D Daniel 109 skrev:
Det finns säkerligen en hel del som majoriteten är överens om. Om frågan hade ställs om kl5 tror jag att en stor majoritet ser det som för tidigt. Sedan ökar acceptansen ju senare det blir. Vid kl8 är det uppenbarligen en hel del folk i båda lägren.
På vardagar är ju 06.00 okej, men på helg och dag efter galenskap är nog 07.00 lite tidigt. 08.00 är inget som man rimligen kan bli sur över.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Om man tycker att grannen stör så stör den ju oavsett tidpunkt 😝
Och blir man inte störd är ju tidpunkten oväsentlig………
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ja det har du helt klart fått om bakfoten.

Den enkelriktade hänsynen är just att kräva att någon annan visar dig hänsyn samtidigt som du själv inte visar hänsyn.

/Krille
Ja hönan eller ägget kan man ju älta om man inte har något bättre för sig.

Hänsyn har redan visats av gräsklipparen genom att inte påbörja klippningen vid 07 vilket är en normal arbetstid.

Den sovande har redan visats hänsyn under 1-2 timmar. Inget hindrar naturligtvis denna att vända sig och somna om istället för att bli arg på grannen.

När tycker du själv man får börja arbeta på sin egen fastighet utan att det besvärar dig som granne?
 
M maria01 skrev:
här handlar det om arbetare inte kristna
Ja arbetare har ju inte olika arbetstider dom int
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Fråga 100 villaägare. Lovar att inte ens 20 av de kommer ha argument "miljö" för ett byte av gräsklippare.
Jo alla jag talat med vill att det skall vara tyst. Det är en miljöfråga. Samt en bekvämlighet att kunna klippa när som helst på dygnet när klipparen inte bullrar. Dessutom vill de slippa söla med cancerogent illaluktande bränsle och lukta på ohälsosamma avgaser när de klipper.
R Rkarlsson skrev:
Det finns ingen avvägning, min klippare kostade 5000 kr. Jag lägger inte 5-10 tusen extra för att få en tystare/miljövänligare klippare.
Det är tvärt om. Batteriklippare är billigare. Så det finns säkert en och annan ekonomiskt sinnad villaägare som väljer bort bensin av fler skäl än miljöskäl. Om man kollar på prisjakt.nu framgår att batteridrivna gräsklippare är klart billigare än bensindrivna.
R Rkarlsson skrev:
De som tänker miljö kan köpa aspen istället för 95 oktan.
Jo det kan man. Men nu gällde det att bli av med det miljöstörande bullret. Då hjälper inte aspen.
R Rkarlsson skrev:
Jag köpte inte min robot pga miljö eller ljud, hade jag haft en plan tomt så hade jag köpt en åkgräsklippare istället, men för att det ska funka så hade jag fått plana ut rejält. (tomten är i "2 våningar"
Du gjorde tydligen en annan avvägning.

Annan än de som tar större hänsyn till sin egen hälsa, ekonomi, ljudnivån i grannskapet och sina grannar
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Jo alla jag talat med vill att det skall vara tyst. Det är en miljöfråga. Samt en bekvämlighet att kunna klippa när som helst på dygnet när klipparen inte bullrar. Dessutom vill de slippa söla med cancerogent illaluktande bränsle och lukta på ohälsosamma avgaser när de klipper.

Det är tvärt om. Batteriklippare är billigare. Så det finns säkert en och annan ekonomiskt sinnad villaägare som väljer bort bensin av fler skäl än miljöskäl. Om man kollar på prisjakt.nu framgår att batteridrivna gräsklippare är klart billigare än bensindrivna.

Jo det kan man. Men nu gällde det att bli av med det miljöstörande bullret. Då hjälper inte aspen.

Du gjorde tydligen en annan avvägning.

Annan än de som tar större hänsyn till sin egen hälsa, ekonomi, ljudnivån i grannskapet och sina grannar
Jag har haft batteriklippare, men gått tillbaka till bensin. Elklipparna är för dåliga helt enkelt.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
B Bengt-re skrev:
Jag har haft batteriklippare, men gått tillbaka till bensin. Elklipparna är för dåliga helt enkelt.
Snicksnack, du har aldrig ägt en, erkänn 😄. Möjligen en från Lidl.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Ja arbetare har ju inte olika arbetstider dom int
stora delar av arbetarna ska kunna ta det lungt på en söndag
 
P Peken skrev:
O O skrev:
Jag klipper gärna kl 8 på morgonen midsommardagen eftersom gräsmattan är torr och midsommargästerna ligger inne och sover så de varken är i vägen eller blir störda. Nu har jag en robot så även jag kan ligga och sova under klippningen om jag vill.
Har aldrig sovit under en gräsklippare, men du du säger att det funkar bra om det är en robotklippare.
Nej det säger jag inte. Läs en gång till!
P Peken skrev:
Är det nåt speciellt fabrikan man bör rikta in sig på om man vill prova lite?
Jag vet faktiskt inte vad "fabrikan" är. Så tyvärr kan jag inte svara på det.

Men prova gärna en nybörjarkurs i svenska språket. Det kan kanske få dig att förstå svenska tillräckligt bra för att kunna finna någon som kan hjälpa dig med din fråga. Lycka till!
 
B Bengt-re skrev:
Jag har haft batteriklippare, men gått tillbaka till bensin. Elklipparna är för dåliga helt enkelt.
Det finns idag 612 eldrivna klippare (el, batteri & robot) och 244 bensindrivna på prisjakt.nu och du har haft hur många elektriska? Att generalisera så är helt enkelt inte seriöst.

Naturligtvis finns det några som är sämst och några som är bäst och några som har tillverkningsfel. Precis som inom alla områden. Men bland dessa 612 alternativ finns det riktigt bra produkter.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det måste jag missat. Vem har uttryckt den åsikten i tråden?
Vem har sagt att någon i tråden har uttryckt det? Jag hänvisar självklart till alla de människor som (likt jag skrev) spelar hög musik nattetid.
 
S SonnyListon skrev:
Snicksnack, du har aldrig ägt en, erkänn 😄. Möjligen en från Lidl.
Jodå en Bosch. Inte speciellt billig, men usel prestanda, dålig batteritid och laddare som gick sönder. Nä - de får bli bättre om de skall vara ett alternativ för verkliga människor.
 
anders07 anders07 skrev:
Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Ska och ska... Jobbade fram till 15 på midsommarafton och skulle med flyget på förmiddagen (2 veckor i Grekland). Hade vattnat med eget vatten och gödslat rejält så gräset behövde faktiskt klippas.
Skämdes lite men väntade tills jag såg liv i grannhusen och klippte så snabbt jag kunde.
 
B Bengt-re skrev:
Jag har haft batteriklippare, men gått tillbaka till bensin. Elklipparna är för dåliga helt enkelt.
Jag förstår dig.
Men inte dom som har en liten slät tomt på några hundra kvadrat.
 
Vill man ha en fin gräsmatta klipper man inte alls tidigt inför en varm solig dag, bättre klippa när solen börjar avta i styrka.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.