Finns lie. ;)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dalbotant Dalbotant skrev:
Finns lie. ;)
Men nästan ingen som kan eller är beredd att använda den. Något för hembygdsföreningar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att ha en trädgård är konsumtion på samma sätt som annan konsumtion, det finns inget klimatvänligt med detta. Vill du dra ditt strå till att minska utsläppen av koldioxid så ha inte trädgård för det driver koldioxidutsläpp.

Eller så ser man andra värden i trädgård och t ex upplever att den höjer livskvaliteten och har den av de skälen, det har t ex jag. Men att det är konsumtion som annan konsumtion ska man inte hymla med.
Man kan minska utsläppen med att odla ätbart så slipper vi en massa med frakt. En trädgård behöver inte bestå av blommor.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bjor Bjor skrev:
Man kan minska utsläppen med att odla ätbart så slipper vi en massa med frakt. En trädgård behöver inte bestå av blommor.
Har man det intresset så är det väl utmärkt. Men de flesta småhusägare är nog inte beredda att lägga ned det arbete som krävs för att gå break-even i koldioxidbudgeten jämfört med att köpa maten.

Några turer med bilen, för inköp av pallkragar, påsjord, frö, sättpotatis och sättlök. Vattningsutrustning, spadar, krattor och kommunalt vatten. Kompostanläggning. Gödsel. Beställning av dyra bokashikit. Det krävs en rejäl produktion av mat i den lilla trädgården för att betala av det på koldioxidbudgeten. Något enbart för de med en dedikerad hobby. För de flesta blir det troligen bara ökad konsumtion och mer utsläpp.
 
Vi har en sån där "naturtomt" i området.

Tomten och det fallfärdiga huset ägs av en pyskiskt sjuk missbrukare som ärvde av sina föräldrar. Han bor inte i huset utan bor i en lägenhet men han använder det, framförallt källaren där det inte regnar in till förvaring.

Kommunen skickar ut en sån där maskin som beskär vägkanter när naturtomten sprider sin natur allt för långt ut i gatan så den skymmer sikten. :D

För ägaren kommer det nog som en välkommen överaskning att han nu är idealet och inte det varnande exempel han är van vid att vara. Själv ser jag andra fördelar med att ha en "naturtomt" på gatan för det gör att man inte automatiskt har den mest oskötta tomten så fort man inte har tid att klippa gräset ett par veckor i följd.

Min egen tomt var också en "naturtomt" när jag köpte fastigheten. Ingen hade så mycket som ens klippt häckarna på 10år och tomten bestod i princip av ett tveksamt hus gömt i ett 600 kvadratmeter stort snår!. Nu efter två år har jag förstört det mesta av naturen och min trädgård börjar mer och mer likna en vanlig villaträdgård på gott och ont.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har man det intresset så är det väl utmärkt. Men de flesta småhusägare är nog inte beredda att lägga ned det arbete som krävs för att gå break-even i koldioxidbudgeten jämfört med att köpa maten.

Några turer med bilen, för inköp av pallkragar, påsjord, frö, sättpotatis och sättlök. Vattningsutrustning, spadar, krattor och kommunalt vatten. Kompostanläggning. Gödsel. Beställning av dyra bokashikit. Det krävs en rejäl produktion av mat i den lilla trädgården för att betala av det på koldioxidbudgeten. Något enbart för de med en dedikerad hobby. För de flesta blir det troligen bara ökad konsumtion och mer utsläpp.
Nu överdriver du en hel del. Nästan inget av det tog upp behövs. Men är man shopping beroende då kan det bli sådna saker som köps in. Som pallkragar, vilken onödig produkt för att odla. Säckjord, behövs verkligen det? Lite koskit från bonden och hederlig kompost eller en säck med hönsjötsel kan inhandlade när men ändå är o h handlar lite mat. Men många blir påverkade av företagens reklam om att måste konsumeras från dom.
 
  • Gilla
Eilenna och 5 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Nu överdriver du en hel del. Nästan inget av det tog upp behövs. Men är man shopping beroende då kan det bli sådna saker som köps in. Som pallkragar, vilken onödig produkt för att odla. Säckjord, behövs verkligen det? Lite koskit från bonden och hederlig kompost eller en säck med hönsjötsel kan inhandlade när men ändå är o h handlar lite mat. Men många blir påverkade av företagens reklam om att måste konsumeras från dom.
Jag har köpt så gott som all den bråte Claes Sörmland räknar upp och jag har inte ens lyckats odla nåt förutom lite potatis.

I år så hade vi nattfrost fram till mitten av maj, sen hade jag en kort inplanerad borta semester och sen blev jag sjuk. Nu står jag här med pallkragar och jordsäckar utan att ha fått nåt i jorden alls. Det lutar åt att jag köper lite färdiga tomatplantor men i övrigt skjuter jag nog upp odlandet till nästa år.
 
Claes Sörmland
Bjor Bjor skrev:
Nu överdriver du en hel del. Nästan inget av det tog upp behövs. Men är man shopping beroende då kan det bli sådna saker som köps in. Som pallkragar, vilken onödig produkt för att odla. Säckjord, behövs verkligen det? Lite koskit från bonden och hederlig kompost eller en säck med hönsjötsel kan inhandlade när men ändå är o h handlar lite mat. Men många blir påverkade av företagens reklam om att måste konsumeras från dom.
Nej, jag överdriver inte. Detta är vad jag ser att villafolket köper när de ska "odla mat". Att det sen går att göra det på ett annat sätt är en annan sak - det är för de enstaka entusiasterna men vad de gör är rätt ointressant eftersom de är så få att de inte har någon påverkan på totalen.

Och tar man sen bilen för att hämta stallgödsel hos bonden (alla jag känner som har gjort detta har löst det med bilen) eller in till stan för att delta i komposteringsföreläsningen på den lokala trädgårdsföreningen, ja då släpper man ut ännu mer koldioxid för den där minimala matproduktionen.

(Har ni förresten försökt odla kål?! Det har jag som är stor kålälskare. Då är man tvungen att investera i kålnät eller fiberduk för annars tar kålfjärilen allt. Gissa vad fiberduken är gjord av - plast. Och solen bryter ned den på så man måste köpa ny hela tiden.

Det finns en fin lösning: GMO-kål med BT-toxingener som för några år sedan spreds från Umeå universitet för provodling när det uppstod en lucka i lagen som legaliserade det tillfälligt. Tyvärr så har våra politiker förbjudit denna miljövänliga lösning.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men nästan ingen som kan eller är beredd att använda den. Något för hembygdsföreningar.
Nåja, det är inte hjärnkirurgi vi pratar om. Lite youtubeklipp så förstår man tillräckligt väl för att slå lite gräs. Inte så att man hade kunnat hänga med de gamla drängarnas i deras arbete en hel dag men fullt tillräckligt för ändamålet.
Vill man göra det enklare för sig skaffar man en knacklie, sådan som används i hela Europa utom Sverige av något outgrundlig anledning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det "outgrundliga" anledningen är troligen att knackliar fungerar dåligt på gest och kortvuxet gräs som det var gott om å gamla tiders magra slåtterängar.
En riktig stålsatt och härdad och slipad lie skär mycket bättre och det är viktigt när gräsväxten är mager. Därför har vi sådana i Finland och Sverige och Norge.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, jag överdriver inte. Detta är vad jag ser att villafolket köper när de ska "odla mat". Att det sen går att göra det på ett annat sätt är en annan sak - det är för de enstaka entusiasterna men vad de gör är rätt ointressant eftersom de är så få att de inte har någon påverkan på totalen.

Och tar man sen bilen för att hämta stallgödsel hos bonden (alla jag känner som har gjort detta har löst det med bilen) eller in till stan för att delta i komposteringsföreläsningen på den lokala trädgårdsföreningen, ja då släpper man ut ännu mer koldioxid för den där minimala matproduktionen.

(Har ni förresten försökt odla kål?! Det har jag som är stor kålälskare. Då är man tvungen att investera i kålnät eller fiberduk för annars tar kålfjärilen allt. Gissa vad fiberduken är gjord av - plast. Och solen bryter ned den på så man måste köpa ny hela tiden.

Det finns en fin lösning: GMO-kål med BT-toxingener som för några år sedan spreds från Umeå universitet för provodling när det uppstod en lucka i lagen som legaliserade det tillfälligt. Tyvärr så har våra politiker förbjudit denna miljövänliga lösning.)
Ja men då är det väl dags att lära folk att det finns bättre sätt. I stället för att upphöja okunskapen till norm och ideal och avfärda alla förbättringsförslag med att folk inte klarar av det.
 
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H heimlaga skrev:
Ja men då är det väl dags att lära folk att det finns bättre sätt. I stället för att upphöja okunskapen till norm och ideal och avfärda alla förbättringsförslag med att folk inte klarar av det.
Att beskriva verkligheten och utgå från den är inte att upphöja den till norm och ideal.

Och ärligt talat, upplever du inte det som lite stolligt att driva frågan att villafolket i allmänhet ska driva någon sorts artificiellt ängsbruk med lie i trädgårdarna? Eller odla mat i den omfattning i trädgården att det påtagligt påverkar deras koldioxidavtryck? Med all respekt för de som har en sådan hobby men jag ser inte realismen i detta. Mina grannar kämpar med att vattna sina blommor och lyckas få tomatplantorna att överleva sommaren.
 
H heimlaga skrev:
Det "outgrundliga" anledningen är troligen att knackliar fungerar dåligt på gest och kortvuxet gräs som det var gott om å gamla tiders magra slåtterängar.
En riktig stålsatt och härdad och slipad lie skär mycket bättre och det är viktigt när gräsväxten är mager. Därför har vi sådana i Finland och Sverige och Norge.
Jag vill minnas att det helt enkelt handlade om att vi hade tillgång till bättre stål.

Idag finns i princip inga slipbara blad att köpa, utan det är knackblad som säljs.

Edit: kan tillägga att knackningen härdar bladets egg, vilket behövdes med det stål som användes.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja men då är det väl dags att lära folk att det finns bättre sätt. I stället för att upphöja okunskapen till norm och ideal och avfärda alla förbättringsförslag med att folk inte klarar av det.
Problemet är att "den enkla lösningen" inte säljer. Vad skulle alla odlingsbloggare och försäljare göra om man säger att det räcker med att ha jorden man redan har, gärna blandad med kompost (som inte kräver något extra heller och som fås gratis i trädgården), stoppa ner frön och annat, hålla undan lite ogräs och vattna vid behov?

Det är väl ett slag av den klassiska optinojjan. Det är lätt att börja kika på det enkla, sen hittar du mer och mer information som (i teorin) gör att resultatet blir liiiiite bättre. Sedan är karusellen igång. Typexempel är från programmet Trädgårdstider där det förevisades att man skulle göra en liten vallgrav med händerna runt varje planterad växt och vattna där för att optimera bevattningen av växten i fråga. Vem har tid och ork med sånt?
 
  • Gilla
GreenYoda och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
tensiden tensiden skrev:
Problemet är att "den enkla lösningen" inte säljer. Vad skulle alla odlingsbloggare och försäljare göra om man säger att det räcker med att ha jorden man redan har, gärna blandad med kompost (som inte kräver något extra heller och som fås gratis i trädgården), stoppa ner frön och annat, hålla undan lite ogräs och vattna vid behov?
Viktig poäng i tråden, hela miljöspinnet inom trädgårdsbranschen är i grund och botten geschäft. Inget fel i det, folk behöver försörja sig så varför inte på denna bransch?

Men man får ju inte låta sig luras och tro att man är en bättre miljövänlig människa för att man lägger sin konsumtion på jordpåsar som det står "EKO" eller "NATURLIGT" på eller tittar på ett extremt konsumtionsdrivande TV-program som Trädgårdstider.

I själva verket är det sannolika utfallet att det är världens mest koldioxidintensiva tomatodling som man har föresatt sig.
 
  • Gilla
din granne och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.