87 129 läst · 538 svar
87k läst
538 svar
Klippa gräset kl 08 midsommardagen, varför?
Jag undrar om de som jobbar inom handel håller med. Många länder har fortfarande den typen av regler.
Nej det går absolut inte, helt otänkbart.Cole123 skrev:Försök komma överens alla om en tid o dag gräset HELST Klipps. Då kan alla köra sin maskin samtidigt ist för att någon kör sin hela tiden.
Förslagsvis sönd kväll. Då FÅR man gärna klippa. Ett oskrivet förbund kan skapas och alla börjar klippa då.
Dels för att det är kul med samhörighet, men också för man vill inte va den som inte gör som andra.
Minst hälften lär haka på.
Min katolska farmor förbjuder allt arbete i trädgården som grannarna kan se, på söndag går man i kyrkan.
Du får komma med ett annat förslag.
(Viss ironi men faktamässigt helt korrekt)
Icke, jag är från Motala och här arbetade vi och slog den på käften som startade en gräsklippare på en Söndag ! Enbart för rons skull. Inge jävla lagar.R Rkarlsson skrev:
För att det troligen behövdes. Bra att klippa på morgonen så kan man ta en dusch sedan. Liiiite gnälligt att gnöla om folk som klipper gräset. Klockan 8 är ju inga problem. Börja vid 6 kanske är onödigt, men 8 är ju alla normala människor uppe iafanders07 skrev:Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...
Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?
Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.
Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Det måste jag missat. Vem har uttryckt den åsikten i tråden?R Ristul skrev:
Ja det verkar du ha fått. Den enda i detta scenario som kan visa hänsyn är så vitt jag kan se den som funderar på att klippa gräset vid 8 på morgonen. Hen kan låta bli.ARJU skrev:
Den som ligger och sover förstår jag inte hur du tycker ska visa hänsyn. Förklara gärna.
Jo, scenariot är ganska enkelt.R RoAd skrev:Det måste jag missat. Vem har uttryckt den åsikten i tråden?
Ja det verkar du ha fått. Den enda i detta scenario som kan visa hänsyn är så vitt jag kan se den som funderar på att klippa gräset vid 8 på morgonen. Hen kan låta bli.
Den som ligger och sover förstår jag inte hur du tycker ska visa hänsyn. Förklara gärna.
När man vaknar klockan 08 av en gräsklippare så väljer man trots bakfylla att inte störa sig på grannen.
Antagligen för att du störde med en såkallad ljudanläggning kvällen innan, konstigt att inte fler klagar på dessa dunkanläggningar ,de stör om något
Känns ändå som det är ett gammalt fenomen med tanke på att George Harrison skrev en låt med precis den titeln: "I me mine"M Marie Westberg skrev:
Det är förresten det allra sista spår som Beatles spelade in. Men nu är jag OT.
Jag tycker tråden mycket grundligt visar vad folk tänker är svaret på din fundering om hänsyn till andra.anders07 skrev:
Personligen ser jag saken som att du är nyfiken och vill veta.anders07 skrev:Jag ville ha svar på frågan hur man tänker som inte tar hänsyn till normal "uppförandekod", och kan konstatera att egoister och "jag får göra vad jag vill" är i majoritet, följt av hämdklippare.
Ingenstans har jag klagat eller gnällt, eftersom jag inte störs personligen och var själv igång på gården kl 8, så det har aldrig varit aktuellt i tråden.
Enklast hade varit att fråga de två grannar som kunde ge dig svaret direkt när du faktiskt redan "var igång på gården". Efter att ha läst hela tråden får jag nog säga att väldigt många har tolkat inlägget som just klagan & gnäll. Att skriva ett inlägg istället för att fråga de som klippte.
Hela denna tråd visar mycket tydligt att du har helt fel i ditt antagande. Det finns inget normalt mönster.anders07 skrev:
Man brukar ju säga att det är lika normalt att vara onormal som det är onormalt att vara normal.
Det finns säkerligen en hel del som majoriteten är överens om. Om frågan hade ställs om kl5 tror jag att en stor majoritet ser det som för tidigt. Sedan ökar acceptansen ju senare det blir. Vid kl8 är det uppenbarligen en hel del folk i båda lägren.