De grupperna överlappar varandra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Att visa lite hänsyn till sina medmänniskor verkar vara en ganska bortglömd förmåga hos många kan man konstatera genom att följa denna tråd. :(
 
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Varför inte? Efter kl 7 så är det ok. Kan man inte acceptera det så skall man nog bo där man har långt till grannarna
Är nog du som ska bo långt ut i skogen
 
B Bob10 skrev:
Helt enkelt respektlöst att klippa 08 på midsommardagen oavsett om grannen hade fest eller inte.
Tyvärr är inte hänsynstagande modern längre. Inte inom något område! Det är jag, mig och mitt som gäller!🥲
 
  • Gilla
Marko9911 och 8 till
  • Laddar…
Klockan 8 hade jag inte tyckt varit det minsta konstigt. Hade någon börjat klippa kl 5 eller 6 kanske jag hade undrat. Att börja klippa kl 22 verkar däremot väldigt märkligt. Antingen stör man någon som gått och lagt sig, eller så stör man någon som kollar någon film på tv...
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Kempa_swe
T Thomas_Blekinge skrev:
Därför att dom inte har den minsta inlevelseförmågan i andra människor. Det finns den kategori vars priolista är: jag, jag, jag. I bästa fall är de bara för självcentrerade och kommer inte på tanken att dt kan vara störande. I värsta fall tänker dom att det är min tomt, jag kan göra precis som jag vill.
B Bob10 skrev:
Är nog du som ska bo långt ut i skogen
😂😂 Har bott i skogen och där kan skogsmaskiner sätta igång halv 7 på morgonen. Har inget imot att folk klipper gräset på morgonen eller snickrar mm. Den som stör sig på andra brukar själv vara det stora problemet.
 
Dom som lider av gräsklippningen på morgonen är kanske dom som levde rövare på kvällen och in på natten. Så klippning av gräs i på morgonen kan ju vara ett bra sätt att hämnas 😉
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dom som lider av gräsklippningen på morgonen är kanske dom som levde rövare på kvällen och in på natten. Så klippning av gräs i på morgonen kan ju vara ett bra sätt att hämnas 😉
Dom som lider av att det levs rövare på kvällen och in på natten är kanske dom som klippte gräset på morgonen. Så att leva rövare på kvällen och in på natten kan ju vara ett bra sätt att hämnas 😉
 
  • Älska
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kl8 är inte tidigt.
Kl 8 är inte tidigt men några dagar per år t ex nyårsdagen och midsommardagen är vi nog rätt många som förstår att kl 8 är tidigt för många andra.

Även om jag själv aldrig sover längre än sju 🙂

/Krille
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dom som lider av gräsklippningen på morgonen är kanske dom som levde rövare på kvällen och in på natten. Så klippning av gräs i på morgonen kan ju vara ett bra sätt att hämnas 😉
Jämförtbart i lägenhet är att man drar igång dammsugaren senast 08 och kör storstädning när grannarna hållt en vaken till 03 för de är för korkade för att gå ut på krogen.

Kom och tänka på att faktiskt så kan jag köra igång om jag vill utan att bli tillsagd. Men om min närmaste granne skulle göra exakt samma saker som mig så står grannen mittemot och skriker eller tittar surt som fan.
Det har faktiskt hänt ett par ggr. Men när jag kört med cirkelsåg, multimator, högtryck och allt annat som låtit ett par timmar per dag så är det ingenting.
 
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
😂😂 Har bott i skogen och där kan skogsmaskiner sätta igång halv 7 på morgonen. Har inget imot att folk klipper gräset på morgonen eller snickrar mm. Den som stör sig på andra brukar själv vara det stora problemet.
Hmm verkar inte bli något slut på detta. Vill bara säga att jag var med på den tiden när vi jobbade 6 dagars vecka alltså även lördag till kl13: Sedan klippte man gräs mm om man nu inte hunnit med detta tidigare i veckan. Men aldrig aldrig på en Söndag inget kristet i detta, det var bara en arbetaren fria dag.
 
  • Gilla
Marko9911
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Kan ju bara konstatera att tråden spårat ur en hel del och jag lämnar den nu.

Jag ville ha svar på frågan hur man tänker som inte tar hänsyn till normal "uppförandekod", och kan konstatera att egoister och "jag får göra vad jag vill" är i majoritet, följt av hämdklippare.

Ingenstans har jag klagat eller gnällt, eftersom jag inte störs personligen och var själv igång på gården kl 8, så det har aldrig varit aktuellt i tråden.

Jag fann det bara väldigt intressant att grannar avvek från det normala mönstret på midsommardagen och ville luska i hur man tänker då...
Fast nu tycker jag du är lite tjurig.

Gudarna ska veta att jag inte är den morgonpigga typen, ofta sist in på jobbet. Många skulle få sparken om de var så morgontrötta som jag.

Men även om jag är trött eller bakis på midsommardagen eller nyårsdagen och vill ta sovmorgon så får jag finna mig i att det är fullt normalt att andra människor i min omgivning sätter igång med sin egen dag, trots att jag inte är redo att göra det.

På samma sätt du verkar vilja att gräsklipparen ska respektera din sömn klockan 8 så måste väl du respektera att gräsklipparen vill komma vidare med sin dag, vilket tydligen innebär att klippa gräset?
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Existerar inte sunt förnuft och hänsyn längre?

Att köra gräsklipparen tidigt just midsommardagen handlar bara om att "visa" omgivningen hur "duktig" man är som är pigg tidigt på midsommardagen. En normalbegåvad person visar hänsyn genom att vänta någon timme eller två just den morgonen.

På samma sätt som man t ex väntar en stund med att köra gräsklipparen nära grannens altan om de just påbörjat en middag med hela släkten.

Egoismen utan hänsyn till andra breder tyvärr ut sig allt mer i samhället.

/Krille
Jo, det vore bra om du visade lite av denna berömda hänsyn till grannen som tydligen har så mycket att stå i att han tvingas klippa gräset klockan 8
 
  • Gilla
Kempa_swe
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Försök komma överens alla om en tid o dag gräset HELST Klipps. Då kan alla köra sin maskin samtidigt ist för att någon kör sin hela tiden.


Förslagsvis sönd kväll. Då FÅR man gärna klippa. Ett oskrivet förbund kan skapas och alla börjar klippa då.

Dels för att det är kul med samhörighet, men också för man vill inte va den som inte gör som andra.

Minst hälften lär haka på.
 
peppec2 peppec2 skrev:
Hmm verkar inte bli något slut på detta. Vill bara säga att jag var med på den tiden när vi jobbade 6 dagars vecka alltså även lördag till kl13: Sedan klippte man gräs mm om man nu inte hunnit med detta tidigare i veckan. Men aldrig aldrig på en Söndag inget kristet i detta, det var bara en arbetaren fria dag.
Du har nog faktiskt fel.
https://www.foretagskallan.se/foretagskallan-nyheter/lektionsforslag/reglering-av-oppettider-2/
Söndagen var helig för just religionens skull, judarna hade väl lördag eller vad det var.

Folk fattade 1972 att religionen inte kan styra ;)
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.