om alla köper en robotklippare så blir det tyst i kvarteret. I stort sett ljudlösa. I alla fall den Husqvarna jag köpte för 4-5 år sedan.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daggan Maggan skrev:
om alla köper en robotklippare så blir det tyst i kvarteret. I stort sett ljudlösa. I alla fall den Husqvarna jag köpte för 4-5 år sedan.
betalar du? inte alla tomter som man kan ha robotklippare på en då

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jag gillar att det är fullt legitimt att spela hög musik in på småtimmarna för många, där visar man ingen som helst hänsyn till omgivningen, men våga fan inte gå upp på morgonen och utföra underhåll på tomten!

Jag brukar personligen se kl 9 som lagom tid att börja arbeta med trädgårdsbestyr, men skulle absolut inte störa mig på någon som klipper gräset kl 8.

• Gilla
erik_83 och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
betalar du? inte alla tomter som man kan ha robotklippare på en då
Varför skulle jag göra det. Det var ett förslag.
Om alla bara klagar på alla så blir ju ingenting bättre. Grannsämja är väl värt en del. På en vanlig villatomt fungerar det bra.
Sen kan man finputsa med en eltrimmer.
Varför denna dumma kommentar ? Den tillför inget.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daggan Maggan skrev:
Varför skulle jag göra det. Det var ett förslag.
Om alla bara klagar på alla så blir ju ingenting bättre. Grannsämja är väl värt en del. På en vanlig villatomt fungerar det bra.
Sen kan man finputsa med en eltrimmer.
Varför denna dumma kommentar ? Den tillför inget.
att tvinga alla att köpa nåt som inte funkar på alla tomter Den tillför inget.

jag själv har för brant och med etage hade säljare här sa att det var bara att glöma robotklippare om jag inte köpte flera stycken av dom dyraste

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
M maria01 skrev:

jag själv har för brant och med etage hade säljare här sa att det var bara att glöma robotklippare om jag inte köpte flera stycken av dom dyraste
Går gör det ju trots en massa etage. Du får ju köpa en för 60 lök först. Och där den inte tar sig fram får du bygga broar och ramper, det kan ju bli en hel del om du har mycket komplicerad yta.
Själv har jag bara en ramp.

Ställ nu upp för laget, vi har en prylbög i byn som har en Husqvarna för ca 5-10 kvm gräs, då kan du med juuu ;)

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:

Vem har försökt tvinga någon ??!
Ingen såvitt jag vet.
Men jag tror inte mullrande gräsklippare är framtiden för någon.
En robot är inte dyrare än mycket annat som folk köper till sommaren. Och Den tillför lugn och ro i området.
En motorklippare är inte gratis heller.
Detta blir min sista kommentar.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Existerar inte sunt förnuft och hänsyn längre?

Att köra gräsklipparen tidigt just midsommardagen handlar bara om att "visa" omgivningen hur "duktig" man är som är pigg tidigt på midsommardagen. En normalbegåvad person visar hänsyn genom att vänta någon timme eller två just den morgonen.

På samma sätt som man t ex väntar en stund med att köra gräsklipparen nära grannens altan om de just påbörjat en middag med hela släkten.

Egoismen utan hänsyn till andra breder tyvärr ut sig allt mer i samhället.

/Krille

• Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Jag hade väntat men det kanske var enda dagen han var ledig på dagen så han var omtänksam och klippte int kl21.00

Såna människor finns överallt oftast ålder från 45år..
Man bara skiter i de om de skulle fråga om hjälp någon gång i livet..

P Pligg85 skrev:
Omtänksamt att vänta så länge.

Just nu är markfukten inget bekymmer så kl 8 är väl perfekt att klippa innan det blir för varmt.

Finns väl bara nå lata tonåringar som fortfarande sover efter kl 8. Vuxna/normalbegåvade lär ju knappast sova bort de bästa lediga (för många) dagarna
Du är den typen som gärna petar i getingbon med en pinne, va?

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Existerar inte sunt förnuft och hänsyn längre?

Att köra gräsklipparen tidigt just midsommardagen handlar bara om att "visa" omgivningen hur "duktig" man är som är pigg tidigt på midsommardagen. En normalbegåvad person visar hänsyn genom att vänta någon timme eller två just den morgonen.

På samma sätt som man t ex väntar en stund med att köra gräsklipparen nära grannens altan om de just påbörjat en middag med hela släkten.

Egoismen utan hänsyn till andra breder tyvärr ut sig allt mer i samhället.

/Krille
Kl8 är inte tidigt.

• Gilla
Pligg85 och 1 till
  • Laddar…
A Annica R. skrev:
Så är det i Belgien också. Dvs inga motordrivna verktyg på söndagar och jag tror att det är 8 och 21 som gäller som gränser på vardagarna.
Nu verkar det dock bara vara jag - som utlänning - som känner till detta och grannarna tvättar tex glatt bilen med högtryckstvätten på söndagarna. 😉

I övrigt är hänsyn viktigt. Hela gatan behöver tex inte höra ens musik. Med bärbara högtalare kan man lätt ha en egen liten trivsam musikzoon som inte stör någon annan.
Vissa störande jobb måste göras, men då handlar det ofta om enstaka tillfällen.
(Hantverkare är förstås en helt annan historia, med skränande radior typ klockan 7 på morgonen. 😀)

Jag har grannar på ena sidan som har kört ”alla” sina familjegräl och telefonsamtal i trädgården sen 2009. Många, många fester också.
Vad jag inte fattar är, märker de inte att det inte är någon annan som stör? Att det alltid är de, liksom?

I sådana här ämnestrådar märks det också att det är en väldigt stor skillnad på känslighet mellan folk. Hur känslig man är för oljud och hur känslig man är för hur saker och ting kan påverka andra.
Visst, livet vore nog bra mycket enklare för mig själv om jag inte vore känslig och inte bekymrade mig om andra. 😀
(Men kanske inte så himla kul för min omgivning.)

Dock verkar det som om många områden faktiskt har lokala ordnings- / trivselregler även i Sverige.
Att det ska vara lugnt på söndagar är ju enbart för att man ska dalta med kristna som går till kyrkan.

Helt värdelöst micro management. Hålla på och styra befolkning på mutternivå.

• Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Att det ska vara lugnt på söndagar är ju enbart för att man ska dalta med kristna som går till kyrkan.

Helt värdelöst micro management. Hålla på och styra befolkning på mutternivå.
här handlar det om arbetare inte kristna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.