Ja, jag får be om ursäkt. För sakens skull kan vi säga att jag hade glömt, eller att jag inte visste att det nu är infört. Jag tror inte det är relevant.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Följande två samt Klarna har ”kontantbetalning” överst, direktbank/bankbetalning/”direktöverföring bank”, samma sak men olika benämningar.
Fast Klarna har ju "Bankbetalning" överst, som inte är kontantbetalning/direktöverföring. Det är betalning på kredit som dras via autogiro om några dagar. Om den misslyckas med dragningen så sitter du där med en skuld.
 
MultiMan
S sjoelund skrev:
Fast Klarna har ju "Bankbetalning" överst, som inte är kontantbetalning/direktöverföring. Det är betalning på kredit som dras via autogiro om några dagar. Om den misslyckas med dragningen så sitter du där med en skuld.
Vilket syftar du på? Första valet numera i Klarna Checkout är direktdragning från bankkonto, som jag redan skrivit. Swish är på ingående.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Vilket syftar du på? Första valet numera i Klarna Checkout är direktdragning från bankkonto, som jag redan skrivit. Swish är på ingående.
Nej, första valet är "Bankkonto" vilket betyder autogiro. Direktöverföring är sista valet.
 
MultiMan
@sjoelund Jag har t o m lagt in en skärmdump i min länk direkt från Apoteas Klarna Checkout som bevisar det jag säger, och det är dessutom lagstiftat om, så jag avslutar den diskussionen här.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
F
Köpte lite datordelar på Inet och dom har inte Klarna utsn nåt som heter Qliro istället. För att kunna betala via deras app skulle dom tex ha fullmakt att se mina banksaldo. Nej tack.
 
MultiMan
F fsn skrev:
Köpte lite datordelar på Inet och dom har inte Klarna utsn nåt som heter Qliro istället. För att kunna betala via deras app skulle dom tex ha fullmakt att se mina banksaldo. Nej tack.
Var i deras villkor https://assets.qliro.com/terms/se/sv/terms/1/terms_payment_autogiro.pdf står det menar du? Det är ett vanligt autogiromedgivande, som t ex Folksam eller vilket som helst annat företag har.
 
MultiMan MultiMan skrev:
@sjoelund Jag har t o m lagt in en skärmdump i min länk direkt från Apoteas Klarna Checkout som bevisar det jag säger, och det är dessutom lagstiftat om, så jag avslutar den diskussionen här.
Så varför får jag det här hos Klarna?
Skärmbild av betalningsalternativ hos Klarna med markering på bankkonto och totalbelopp på 12 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
MultiMan MultiMan skrev:
Var i deras villkor [länk] står det menar du? Det är ett vanligt autogiromedgivande, som t ex Folksam eller vilket som helst annat företag har.
jag har väl aldrig påstått att det var autogiro eller har jag det? Det var direktbetalning via deras app.
 
A
Demmpa Demmpa skrev:
Följande två samt Klarna har ”kontantbetalning” överst, direktbank/bankbetalning/”direktöverföring bank”, samma sak men olika benämningar.

[bild]
[bild]
????
Har aldrig sett något liknande. Förvånandsvärt att någon ens orkar krångla med allt detta? Själv känns det som att man man behöver vara IT fantast för att förstå allt. Vilken tid det måste tjuva från folk för att sätta sig in i. Lätt att kryssa fel. Eller så är det jag som är efter i tiden som betalar via e-faktura direkt eller med kort direkt till företaget. Eller helst av allt med kontanter när det går.
Ha de gött och lev väl!
 
MultiMan
S sjoelund skrev:
Så varför får jag det här hos Klarna?
[bild]
Ingen aning, du ger inga detaljer om företaget. Det kan bero på avtalet företaget har med Klarna eller någon annan detalj i din kontakt med Klarna.
Kanske gör 12kr att något buggar. Extremt sällan folk handlar för så små belopp via Klarna.

Intressant i vilket fall om vi kan reda ut orsaken. Börja med att berätta vilket företag det var, så kan jag kolla med mitt konto.
 
Har inga problem med Klarnas affärsmodell.
MEN litar inte på dem för att ge fri tillgång till mitt bankkonto.
Har nämligen hänt mig att de drog pengar för ett köp jag inte gjort.
Då får man heller ingen notis och dragningen var daterad flera veckor tillbaks i tiden.
Väldigt svårt att upptäcka.

Krånglet för att sedan få tillbaka pengarna de stulit var inget roligt. Krävdes många chattar, telefonsamtal och bevis på att de tagit pengarna:dizzy:
Använder Klarna ytterst sparsamt efter den händelsen.
De är helt enkelt så stora att de inte har koll.
Men när allt funkar så är det givetvis Smooth.
 
  • Gilla
  • Wow
tttomten och 2 till
  • Laddar…
Enligt den nya lagen ska kontant betalning vara överst första gången man handlar med dem. Det kan mycket väl vara så att de möbleras om vid nästa tillfälle och att olika användare ser olika ordning.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ingen aning, du ger inga detaljer om företaget. Det kan bero på avtalet företaget har med Klarna eller någon annan detalj i din kontakt med Klarna.
Kanske gör 12kr att något buggar. Extremt sällan folk handlar för så små belopp via Klarna.

Intressant i vilket fall om vi kan reda ut orsaken. Börja med att berätta vilket företag det var, så kan jag kolla med mitt konto.
Apotea. Samma som du sa att du använde...
 
Själv har jag bara bra att säga och bra köpupplevse med klarna. Har aldrig strulat vad jag kan minnas. Och då har jag alltid använt det sen starten.
  • Aktiverat bank id krav när jag handlar med klarna (förhindrar kapning)
  • Väljer alltid faktura (för att vara säker på att jag alltid får rätt beställning innan jag betalar, mycket lättare att häva en faktura än att behöva ligga ute med pengar)
  • I appen har jag kopplat mitt bankkonto (mastercard kortet) som alltid har lite pengar på (också för att få så liten förlust som möjligt vid en eventuell kapning)
Men ända sen klarna kom och dom betaltjänster som finns så väljer jag _Alltid_ faktura då det är ett faktum att det alltid blir en stor process att få tillbaka redan betalda pengar.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.