Att odla tomater i torv (planteringsjord) som majoriteten gör (inklusive jag) medför extrema utsläpp i förhållande till matmängden. Jag ska försöka gå ifrån det.

• Gilla
Drömtroll och 3 till
  • Laddar…
I april i år noterades ett nytt rekord som knappast gav några större rubriker i det globala nyhetsflödet, för första gången i mänsklighetens historia noterades en koldioxidhalt på 425 ppm i vår atmosfär.

Vi vet alla att detta är illa för allt liv på vår planet, för att livet skall fungera krävs en enorm biodiversitet där miljarder enskilda organismer gör livet på jorden möjligt. Den biologiska mångfalden är en förutsättning för mänskligt liv men vårt nuvarande levnadssätt skadar och minskar det som vi alla är så beroende av..

Det är inte enkelt i vår genomkommersialiserade värld att hitta alternativ, hur vi än gör krävs resursuttag som lämnar avfall för naturen att bryta ner eller så är det väldigt enkelt - god ekonomisk hushållning där räntan kan konsumeras men kapitalet är intakt. I fjol inträffade Overshooting day den 28 juli, efter det datumet förbrukade vi av planetens kapital.

Jag är gammal och har levt i efterkrigstidens Europa när allt bara blivit bättre och bättre, så till den grad att man kan lura sig själv att det alltid kommer att vara så eller t.o.m. att det är en rättighet att ha det så. Men naturen är svårt sargad, för några år sedan upplevde jag mitt livs första vinter utan tjäle. Förändringarna både syns och känns för den som vill veta.

Naturen har blivit både främmande och skrämmande för människor, minsta lilla kryp kan orsaka stor oro. Det man saknar kunskap om kommer man självklart inte heller värna om. Vi är många som ser och förstår det jag beskriver men det är tyvärr lätt att tystna när glåporden haglar vilket förstås är avsikten. Cynismen är också svår att bemöta för hur vi än väljer att leva så tär vi på våra gemensamma resurser och kan anklagas för det.

"Någonannanismen" kallar jag det när någon slår sig för bröstet och påtalar hur mycket koldioxid kineserna släpper ut i atmosfären och det finns ingen anledning för Sverige att göra något alls. Verkligen?

Det enda vi kan påverka är oss själva och vårt land genom de demokratiska kanaler som finns, det är livet på jorden som vi känner det som ligger i vågskålen.

• Gilla
  • Älska
Annia och 11 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
I april i år noterades ett nytt rekord som knappast gav några större rubriker i det globala nyhetsflödet, för första gången i mänsklighetens historia noterades en koldioxidhalt på 425 ppm i vår atmosfär.

Vi vet alla att detta är illa för allt liv på vår planet, för att livet skall fungera krävs en enorm biodiversitet där miljarder enskilda organismer gör livet på jorden möjligt. Den biologiska mångfalden är en förutsättning för mänskligt liv men vårt nuvarande levnadssätt skadar och minskar det som vi alla är så beroende av..

Det är inte enkelt i vår genomkommersialiserade värld att hitta alternativ, hur vi än gör krävs resursuttag som lämnar avfall för naturen att bryta ner eller så är det väldigt enkelt - god ekonomisk hushållning där räntan kan konsumeras men kapitalet är intakt. I fjol inträffade Overshooting day den 28 juli, efter det datumet förbrukade vi av planetens kapital.

Jag är gammal och har levt i efterkrigstidens Europa när allt bara blivit bättre och bättre, så till den grad att man kan lura sig själv att det alltid kommer att vara så eller t.o.m. att det är en rättighet att ha det så. Men naturen är svårt sargad, för några år sedan upplevde jag mitt livs första vinter utan tjäle. Förändringarna både syns och känns för den som vill veta.

Naturen har blivit både främmande och skrämmande för människor, minsta lilla kryp kan orsaka stor oro. Det man saknar kunskap om kommer man självklart inte heller värna om. Vi är många som ser och förstår det jag beskriver men det är tyvärr lätt att tystna när glåporden haglar vilket förstås är avsikten. Cynismen är också svår att bemöta för hur vi än väljer att leva så tär vi på våra gemensamma resurser och kan anklagas för det.

"Någonannanismen" kallar jag det när någon slår sig för bröstet och påtalar hur mycket koldioxid kineserna släpper ut i atmosfären och det finns ingen anledning för Sverige att göra något alls. Verkligen?

Det enda vi kan påverka är oss själva och vårt land genom de demokratiska kanaler som finns, det är livet på jorden som vi känner det som ligger i vågskålen.
Jaha, nu kommer väl folk antagligen bli upprörda igen för att man kommer och analyserar resonemanget ur andra synvinklar än den acceptabla normen....

Poängen är inte att slå sig för bröstet och påtala hur mycket kineserna släpper ut och att vi därför inte behöver göra något. Klart att vi i Sverige också kan försöka bli bättre på de fronter vi kan påverka. Poängen är snarare att det är bättre att satsa på de stora sakerna som ger störst effekt istället för att jaga smådetaljer som ger obetydlig effekt.. Vad hjälper det om vi i Sverige är 99% klimatsmarta om vi exporterar all koldioxidutsläpp till Kina? Vad hjälper det om vi plockar upp varje fimp från gatan om andra länder dumpar en lastbil i minuten med plast rätt ut i flod/hav? Särskilt eftersom vi har en planet, ett klimat, och vi alla måste hjälpa till.

