75 667 läst · 793 svar
76k läst
793 svar
Hur fattiga blir medelklassen av höga elräkningar?
Tråden har spårat ur då några som läser för mkt Aftonbladet och tycker synd om sig själva för att de är fattiga och då skall det skapas ett absurt administrativt system där de som bidrar minst till samhället nu skall få allt. Så att de också kan bli lika rika som det står i Aftonbladet att alla är, utom de.
Nej, elstödet skall syfta till att hjälpa samtliga medborgare och att elkonsumtionen minskar. Inte att rädda dem som förköpt sig och lånat över öronen oavsett samhällsklass. Det enda vettiga är ettt rakt stöd över hela befolkningen med ett maxtak och hög nivå per kWh som stödet slår in, så att det kommer svida men de flesta klarar det.
Nej, elstödet skall syfta till att hjälpa samtliga medborgare och att elkonsumtionen minskar. Inte att rädda dem som förköpt sig och lånat över öronen oavsett samhällsklass. Det enda vettiga är ettt rakt stöd över hela befolkningen med ett maxtak och hög nivå per kWh som stödet slår in, så att det kommer svida men de flesta klarar det.
Problemet är att vi kan inte återbetala pengar som privata bolag sålt el för. Skatter och avgifter kopplat till det, ja.P Pjer Polanski skrev:Vi älskar att jämföra oss och gjort på rätt sätt så kan det inspirera, accelerera ens ekonomiska resa eller hjälpa en när det behövs.
Men det kan också vara destruktivt om det görs på fel sätt, framförallt om man jämför sig ”fel”.
Vår hjärna är inte duktig på att göra korrekta statistiska jämförelser.
Ponera att "elbidraget" endast betalas tillbaka till individer som inte har en inkomst över en viss summa så kommer inte pengarna som blir kvar i det systemet gå till högre löner för några utvalda yrkesgrupper. Det är så på marginalen i statskassan att det inte påverkar välfärden alls om du så skulle elda upp pengarna eller skänka bort dom till förmån för att bygga hus för bladlösa bladlöss.
Dom (i förhållande till normalläget) för mycket pengar jag betalat in för min elräkning vill jag ha tillbaka.
Jag vill inte ha varken mer eller mindre pengar i just den här frågan.
Jag sträcker ut hakan och påstår att jag blir lurad med ockerpriser för produkten el.
Så att vi ens kallar det för bidrag eller subvention är kanske inte ens rätt term?
Mer åt hållet "återbetalning av medborgarens pengar" är kanske en bättre mening?
Men den el vi tillverkar med statligt ägda kraftverk, den kunde vi faktiskt dela på och till ett bra pris. Men om den inte räcker till alla? Då tycker faktiskt jag det bästa är att den är billig för alla. Och då måste man sätta en gräns på säg 2-3.000 kWh/månad. Resten får man köpa på ockermarknaden.
På det sättet kommer folk med höga elräkningar ändå spara, fast troligen inte bli ruinerade.
Hur mycket behöver Sverige minska elförbrukningen för att återgå till mer normala elpriser då? Jag har hört siffror så låga som 5%?
Det borde ju vara rätt enkelt uppnått, motsvarar ju att sänka inomhustemperaturen 1 grad, vår egen uppvärmningsförbrukning sjönk väl 25% bara av att stänga av golvvärmen.
Det borde ju vara rätt enkelt uppnått, motsvarar ju att sänka inomhustemperaturen 1 grad, vår egen uppvärmningsförbrukning sjönk väl 25% bara av att stänga av golvvärmen.
inte utan motkrav på egen reduktion av konsumtion.G guggen skrev:Tråden har spårat ur då några som läser för mkt Aftonbladet och tycker synd om sig själva för att de är fattiga och då skall det skapas ett absurt administrativt system där de som bidrar minst till samhället nu skall få allt. Så att de också kan bli lika rika som det står i Aftonbladet att alla är, utom de.
L Lakritsianen skrev:Nä mycket bättre om alla är smarta och gör rätt yrkesval och blir rika? Fungerar inte så, alla behövs i ett samhälle.
Nu har vi tjatat sönder om vad undersköterskor har i lön och det har jag nu fått veta att det minsann inte är lite! Så frågan är vad tjänar ni själva i forumet?
Jag skriver gång på gång att ett hushåll med två vuxna som båda tjänar över 50000kr/ mån behöver ingen ekonomisk hjälp med elräkningarna. Men det verkar som att alla ska ha lika hjälp oavsett ekonomi.
Till att börja med är inte alla elbolag statliga längre, bara Vattenfall tror jag. Fri marknad / konkurrens och många valde tidigare rörliga avtal och kom billigare undan! Det här kan väl ni med risker, många har säkert aktier!
Men nu plötsligt ska staten hjälpa?
Jag personligen tycker att alla elbolag, nätbolag ska vara statliga och ta bort olika zonavgifter, så det blir slut på röran och hyckleri.
Matpriserna har gått upp! Varför blir det inte matsubventioner i så fall? alla måste ju äta
Själklart ska bidrag ges till dem som lider mest av höga elpriser och så länge vi i Norrland inte har dessa höga priser så ska det naturligtvis gå till område 3 och 4 och sätts det efter maxtak på kwhkostnad kommer det ju inte att beröra oss helleranders07 skrev:
De har snackat om de där 5%en ett tag nu men det kan knappast stämma. Det är ju inte vinter ännu men elen är ändå dyr så även om vi i genomsnitt sparar 5% så bör ju ändå förbrukningen gå upp rejält i Januari jämfört med nu. Många har säkert ingen värme på nu och elpriset är typ 3 kr, låt säga att de sedan i Januari har 19 grader istället för 21 så har de sparat 10% på uppvärmningen jämfört med en vanlig Januarimånad men ökat sin förbrukning högst markant jämfört med nu i September då elpriset redan är 3 kr. Utöver detta tror jag att om hushållen sparar sina 5-10% så kan det mycket väl sugas upp nån annanstans. Skulle det verkligen bara krävas 5% tror jag vi skulle klara lösa problemet med besparingar. till och med jag som fortfarande har bundit kommer säkerligen sänka min förbrukning med 15%+ och pensionärer lär väl i princip stänga av värmen om de har rörligt elpris så skulle bli förvånad om inte vi klarar dessa 5% bland svenska hushåll men som sagt tror det är en bluff tyvärr att det löser problemet.B b8q skrev:Hur mycket behöver Sverige minska elförbrukningen för att återgå till mer normala elpriser då? Jag har hört siffror så låga som 5%?
Ja, jag tror också det bara är en bluff. Elbolag är inte dumma, deras första prioritering är att tjäna pengar åt sina aktieägare, så de tar ut de priser de kan. Att ta ett samhällsansvar och förse samhället med el så billigt som möjligt hamnar längre ner. Det är upp till politiken att styra upp - men det lär ju gå sådär…T tslabot skrev:De har snackat om de där 5%en ett tag nu men det kan knappast stämma. Det är ju inte vinter ännu men elen är ändå dyr så även om vi i genomsnitt sparar 5% så bör ju ändå förbrukningen gå upp rejält i Januari jämfört med nu. Många har säkert ingen värme på nu och elpriset är typ 3 kr, låt säga att de sedan i Januari har 19 grader istället för 21 så har de sparat 10% på uppvärmningen jämfört med en vanlig Januarimånad men ökat sin förbrukning högst markant jämfört med nu i September då elpriset redan är 3 kr. Utöver detta tror jag att om hushållen sparar sina 5-10% så kan det mycket väl sugas upp nån annanstans. Skulle det verkligen bara krävas 5% tror jag vi skulle klara lösa problemet med besparingar. till och med jag som fortfarande har bundit kommer säkerligen sänka min förbrukning med 15%+ och pensionärer lär väl i princip stänga av värmen om de har rörligt elpris så skulle bli förvånad om inte vi klarar dessa 5% bland svenska hushåll men som sagt tror det är en bluff tyvärr att det löser problemet.
Ja ska man spara ska det väl vara för att själv få billigare elräkning i så fall. De säger att minskad efterfrågan ska sänka priserna men så länge gaspriset styr elpriserna så lär det nog inte hjälpaT tslabot skrev:De har snackat om de där 5%en ett tag nu men det kan knappast stämma. Det är ju inte vinter ännu men elen är ändå dyr så även om vi i genomsnitt sparar 5% så bör ju ändå förbrukningen gå upp rejält i Januari jämfört med nu. Många har säkert ingen värme på nu och elpriset är typ 3 kr, låt säga att de sedan i Januari har 19 grader istället för 21 så har de sparat 10% på uppvärmningen jämfört med en vanlig Januarimånad men ökat sin förbrukning högst markant jämfört med nu i September då elpriset redan är 3 kr. Utöver detta tror jag att om hushållen sparar sina 5-10% så kan det mycket väl sugas upp nån annanstans. Skulle det verkligen bara krävas 5% tror jag vi skulle klara lösa problemet med besparingar. till och med jag som fortfarande har bundit kommer säkerligen sänka min förbrukning med 15%+ och pensionärer lär väl i princip stänga av värmen om de har rörligt elpris så skulle bli förvånad om inte vi klarar dessa 5% bland svenska hushåll men som sagt tror det är en bluff tyvärr att det löser problemet.
Tror detsamma tyvärr.B b8q skrev:Ja, jag tror också det bara är en bluff. Elbolag är inte dumma, deras första prioritering är att tjäna pengar åt sina aktieägare, så de tar ut de priser de kan. Att ta ett samhällsansvar och förse samhället med el så billigt som möjligt hamnar längre ner. Det är upp till politiken att styra upp - men det lär ju gå sådär…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medvetandegrad eller konsekvens… Ett exempelLill72 skrev:
https://www.nyteknik.se/energi/skyhoga-elkostnader-pappersindustri-stoppar-produktionen-7037137
Förslag; förbrukning upp till 2500kWH / månad ger man behöver betala max 5kr/kWh för den elen. Över det marknadspris.Lill72 skrev:
Min stora fundering, är det per elabonnemang kan en ensam person med fjällstuga, sommarstuga och villa få 7500 medan en barnfamilj med ett boende få klara sig på 2500. Rättvist är ett grundavdrag på säg 2000 per abonnemang och 500 till för varje permanent boende på den adressen. De med barn varannan vecka får väl göra upp på något sätt...
Och var får du in motkravet?J JohanLun skrev:Förslag; förbrukning upp till 2500kWH / månad ger man behöver betala max 5kr/kWh för den elen. Över det marknadspris.
Min stora fundering, är det per elabonnemang kan en ensam person med fjällstuga, sommarstuga och villa få 7500 medan en barnfamilj med ett boende få klara sig på 2500. Rättvist är ett grundavdrag på säg 2000 per abonnemang och 500 till för varje permanent boende på den adressen. De med barn varannan vecka får väl göra upp på något sätt...