5 252 läst · 123 svar
5k läst
123 svar
Klippa stickpropp på torktumlare?

Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 393 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 393 inlägg
Då borde han haft ännu bättre koll på hur en JFB fungerar. De utbildningar jag har insyn i lägger man ganska stor fokus/vikt i hur en JFB är uppbyggt och dess funktioner tidigt i utbildningen just för att sådan kunskap är en självklarhet och en ren baskunskap. Minibrytare hör till samma baskunskap.P Putte 9497 skrev:
Nej, elektrikeryrket har jag lämnat bakom mig. Är skadligt för kroppen. Num😂era gör jag som du, sitter å glor å tycker och tror.Fairlane skrev:
Nu är jag med. Du är elektriker utan egen auktorisation som inte visste att en jordfelsbrytare skyddar även ojordade uttag. När den egna kompetensen saknas kan man istället ge sig på andra med kompetens men utan behörighet.
Skulle förvåna mig mycket om du ringde en elektriker för att utöka en grupp med ett nytt uttag...
Beror ju på när personen gjorde sin utbildning😇Panor82 skrev:
Du gör ju dina inspektioner under montaget med allt vad det innebär där du kontrollerar att alla anslutningar blir bra och på rätt sätt och rätt ställe osv.M Messier1994 skrev:
Om ni ska kontrollera era installationer enligt del 6 i elinstallationsreglerna så väljs ett instrument enligt SS-EN 61557, normalt en installationsprovare som man sedan mäter resistansen med till alla skyddsledare, utsatta delar och skyddsutjämning.
Man kontrollerar egentligen för att bekräfta det man förväntar sig som resultat och om det avviker från det får man utreda det.
Är generellt för hemmafixning och informationsspridning mm.
Men just angående elektriker och deras kunskap: En kunnig yrkesman, ska kunna något när hen gör det. Bara omständigheten att någon på rak arm inte kan något säger ingenting.
Men just angående elektriker och deras kunskap: En kunnig yrkesman, ska kunna något när hen gör det. Bara omständigheten att någon på rak arm inte kan något säger ingenting.
Eftersom jag inte fick någon testdokumentation av elfirman som drog el i vår tillbyggnad så köpte jag en installationsprovare och gjorde rudimentära prov. Jag försökte hitta den nyss för att kunna tipsa om den, men den verkar ha rymt (dvs hamnat nånstans undangömt eftersom jag inte har haft användning av på flera år.A avh67f skrev:
Det var ambitiöst. Det är ju inget billigt instrument 👍
Egenkontrollprogrammet avgör vad som ska dokumenteras. Det är alltså inte säkert något krav på det föreligger beroende på hur företaget valt att lägga upp detta.
Helt klart är i alla fall att kontroll av en elinstallation ska göras. Från början till slut.
Som kund kan du ju alltid göra upp detta i förväg med firman om det är av stort värde för dig att få alla kontroller dokumenterade.
Egenkontrollprogrammet avgör vad som ska dokumenteras. Det är alltså inte säkert något krav på det föreligger beroende på hur företaget valt att lägga upp detta.
Helt klart är i alla fall att kontroll av en elinstallation ska göras. Från början till slut.
Som kund kan du ju alltid göra upp detta i förväg med firman om det är av stort värde för dig att få alla kontroller dokumenterade.
Du bad väll inte elektrikern om testdokumentationen eller annars anlita du en oseriösP pmd skrev:Eftersom jag inte fick någon testdokumentation av elfirman som drog el i vår tillbyggnad så köpte jag en installationsprovare och gjorde rudimentära prov. Jag försökte hitta den nyss för att kunna tipsa om den, men den verkar ha rymt (dvs hamnat nånstans undangömt eftersom jag inte har haft användning av på flera år.)
Ganska billigt i sammanhanget. Det kostar att anlita en multinationell elinstallationsfirma.A avh67f skrev:
Ja, det är så jag skulle göra om jag skulle låta bygga något idag. Man lär sig av erfarenhet.A avh67f skrev: