119 181 läst · 1 296 svar
119k läst
1,3k svar
Klarna är skit
Trädgårdsfixare
· Borgholm, Öland
· 142 inlägg
Menar du att dina pengar (fakturabeloppet) har kommit en dag efter sista betalningsdag och du sluppit några extraavgifter?R Rkarlsson skrev:
Jag syftade ENBART på email! Undviker att ha kontakt med företag rent allmänt via telefon eller chatt om tvist skulle uppstå. Då är det bättre att köra via email om man ska driva det vidare till domstol. Telefonsamtal är väl absolut sämst. Chatt är väl tveksamt om en tingsrätt skulle köpa.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 101 inlägg
Ladda ner appen, välj betala på fakturadatumet.Öland4ever skrev:Jag har handlat väldigt mycket med betalning via 14-dagars faktura via Klarna och min uppfattning hitintills är att har man bara stenkoll på VAD man handlar och verkligen ser till att man FÅR fakturan och verkligen BETALAR I TID så är Klarna helt ok.
Men fan tar en om man betalar EN DAG FÖR SENT - då åker man på GARANTERAD inkassoavgift.
Största problemet är egentligen att får man ingen faktura så finns det ingen mailadress man kan kontakta dom på och fråga varför fakturan har uteblivit!!??? Utan man måste först logga in via BankID och därefter ställa frågan varför fakturan uteblivit.
Anektodiskt bevisning förvisso, men jag handlar mycket med Klarna och har aldrig haft problem.
Om du är rädd för att inte ha några bevis när du pratar med företag via telefon, ta då och spela in telefonsamtalen.Öland4ever skrev:
Ja det är helt lagligt att spela in alla samtal man själv medverkar i utan att meddela den/dom man pratar med.
Man kan ofta även begära att den man pratar med sammanställer det man kommit överens om och att den skickar ett mejl som bekräftelse på det överenskomna.
Jag har skickat betalning en dag sent, och man får inte inkasso för det. Du får påminnelse.Öland4ever skrev:Menar du att dina pengar (fakturabeloppet) har kommit en dag efter sista betalningsdag och du sluppit några extraavgifter?
Jag syftade ENBART på email! Undviker att ha kontakt med företag rent allmänt via telefon eller chatt om tvist skulle uppstå. Då är det bättre att köra via email om man ska driva det vidare till domstol. Telefonsamtal är väl absolut sämst. Chatt är väl tveksamt om en tingsrätt skulle köpa.
Om man enbart ska ha ocr för att man inte fått faktura så skall man inte maila, utan du ska se till att få siffrorna asap om mailen tar någon dag. Det är då du kan få inkasso om du vill köra digital snigelpost
Betalar du så slipper du domstol. Telefon är allra bäst för då kan du få ocr och betalningsuppgifter och betala det =)
Nej, du får ingen inkassoavgift efter en dag! Dom som skriver såna saker har förmodligen aldrig använt klarna eller liknande betalningslösningar, utan bara läst på nätet om hur dåligt det är.Öland4ever skrev:
Det som möjligen händer är att du får en påminnelseavgift, men jag har råkat ut några gånger för att betalningen inte kunde genomföras för att jag inte hade pengar på det kontot just då. Efter att ha fört över pengar har betalningen genomförts nästa dag utan några extra avgifter.
I hela mitt vixna liv har endast ett bolag hotat med inkasso liknande ts, och det var Klarna. Jag anlitar ALDRIG dem för betalning längre. Går det inte att direktbetala så köper jag inte helt enkelt.useless skrev:Nej, du får ingen inkassoavgift efter en dag! Dom som skriver såna saker har förmodligen aldrig använt klarna eller liknande betalningslösningar, utan bara läst på nätet om hur dåligt det är.