• Gilla
stoffes
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Att odla tomater i torv (planteringsjord) som majoriteten gör (inklusive jag) medför extrema utsläpp i förhållande till matmängden. Jag ska försöka gå ifrån det.
Vet du om någon har räknat på torvens bidrag till koldioxidutsläppen? Jag tänker att det kanske är marginellt om man börjar räkna på bilresorna för att transportera hem jordpåsarna, frö, plastkrukorna o s v. Särskilt som torv väl inte ett helt fossilt material i Sverige om jag har förstått det rätt. Det växer till med åren och är bara fossilt i det läge man dikar en torvmosse.

Blir den fossil om du dikar en mosse?

Jag vet att det finns olika uppfattningar om hur det ska räknas. Men många tycks till och med vilja räkna in träd. Då är torv bra mycket mer långsiktigt lagrad kol. Så utsläpp blir det, oavsett om man definierar det som fossilt eller inte.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Blir den fossil om du dikar en mosse?

Jag vet att det finns olika uppfattningar om hur det ska räknas. Men många tycks till och med vilja räkna in träd. Då är torv bra mycket mer långsiktigt lagrad kol. Så utsläpp blir det, oavsett om man definierar det som fossilt eller inte.
Tänkte att om man plockar bort en torvmosse genom att dika den så att torven bryts ned så ger detta ett nettoutsläpp av koldioxid. Bryter man torv på ytan men lämnar torvmossen så växer mossan snart till och bildar ny torv. Detta är väl argumentet för varför torvanvändning i Sverige inte är något större problem om jag har förstått argumentet korrekt. I andra länder är det ett problem eftersom man inte får återväxt av torven när mossen förstörs av brytningen.

Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Nja, det är inte så man argumenterar för att det är hållbart. Man menar att man bryter på redan dikade marker där torven ändå bryts ner.
Tillväxten efter brytning är mycket långsam.

[länk]
Samt den andra delen, att när brytningen avslutas så restaureras marken. Ett vanligt sätt att göra det är att marken återväts genom att man tar bort de äldre dikningsåtgärderna. Då får man sjö/våtmark och snabbare tillväxt av vitmossan än den har i obrutna våtmarker. D v s den börjar binda koldioxid igen och bygga ny en ny torvdepå.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, jag överdriver inte. Detta är vad jag ser att villafolket köper när de ska "odla mat". Att det sen går att göra det på ett annat sätt är en annan sak - det är för de enstaka entusiasterna men vad de gör är rätt ointressant eftersom de är så få att de inte har någon påverkan på totalen.

Och tar man sen bilen för att hämta stallgödsel hos bonden (alla jag känner som har gjort detta har löst det med bilen) eller in till stan för att delta i komposteringsföreläsningen på den lokala trädgårdsföreningen, ja då släpper man ut ännu mer koldioxid för den där minimala matproduktionen.

(Har ni förresten försökt odla kål?! Det har jag som är stor kålälskare. Då är man tvungen att investera i kålnät eller fiberduk för annars tar kålfjärilen allt. Gissa vad fiberduken är gjord av - plast. Och solen bryter ned den på så man måste köpa ny hela tiden.

Det finns en fin lösning: GMO-kål med BT-toxingener som för några år sedan spreds från Umeå universitet för provodling när det uppstod en lucka i lagen som legaliserade det tillfälligt. Tyvärr så har våra politiker förbjudit denna miljövänliga lösning.)
Det är det denna artikel handlar om, att tänka och inte göra som Svensson gör. Gödsel från bonde räcker att ta i en balja/hink när man åker förbi bonden på väg till något annat man ska göra, behöver inte ha släpvagn för det.

Jag har inte mycket i min trädgård, men har spart flera hundra kg i frakt från affären. Får tänka vad som är lönsamt att odla, som ex. bär och frukt. Räcker då ned att pinka lite så har du gödsel, eller plocka nässlor ellet gräs om du klipper gräsmattan.

Så det är inte svårt att odla och minska på lite utsläpp och gynna insäkter mm. Vil man istället shoppa så gynnar man konsumtionen istället, och det kan kanske också vara bra på ett annat sätt :rofl:

• Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Bönderna kör bara flytgödsel. Du får nog köra förbi ett stall.

Djupströbädd är relativt vanligt hos dem som har nöt för köttproduktion, samt får/getter. (Hästar också, men den som har ett par ridhästar är ju ingen bonde.) En välbrunnen (biologiskt nedbruten) ströbädd är fin gödning och jordförbättring i trädgården!

För många villasvennebananer i städerna är nog steget för långt att börja leta bönder som har djupströbädd, det blir det enkla alternativet: jord och gödsel och torv i platta plastsäckar. De egna morötterna eller tomaterna smakar trots allt extra gott oavsett gödningsmetod.

På det här forumet är vi en majoritet som kan själv, och den som vill kunna själv förtjänar uppmuntran och kloka råd - inte "är det inte bättre att du bara köper det istället?". Heja den som bygger pensionärskuvös och heja den som odlar grönkål (y)!

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Bönderna kör bara flytgödsel. Du får nog köra förbi ett stall.
Inte alla, eller så har dom både och. Ser många här som sprider med fast gödsel på åkrarna.

Bjor Bjor skrev:
Inte alla, eller så har dom både och. Ser många här som sprider med fast gödsel på åkrarna.
Okej, jag ser bara tunnorna i min region.

D Daniel 109 skrev:
Okej, jag ser bara tunnorna i min region.
Du är kanske lite hemmablind Daniel, många östgötabönder kör fastgödsel, har man köttproduktion av nöt, får eller fågel skulle jag säga att fastgödsel är det normala.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Häromkring finns det ju fler hästgårdar än bönder numera och de har alltid ett överskott av fastgödsel som de vill bli av med. Vanligaste källan till skit till trädgårdslandet skulle jag gissa.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.