BirgitS
M Martin Lundmark skrev:
Hej BirgitS

Tack för respons

Du får gärna här hänvisa (ge länkar) till de trådar som har hållit sig till trådens ämne; ”Klarar vi av att minska elanvändningen och därmed sänka elpriset denna vinter?” utan att avvika från ämnet.

Det är lättare för de som är oroade (ordentligt bekymrade) hur de skall göra inför vintern, om de får information och synpunkter som håller sig till rubrikens ämne. Jag tror att de är mer glada att trådarna håller sig till deras akuta frågeställning, än att det finns mängder av trådar att titta på, som vandrar iväg i andra ämnen.:)

I mitt första inlägg hänvisade jag till en rapport från Energimyndigheten som är ny och med kommentarer av andra, som jag inte sett att man länkat till tidigare.
Nu är det inte trådar som jag följer men jag sett flera stycken med ungefär samma innehåll i listan över Senaste. Men det är säkert så att tipsen är utspridda bland annat men folk är kanske inte så intresserade av att skriva samma tips flera gånger.

Det finns artiklar som tar upp ämnet och de åtföljs av kommentarstrådar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/31-saett-att-minska-elfoerbrukningen-stor-checklista.467211/
https://www.byggahus.se/10-smarta-satt-att-sanka-elrakningen-utan-investering
https://www.byggahus.se/forum/threads/sa-mycket-saenker-en-braskamin-din-elfoerbrukning.466994/

Vanliga trådar
https://www.byggahus.se/forum/threa...a-el-foerbrukning-man-inte-taenker-pa.466520/
https://www.byggahus.se/forum/threads/elraekning-pa-16000-kr-foer-december.440044/ som är från början av året och fortfarande uppdateras
https://www.byggahus.se/forum/threads/baesta-tipsen-foer-oss-med-timpris.469086/
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-aer-det-som-foerbrukar-el.468575/
https://www.byggahus.se/forum/threads/rimlig-orimlig-elfoerbrukning.468567/
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tycker alla som förordar att vi ska hindra export av el ska försöka komma ur en matvarubutik med enbart saker som har ursprung Sverige och är tillverkat i Sverige, i sin varukorg...
Tänk istället ett jordbruksland där befolkningen svälter för att de inte har råd att köpa mat eftersom andra länder betalar mer för maten än vad den egna befolkningen har råd med. Tycker du då att det är fel av det landet att begränsa matexport för att få ned de inhemska matpriserna?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det enkla och självklara svaret på frågan är ja. 1) Användningen har redan minskat, och det finns knappast någon anledning att tro att det inte kommer fortsätta att snålas med nuvarande prisnivå. 2) Ju mindre vi använder desto lägre pris, åtminstone på den delen av priskurvan vi befinner oss på vintern.

På ett djupare plan är det en "omöjlig" fråga som den är ställd. Priset och volymen är ömsesidigt beroende och avspeglar en balans. Kommer marknaden att vara i balans? Per definition ja, så länge den inte kollapsar.
Hej cpalm

Eftersom vi, (de flesta elanvändare) inte med lätthet kan se ”hur nära branten vi är” för effektbrist annat än genom elpriset, (där flera av oss dessutom inte har timvis debitering, som skulle underlätta ”sikten” något), så måste vi alla ta till lite extra för att vara på säkra sidan.

Desto mer vi förstår varför vi gör något, desto lättare är vi motiverade att göra ”det lite extra” utan att gnälla eller bli obstinata.

Även om problemställningen är knepig så är det viktigt att vi alla försöker att satsa på att minska vår elanvändning denna vinter.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det inte trådar som jag följer men jag sett flera stycken med ungefär samma innehåll i listan över Senaste. Men det är säkert så att tipsen är utspridda bland annat men folk är kanske inte så intresserade av att skriva samma tips flera gånger.

Det finns artiklar som tar upp ämnet och de åtföljs av kommentarstrådar.
[länk]
[länk]
[länk]

Vanliga trådar
[länk]
[länk] som är från början av året och fortfarande uppdateras
[länk]
[länk]
[länk]
Hej BirgitS

Tack för länkarna

Utmärkt, jag har inte läst alla dessa och vet vad de innehåller, men vi får lita på din bedömning att de hjälper människor att förstå varför de behöver ta i lite extra, och att detta extra har en stor betydelse) denna vinter.

De måste ta i ”lite mer” än vad elpriset visar, speciellt för de som inte har timvis mätning eftersom redovisning blir i efterhand. :)
 
På A) svarar jag JA, det kan vi (finns ju andra inlägg på forumet med länkar som visar att elförbrukningen minskat med drygt 5 % jämfört med tidigare år). https://www.byggahus.se/forum/threa...oega-elraekningar.468823/page-25#post-4927839

På B) svarar jag att det inte gjort någon skillnad alls på elpriset, om något så är det högre nu än vid motsvarande tidpunkt 2021.

Men det är klart, någon kan alltid invända ”Men tänk så högt det hade varit om vi INTE dragit ner konsumtionen så bra!”
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Tänk istället ett jordbruksland där befolkningen svälter för att de inte har råd att köpa mat eftersom andra länder betalar mer för maten än vad den egna befolkningen har råd med. Tycker du då att det är fel av det landet att begränsa matexport för att få ned de inhemska matpriserna?
Är det ett hypotetiskt fall eller ska vi ta något ur verkligheten? Det är ju faktiskt precis så i fallet ris i vissa delar av Asien, och tex nöt-kött i vissa syd-amerikanska länder....
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det ett hypotetiskt fall eller ska vi ta något ur verkligheten? Det är ju faktiskt precis så i fallet ris i vissa delar av Asien, och tex nöt-kött i vissa syd-amerikanska länder....
Visst finns det regeringar som skiter i sitt folk. Min poäng var dock att jag tycker det är rätt av en regering att stoppa export ifall det får allvarliga effekter för den egna befolkningen. Du verkar dock tycka att man inte får störa den heliga frihandeln.
 
B b8q skrev:
På B) svarar jag att det inte gjort någon skillnad alls på elpriset, om något så är det högre nu än vid motsvarande tidpunkt 2021.
Hej b8q

Om du tittar på ”utbudskurva för el” som är en starkt förenklad bild hur elpriset förväntas att bildas på den avreglerade elmarknaden så ser du att det finns en skärningspunkt (marknadspris) där utbud och efterfrågan möts.

Marknadspriset uppdateras varje timme (eller oftare) och varierar både på grund av förändrad efterfrågan (elanvändning) och förändrat utbud (elkraftgenerering). Eftersom båda dessa hela tiden ändras så kan man inte jämföra med fjolårets elpris (t.ex. vid samma tidpunkt) eftersom både efterfrågan och utbud kan vara helt annorlunda.

Minskar man efterfrågan då går man till vänster i kurvan och är minskningen tillräckligt stor då behövs mindre generering och en generator kan t.ex. minska sin produktion, men en elkunds minskning märks inte och olika år har olika förutsättningar. Din jämförelse med det elpris du hade i fjol, kan inte göras i detta fall.

Det är det som är så komplext och som kräver att vi litar på att en kollektivt minskad elanvändning i Sverige (Europa) har en betydelse för elprisets utveckling och för att, i värsta fall, undvika en bortkoppling.

Rapporten, som jag hänvisade till i första inlägget, vill hjälpa oss att förstå att trots att detta är komplext och svårt att se i realtid för de flesta elanvändare, så kan vår insats ha en betydelse.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej b8q

Om du tittar på ”utbudskurva för el” som är en starkt förenklad bild hur elpriset förväntas att bildas på den avreglerade elmarknaden så ser du att det finns en skärningspunkt (marknadspris) där utbud och efterfrågan möts.

Marknadspriset uppdateras varje timme (eller oftare) och varierar både på grund av förändrad efterfrågan (elanvändning) och förändrat utbud (elkraftgenerering). Eftersom båda dessa hela tiden ändras så kan man inte jämföra med fjolårets elpris (t.ex. vid samma tidpunkt) eftersom både efterfrågan och utbud kan vara helt annorlunda.

Minskar man efterfrågan då går man till vänster i kurvan och är minskningen tillräckligt stor då behövs mindre generering och en generator kan t.ex. minska sin produktion, men en elkunds minskning märks inte och olika år har olika förutsättningar. Din jämförelse med det elpris du hade i fjol, kan inte göras i detta fall.

Det är det som är så komplext och som kräver att vi litar på att en kollektivt minskad elanvändning i Sverige (Europa) har en betydelse för elprisets utveckling och för att, i värsta fall, undvika en bortkoppling.

Rapporten, som jag hänvisade till i första inlägget, vill hjälpa oss att förstå att trots att detta är komplext och svårt att se i realtid för de flesta elanvändare, så kan vår insats ha en betydelse.

Låt oss bli konkreta indiskussionen.

5 resp 10% på europanivå gav märkbara resultat på elpriset enligt studierna.

hur många kwh motsvarar det?

När sverige nationellt sparar 5 resp 10%, hur många kwh är det?

slutligen, baserat på den informationen, hur stor del av europas 5 eller 10% utgör vår del av besparingen?
 
L lbgu skrev:
Visst finns det regeringar som skiter i sitt folk. Min poäng var dock att jag tycker det är rätt av en regering att stoppa export ifall det får allvarliga effekter för den egna befolkningen. Du verkar dock tycka att man inte får störa den heliga frihandeln.
Vi kan ta ett till exempel, amerikanska tillverkare av pellets har börjat titta på att exportera till Europa eftersom efterfrågan är såpass hög här, och priset således gått upp. Ska USA hindra pelletsexport?

För mig är är frihandel (dvs handel med så få hinder i form av tariffer och annat, som möjligt) viktigt ja, men det är knappast en helig ko. Kommer du på en lösning som funkar bättre i verkligheten så är jag den första att hoppa på tåget.
 
MathiasS MathiasS skrev:
5 resp 10% på europanivå gav märkbara resultat på elpriset enligt studierna.

hur många kwh motsvarar det?

När sverige nationellt sparar 5 resp 10%, hur många kwh är det?

slutligen, baserat på den informationen, hur stor del av europas 5 eller 10% utgör vår del av besparingen?
MathiasS
Jag har inte deltagit i rapporten, Jag vet inte vilka indata de använt och eventuella antaganden och förenklingar.
Så jag kan nog inte ge dig några ”konkreta svar” på dina frågor utan att gissa och anta.

Du får nog vända dig till de som skrivit rapporten.
 
M Martin Lundmark skrev:
MathiasS
Jag har inte deltagit i rapporten, Jag vet inte vilka indata de använt och eventuella antaganden och förenklingar.
Så jag kan nog inte ge dig några ”konkreta svar” på dina frågor utan att gissa och anta.

Du får nog vända dig till de som skrivit rapporten.
EU verkar förbruka cirka 4000TWh per år.
Sverige förbrukar 140TWh per år.

Av de 400 TWh vi vill spara är således Sveriges del 14TWh

Om EU bara sparar 386 TWh, dvs vi skiter i att spara el, så motsvarar det 9,65%.

prispåverkan vi har genom att spara är således rätt liten.

av våra 0,35 procentenheter står hushållen för lr en fjärdedel, grovt räknat.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
EU verkar förbruka cirka 4000TWh per år.
Sverige förbrukar 140TWh per år.

Av de 400 TWh vi vill spara är således Sveriges del 14TWh

Om EU bara sparar 386 TWh, dvs vi skiter i att spara el, så motsvarar det 9,65%.

prispåverkan vi har genom att spara är således rätt liten.

av våra 0,35 procentenheter står hushållen för lr en fjärdedel, grovt räknat.

Hej MathiasS
När man gör denna typ av beräkning då finns det en mängd ”randvillkor”, antaganden , förhållanden etc. att ta hänsyn till.

Hur har du hanterat alla flaskhalsar, t.ex. kablar mellan länder och kraftöverföringar inom länderna?

Hur har du delat upp problematiken på sommar/vinter, olika månader, olika veckor, olika dagar?

Besparingen är rimligen inte konstant fördelad över året.

Även elpriset, elanvändningen, elproduktionen etc. varierar över årets dagar,
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
5 resp 10% på europanivå gav märkbara resultat på elpriset enligt studierna.
Vilka studier tänkte du på?
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vilka studier tänkte du på?
De som Martin hänvisade till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.