Jag "touchade" en stenmur med däcket på en släpvagn, i en för snäv högersväng. Den var lånad och dessutom oförsäkrad fick jag veta efteråt, och jag kan tycka att den gick sönder lite väl lätt. Går det dra några slutsatsen från bifogade bilder, och kan man i efterhand få en kontroll/besiktning på axelns skick? Eventuellt är axeln lika gammal som släpvagnen, 34år. Är det rimligt att ersätta för hela reparationen? Tacksam för kommentarer kring hur man bör gå vidare.
Det är väl ändå normalt att släpvagnar är oförsäkrade? Det är dragbilens försäkring som skall täcka skador.H hammeron skrev:
Svårt att se säkert på bilden. Men det ser ut att finnas rost i brottytan.H hammeron skrev:
Det beror väl på vad hela reparationen innebär. En ny axel kanske är lite mycket som ersättning. Men det kan ju bara du och ägaren komma överens om.H hammeron skrev:
Det ser ut som övre delen av sprickan är äldre för det är rost på den övre brottytan.
Men det är svårt att avgöra på dina bilder.
Lägger mig inte i hur mycket du ska betala men lämnar du in denna kommer förslaget bli byte av hela axeln, då kommer ägaren även få nya bromsar, hjullager mm då en bytesaxel säljes komplett...
Ps en släpvagn behöver inte vara försäkrad.
Men det är svårt att avgöra på dina bilder.
Lägger mig inte i hur mycket du ska betala men lämnar du in denna kommer förslaget bli byte av hela axeln, då kommer ägaren även få nya bromsar, hjullager mm då en bytesaxel säljes komplett...
Ps en släpvagn behöver inte vara försäkrad.
Surt är det.
Beror väl lite på kostnaderna 8ch relationen mellan långivaren och ägaren.
Rimligt vore ju att komma överens om en % av hela kostnaden, axeln ser ju rejält försvagad ut och har ett lågt restvärde, dvs den hade gått av förr eller senare ändå.
Det enda man kan med säkerhet säga är att om advokater/tinget blir inblandat förlorar alla.
/ATW
Beror väl lite på kostnaderna 8ch relationen mellan långivaren och ägaren.
Rimligt vore ju att komma överens om en % av hela kostnaden, axeln ser ju rejält försvagad ut och har ett lågt restvärde, dvs den hade gått av förr eller senare ändå.
Det enda man kan med säkerhet säga är att om advokater/tinget blir inblandat förlorar alla.
/ATW
Angående försäkring så ersätter dragbilens försäkring endast skador som släpet orsakar.
Dragbilens försäkring ersätter inte skador på själva släpvagnen.
För att få ersättning för skador på släpet så måste släpet ha en egen försäkring.
Dragbilens försäkring ersätter inte skador på själva släpvagnen.
För att få ersättning för skador på släpet så måste släpet ha en egen försäkring.
Min bror körde in i ett mitträcke med min vagn och krökte den där armen. Den gick att räta ut någorlunda med en press.
Att den spruckit så där av att du touchat en sten i låg fart känns osannolikt om den inte var skadad redan innan. Men det borde som sagt var gå att se om brottytan är färsk och inga spår av tidigare lagningar finns.
Att den spruckit så där av att du touchat en sten i låg fart känns osannolikt om den inte var skadad redan innan. Men det borde som sagt var gå att se om brottytan är färsk och inga spår av tidigare lagningar finns.
Som jag ser det så kan du inte undkomma ansvar gentemot ägaren av släpkärran.H hammeron skrev:Jag "touchade" en stenmur med däcket på en släpvagn, i en för snäv högersväng. Den var lånad och dessutom oförsäkrad fick jag veta efteråt, och jag kan tycka att den gick sönder lite väl lätt. Går det dra några slutsatsen från bifogade bilder, och kan man i efterhand få en kontroll/besiktning på axelns skick? Eventuellt är axeln lika gammal som släpvagnen, 34år. Är det rimligt att ersätta för hela reparationen? Tacksam för kommentarer kring hur man bör gå vidare.
Fråga om ägaren vill sälja släpkärran, och till vilket pris, köp den. Sedan får du ta ställning till hur du vill göra med din nya släpkärra.
Alternativt så kollar DU med lämplig verkstad om byte av axel snarast, lämnar tillbaks släpkärran till ägaren nyreparerad.
Eller så är du ett svin som aldrig borde få låna något av någon igen.