart den i många år innan jag nördade ner mig 😉
Det går fort och blir bra.
Ända gången jag saknar en maskinslip är när en kniv ska slipas för första gången. Då tar det lite tid och jag skulle gärna bytt ut stenen längst till vänster(400 grit) mot en maskinslip. Använder inte den stenen annars.
Jag skaffade kombostenen näst längst till vänster först(1000/4000 grit) för snart 20 år sedan och hade enbart den i många år innan jag nördade ner mig 😉
Det finns en vinkelplatta som man sätter ner kniven på för att få in känslan för rätt vinkel. Men sen får man flytta upp händerna och kniven till slipbandet och slipa på frihand utan stöd.Tomture61 skrev:
Metodiken funkar ganska bra men man måste ju hålla händerna och kniven i rätt vinkel själv.
Misstänkte detta , har svårt med brynen / slipstenar med stöd så .R roke skrev:
Tack för info .
Lyckades skapa denna på träslöjden när de begav sig. Den är inte perfekt men gjordes i när jag gick i högstadiet.
37 år sedan.
Vi fick polera och slipa bladet själva!
Designen var delvis min egen men snodde från brorsan.
37 år sedan.
Vi fick polera och slipa bladet själva!
Designen var delvis min egen men snodde från brorsan.
Redigerat:
Verkade göra jobbet att få bort hacken en gång i alla fall. Men jag höll nog på 1,5 timme med den grövsta stenen, så det hade underlättat med något som avverkade lite mer ändå. Sen är det säkert som du säger, massa prylar för 299 kr borgar väl inte för någon superkvalitet… 😊Bart skrev:Jag har det paketet, tyvärr måste jag säga att det inte speciellt bra. Stenarna är väldigt mjuka vilket gör att de slipar bra i början, men allt eftersom blir effekten väldigt dålig, slipmedlet släpper helt enkelt. Billiga stenar har överlag dålig verkan. Det finns en del videos på tuben om dessa. Men de är bättre än ingen sten alls.
Nästa inköp för mig blir två bra diamantbrynen i 1000 och 3000 grit. Tyvärr är de ganska kostsamma, så jag väntar på ett bra erbjudande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder