Jag "touchade" en stenmur med däcket på en släpvagn, i en för snäv högersväng. Den var lånad och dessutom oförsäkrad fick jag veta efteråt, och jag kan tycka att den gick sönder lite väl lätt. Går det dra några slutsatsen från bifogade bilder, och kan man i efterhand få en kontroll/besiktning på axelns skick? Eventuellt är axeln lika gammal som släpvagnen, 34år. Är det rimligt att ersätta för hela reparationen? Tacksam för kommentarer kring hur man bör gå vidare.

• En rostig hjulaxel på en släpvagn, stöttad av en blå domkraft. Axelns spricka är tydlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig spricka på släpvagnens axel som kan indikera skador eller svaghet efter kollision med stenmur.
    Skapa konto
Har den varit svetsad sedan tidigare? Tycker nästan det ser ut som att det är en svetsfog som gått.

• Gilla
Du och 19till och 4 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Har den varit svetsad sedan tidigare? Tycker nästan det ser ut som att det är en svetsfog som gått.
Ingen aning, men det var ju bra input som kan vara värt att kolla upp.

Givetvis står den som lånar för de reparationer/ utbyten som krävs.

• Gilla
Hank_Ö och 24 till
  • Laddar…
H hammeron skrev:
Den var lånad och dessutom oförsäkrad fick jag veta efteråt
Det är väl ändå normalt att släpvagnar är oförsäkrade? Det är dragbilens försäkring som skall täcka skador.

H hammeron skrev:
Går det dra några slutsatsen från bifogade bilder, och kan man i efterhand få en kontroll/besiktning på axelns skick?
Svårt att se säkert på bilden. Men det ser ut att finnas rost i brottytan.

H hammeron skrev:
Är det rimligt att ersätta för hela reparationen?
Det beror väl på vad hela reparationen innebär. En ny axel kanske är lite mycket som ersättning. Men det kan ju bara du och ägaren komma överens om.

• Gilla
Cheesen och 7 till
  • Laddar…
Det ser ut som övre delen av sprickan är äldre för det är rost på den övre brottytan.
Men det är svårt att avgöra på dina bilder.

Lägger mig inte i hur mycket du ska betala men lämnar du in denna kommer förslaget bli byte av hela axeln, då kommer ägaren även få nya bromsar, hjullager mm då en bytesaxel säljes komplett...

Ps en släpvagn behöver inte vara försäkrad.

• Gilla
Lajmen och 3 till
  • Laddar…
Surt är det.

Beror väl lite på kostnaderna 8ch relationen mellan långivaren och ägaren.

Rimligt vore ju att komma överens om en % av hela kostnaden, axeln ser ju rejält försvagad ut och har ett lågt restvärde, dvs den hade gått av förr eller senare ändå.

Det enda man kan med säkerhet säga är att om advokater/tinget blir inblandat förlorar alla.

/ATW

• Gilla
Lajmen och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är väl ändå normalt att släpvagnar är oförsäkrade? Det är dragbilens försäkring som skall täcka
Vagnskadeförsäkring krävs för att täcka skador på släpet. Trafikförsäkring behövs ej som du säger.

Angående försäkring så ersätter dragbilens försäkring endast skador som släpet orsakar.

Dragbilens försäkring ersätter inte skador på själva släpvagnen.

För att få ersättning för skador på släpet så måste släpet ha en egen försäkring.

• Gilla
Nalleboda och 2 till
  • Laddar…
Vagnskadeförsäkring kostar f.ö. 39kr i månaden på detta släp.

Min bror körde in i ett mitträcke med min vagn och krökte den där armen. Den gick att räta ut någorlunda med en press.
Att den spruckit så där av att du touchat en sten i låg fart känns osannolikt om den inte var skadad redan innan. Men det borde som sagt var gå att se om brottytan är färsk och inga spår av tidigare lagningar finns.

• Gilla
Nalleboda och 1 till
  • Laddar…
H hammeron skrev:
Vagnskadeförsäkring kostar f.ö. 39kr i månaden på detta släp.
Teckna och betala det åt ägaren när du fått vagnen reparerad om du vill låna den igen..

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Den nedre ytan ser blank ut och det ser ut som en svetsfog ligger precis i samma område. Övrig brottyta har rost och ser chippad ut. Men lite svårt att helt bedöma med de foton som finns.
Rostig yta med spricka markerad i rött, visar svetsfog och chipad brottyta.
Skapa konto

• Gilla
snillethans1 och 2 till
  • Laddar…
H hammeron skrev:
Jag "touchade" en stenmur med däcket på en släpvagn, i en för snäv högersväng. Den var lånad och dessutom oförsäkrad fick jag veta efteråt, och jag kan tycka att den gick sönder lite väl lätt. Går det dra några slutsatsen från bifogade bilder, och kan man i efterhand få en kontroll/besiktning på axelns skick? Eventuellt är axeln lika gammal som släpvagnen, 34år. Är det rimligt att ersätta för hela reparationen? Tacksam för kommentarer kring hur man bör gå vidare.
Som jag ser det så kan du inte undkomma ansvar gentemot ägaren av släpkärran.

Fråga om ägaren vill sälja släpkärran, och till vilket pris, köp den. Sedan får du ta ställning till hur du vill göra med din nya släpkärra.
Alternativt så kollar DU med lämplig verkstad om byte av axel snarast, lämnar tillbaks släpkärran till ägaren nyreparerad.

Eller så är du ett svin som aldrig borde få låna något av någon igen.

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 13 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Givetvis står den som lånar för de reparationer/ utbyten som krävs.
Nja, så självklart är det inte.

Jag kan tänka mig ett oändligt antal scenarion där ditt sätt skulle leda till orimligheter.

Dock i många fall är det ju ett korrekt förfarande.

/ATW

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.