Nyfniken Nyfniken skrev:
Nä. Att de är skit.
Fast det är de inte :cool:
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Fast det är de inte :cool:
Du har såklart rätt till en åsikt men nu står det ju till och med i tidningen hur dåliga de är.
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Kramla
Och självklart är ju allt som står i tidningarna sant :crysmile:
Alla tycker vi olika och det är ju inget nytt, det är väl bra att det finns andra alternativ för er som har svårt att betala via Klarna.

//Kramla
 
A
Vad som nu hänt med klarnas app är väl inte bra iaf? det visar ju på problemet med alla köp som registreras av klarna,med kort eller annat,vem vill att kleti och pleti ska kunna se all din köphistorik,uppgifter mm?
 
Kramla
Nej just det som hände med appen att vissa kom in på fel användare är inte bra.
Tyvärr är det väl så att med alla digitala system vare sig det är hos Klarna, myndigheter, stor banker osv att det finns svagheter som är sårbara mot den enskilde individen på olika sätt.
//Kramla
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Självklart är det inte bra, men det är inte bara Klarna som har haft problem med att obehöriga har kommit åt känslig information.

För några år sedan var delar av 1177 inblandad i en skandal,
https://www.nyteknik.se/sakerhet/har-ar-allt-vi-vet-om-1177-skandalen-6948869
Transportstyrelsens IT-skandal,
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/transportstyrelsen-detta-har-hant
I
T-läcka skolplattform,
https://www.lararen.se/nyheter/senaste-nytt/tvingas-stanga-ner-skolplattform-skandal

Bara för att nämna några.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
A
Nä,precis! det är ju problemet med alla dagens system,men jag ser inte varför klarna måste spara all köphistorik tex
 
Handyman 1 skrev:
Nä,precis! det är ju problemet med alla dagens system,men jag ser inte varför klarna måste spara all köphistorik tex

För att kunna sälja den vidare. Hur kringgår de GDPR? Genom att hävda bokföringslagen.
 
Handyman 1 skrev:
Nä,precis! det är ju problemet med alla dagens system,men jag ser inte varför klarna måste spara all köphistorik tex
Inte bara dagens. Även dåtidens. Med statliga Telia kunde man för typ 20-25 år sen komma in på någon grannes lina. ;)
 
Idag verkar ingen bra dag för klarna... Jag gråter inte då jag aldrig tyckt speciellt bra om dem...
 
Kramla Kramla skrev:
Och självklart är ju allt som står i tidningarna sant :crysmile:
Om du nu inte tror på tidningarna rapportering om att Klarna hade problem coh fick stänga ner sin app så kan du gå in och läsa här istället: https://status.klarna.com
 
Köpte en Mors dagspresent, valde Klarna, betala inom 14 dagar.
Beställde det lite tidigt, trodde att det skulle dröja innan varan skickades. Men icke då, varan kom snabbt, och med det så hamnade förfallodatumet den siste maj.
Har nu fått påminnelse via appen 3 dagar i rad att förfallodatumet närmar sig, så allt snack om att det inte varnar kommer nog från folk som inte använder Klarna.
Presenten föll i god jord, betalning skickad nu på morgonen
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
I morgon kommer inkassobolaget och knackar på. Hoppas presenten är oanvänd så dom slipper mäta ut något användbart.
 
  • Haha
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
T
Öland4ever Öland4ever skrev:
Jag har handlat väldigt mycket med betalning via 14-dagars faktura via Klarna och min uppfattning hitintills är att har man bara stenkoll på VAD man handlar och verkligen ser till att man FÅR fakturan och verkligen BETALAR I TID så är Klarna helt ok.

Men fan tar en om man betalar EN DAG FÖR SENT - då åker man på GARANTERAD inkassoavgift.

Största problemet är egentligen att får man ingen faktura så finns det ingen mailadress man kan kontakta dom på och fråga varför fakturan har uteblivit!!??? Utan man måste först logga in via BankID och därefter ställa frågan varför fakturan uteblivit.
Dumheter.

Jag handlar massor, väljer alltid Klarna om det går och är (tyvärr) notoriskt slarvig med att betala i tid.

Är man lite sen (typ några dagar) och loggar in på Klarna.se står det att man har försenade betalningar, men betalar man direkt läggs det inte på någon extra avgift.

Är man lite mer sen händer samma sak, fast det läggs på en avgift på 60 spänn och betaldatumet flyttas fram någon vecka eller så. Dessutom skickar de ut en påminnelse via vanligt brev.

Någonstans mellan att brevet skickats ut och man betalat spärrar de också kontot för fler kreditköp. Däremot går det fortfarande utmärkt att välja direktbetalning. Spärren upphävs automatiskt så fort man betalar, och exakt vilka parametrar som triggar spärren vet jag inte eftersom det bara hänt mig ett par, tre gånger.

Om man tänker skicka tillbaka något är det busenkelt att pausa fakturan. Om returen av någon anledning inte clearas av leverantören gentemot Klarna (t ex om de av någon anledning väljer att skicka ett utbetalningskort istället) mailar de eller ringer upp efter någon månad och ber om en förklaring.

Inkasso har jag aldrig någonsin råkat ut för i samband med ett Klarnaköp, men det förekommer säkert om man är riktigt slarvig.


Klarna är säkert dåliga på många sätt, men de skjuter sig inte själva i foten.
 
  • Gilla
alm82
  • Laddar…
Lika bra jag frågar expertisen här då eftersom jag är helt koko på det här.

Sitter med kvartalsredovisningen.
Bokade den 23/4 en tid hos Svensk Bilprovning avseende en besiktning för släpkärran som vårt företag har. Betalade med mitt privata kort.

Hur får jag fram ett kvitto på detta till bokföringen?
 
  • Gilla
MikeEdin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.