Det som möjligen händer är att du får en påminnelseavgift, men jag har råkat ut några gånger för att betalningen inte kunde genomföras för att jag inte hade pengar på det kontot just då. Efter att ha fört över pengar har betalningen genomförts nästa dag utan några extra avgifter.
klarna har väl satt i system att klämma åt folk allt va de kan.
vet flera stycken som fått påminnelseavgift och ändå inkasso samma dag...
om de får göra så det vet jag inte men så gör de iallafall... Varför skulle annars klarna granskas av finansinspektionen....
vet flera stycken som fått påminnelseavgift och ändå inkasso samma dag...
om de får göra så det vet jag inte men så gör de iallafall... Varför skulle annars klarna granskas av finansinspektionen....
Intressant att de flesta inte har egna erfarenheter, utan det är alltid 'någon man känner' som bevisar att klarna är skit..
Jag har använt klarna i många år och gjort hundratals köp via faktura. Ett antal gånger har jag varit lite sen med betalningen och fått några enstaka påminnelseavgifter. Men aldrig har någon räkning gått till inkasso och aldrig har jag fått några avgifter efter en dag.
Därmed inte sagt att klarna är bättre än någon annan i branschen och det kostar trots allt pengar att utveckla och underhålla ett användbart betalningssystem, så på något sätt måste dom ju dra in pengar. Samma sak gäller Visa, PayPal eller vilken bank som helst.
Klarna granskas just nu av finansinspektionen för att undersöka hur klarna styr, följer upp och internt rapporterar sina kreditrisker..
Jag har använt klarna i många år och gjort hundratals köp via faktura. Ett antal gånger har jag varit lite sen med betalningen och fått några enstaka påminnelseavgifter. Men aldrig har någon räkning gått till inkasso och aldrig har jag fått några avgifter efter en dag.
Därmed inte sagt att klarna är bättre än någon annan i branschen och det kostar trots allt pengar att utveckla och underhålla ett användbart betalningssystem, så på något sätt måste dom ju dra in pengar. Samma sak gäller Visa, PayPal eller vilken bank som helst.
Klarna granskas just nu av finansinspektionen för att undersöka hur klarna styr, följer upp och internt rapporterar sina kreditrisker..
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 546 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 546 inlägg
https://www.ehandel.se/klarna-ar-trotta-pa-att-pekas-ut-som-svarta-faret-slar-tillbaka
Enligt Finansinspektionens årliga rapport om konsumtionslån från 2020 fick 20 procent av konsumtionslånen påminnelseavgifter och 4,5 procent gick till inkasso. För Klarna var siffrorna under samma period väsentligt lägre, 5 procent av Klarna-köpen fick påminnelseavgift och 0,6 procent gick till inkasso, konstaterar betalbolaget.
Klarna har nu satt upp en speciell sida där man kan ta del av statistik gällande dessa bitar och samtidigt då sätta press på de som sägs ligga bakom de verkliga problemen.
Klarna vill nu sätta press på bank- och kreditbranschen för att motverka skuldproblematiken i samhället, skriver betalbolaget.
Enligt Finansinspektionens årliga rapport om konsumtionslån från 2020 fick 20 procent av konsumtionslånen påminnelseavgifter och 4,5 procent gick till inkasso. För Klarna var siffrorna under samma period väsentligt lägre, 5 procent av Klarna-köpen fick påminnelseavgift och 0,6 procent gick till inkasso, konstaterar betalbolaget.
Klarna har nu satt upp en speciell sida där man kan ta del av statistik gällande dessa bitar och samtidigt då sätta press på de som sägs ligga bakom de verkliga problemen.
Klarna vill nu sätta press på bank- och kreditbranschen för att motverka skuldproblematiken i samhället, skriver betalbolaget.
Det var ju kreativt att jämföra fakturaköp med konsumtionslån. Det gäller väl att få till fina siffror.
A AndersOhrt skrev:
A AndersOhrt skrev:
Fast i denna tråd är det väl just Klarnas "inkassobenägenhet" som är problemet.Nyfniken skrev: