Jag styr min trädgårds/fasadbelysning, kl 23.30 släcks det för att sedan tändas 05.50, om inte solen är uppe. Om någon kommer under tiden det är släckt tänds fasadbelysningen i 5 min.
Har anlagt en lite plätt på kanske 5m² som är blomsteräng, har anlagt 2 till som ger ungefär samma storlek.
Äppelträd, buskar, men även gräsmatta för studsmatta och lite fotboll.
Villatomt i ett litet villaområde utanför Söderköping, 1250m²
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D
Detta stora problemet med trädgårdsfolk i allmänhet är att de tror att de är klimathjältar bara för att de gillar att odla. Tyvärr har odlingsintresset blivit en grov klimatbov med alla säckar jord som fraktas fram och tillbaka. Med att prylar som ska köpas till ingen nytta. Med alla andra fullkomligt onödiga saker så som automatiserade system och yadda yadda yadda.

Men odla på ni, men tro fn inte att ni är klimatsmarta bara för det.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
C
E Eva a skrev:
Att släcka trädgårdsbelysning och fasadbelysning kl 23 är väldigt viktigt för många nattaktiva insekter och djur. Ljusföroreningar är problematisk. En fladdermus kan sätta i sig tusentals myggor. Som plus drar det mindre energi. Borde vara med på checklistan.
För min del får de gärna käka upp myggen.
För fladdermössen verkar snarast uppskatta lite konstgjord belysning dit massa insekter dras.
 
F
D Bubblebubb skrev:
Detta stora problemet med trädgårdsfolk i allmänhet är att de tror att de är klimathjältar bara för att de gillar att odla. Tyvärr har odlingsintresset blivit en grov klimatbov med alla säckar jord som fraktas fram och tillbaka. Med att prylar som ska köpas till ingen nytta. Med alla andra fullkomligt onödiga saker så som automatiserade system och yadda yadda yadda.

Men odla på ni, men tro fn inte att ni är klimatsmarta bara för det.

Ja det är väldigt ineffektivt att alla ska odla själva rent krasst. Stora centraliserade odlingar ger betydligt bättre avkastning och använder färre resurser.
 
F Fideliox skrev:
Ja det är väldigt ineffektivt att alla ska odla själva rent krasst. Stora centraliserade odlingar ger betydligt bättre avkastning och använder färre resurser.
Storskalig matproduktion är dominerande i Sverige och globalt därför att det är lönsamt. Men det gynnar inte klimatet, miljön eller den biologiska mångfalden.

Ny forskning: Satsa på mindre åkrar | SVT Nyheter
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Detta stora problemet med trädgårdsfolk i allmänhet är att de tror att de är klimathjältar bara för att de gillar att odla. Tyvärr har odlingsintresset blivit en grov klimatbov med alla säckar jord som fraktas fram och tillbaka. Med att prylar som ska köpas till ingen nytta. Med alla andra fullkomligt onödiga saker så som automatiserade system och yadda yadda yadda.

Men odla på ni, men tro fn inte att ni är klimatsmarta bara för det.
Har du någon fakta att backa upp detta med, eller är det bara magkänsla?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A
E Erik_91 skrev:
Antar att du inte äger en bil utan åker kollektivt/cyklar överallt?


Låt mig gissa: Du har två bilar, motorcykel, båt/husvagn, senaste mobiltelefonen, åker på utlandssemester minst en gång om året, och nu försöker döva ditt dåliga samvete med att plantera ett par blommor. :crysmile::crysmile::crysmile:
Ett tips Erik, tagga ner lite i denna tråd. Du gör inget bra intryck på någon. I all välmening.
 
  • Gilla
Annia och 3 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Ett tips Erik, tagga ner lite i denna tråd. Du gör inget bra intryck på någon. I all välmening.
Jag tycker jag håller god ton och för fram mina argument utan att blanda in varken personangrepp eller känslor. På vilket sätt anser du att jag bör "tagga ner"? :rolleyes:
 
Claes Sörmland
Att ha en trädgård är konsumtion på samma sätt som annan konsumtion, det finns inget klimatvänligt med detta. Vill du dra ditt strå till att minska utsläppen av koldioxid så ha inte trädgård för det driver koldioxidutsläpp.

Eller så ser man andra värden i trädgård och t ex upplever att den höjer livskvaliteten och har den av de skälen, det har t ex jag. Men att det är konsumtion som annan konsumtion ska man inte hymla med.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Att ha höns som går runt å gödslar borde vara klimatsmart. Båda mat och gödsel.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att ha en trädgård är konsumtion på samma sätt som annan konsumtion, det finns inget klimatvänligt med detta. Vill du dra ditt strå till att minska utsläppen av koldioxid så ha inte trädgård för det driver koldioxidutsläpp.

Eller så ser man andra värden i trädgård och t ex upplever att den höjer livskvaliteten och har den av de skälen, det har t ex jag. Men att det är konsumtion som annan konsumtion ska man inte hymla med.
Men om man ändå ska göra nått så kan man ju välja alternativet med lägre miljöpåverkan? :thinking:
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Ja, handlar ju mer om att minimera påverkan är att det är bra för klimatet. När det gäller biologisk mångfald kan en trädgård vara positiv, även om det nog är ovanligt.
Ängsmarker har blivit så pass ovanliga att det faktiskt skulle gynna den biologiska mångfalden att ha en äng i trädgården.

Det är dock inte särskilt vanligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
Men om man ändå ska göra nått så kan man ju välja alternativet med lägre miljöpåverkan? :thinking:
Så länge de är förenliga med de värden som gör att man vill ha en trädgård så.

De flesta småhusägare i mina trakter verkar dock måttligt intresserade av trädgård och har bara plan tomtmark med grönmatta, parkeringsplats och något äppelträd. Med det som intressebas är väl det bästa att hålla det just på den nivån och inte börja lägga konsumtionsresurser som driver koldioxidutsläpp på trädgården.
 
Ännu bättre är att backa ännu mer och klippa mer sällan och släppa upp mer blommor.
 
Claes Sörmland
Tycker man det är fint med lite mer blommande ogräs så varför inte. Det som talar emot är om man släpper upp gräset för högt, blir ett elände att klippa senare när gräset står högt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.