K Krille4 skrev:
Varför stanna kvar inom ett yrke där man ser att man snart blir ersatt av en robot?

Min fru var chef inom Posten brev för 15 år sedan men redan då var det klart att framtiden för brev var minst sagt mörk. Efter fem ekonomiskt tuffa år med studiemedel jobbar hon numera i en bransch där hon nog aldrig riskerar att bli arbetslös. I alla fall så länge hon ser till att hålla sig uppdaterad och tar alla chanser till vidareutveckling.

/Krille
Först vill jag säga att det din fru gjorde verkar imponerande, läste av utvecklingen och positionerade sig väl inför framtiden. Angående robotarna så beror nog mycket på hur intelligenta de blir, såvitt jag förstått har vi fortfarande ingen riktig ai ännu och så länge detta gäller kan troligtvis vissa yrkesgrupper undkomma konkurrensen. Jag tänker att de behöver nog odla datorn innan de kan få till riktig ai för att sitta med if satser och liknande borde inte räcka hela vägen. Det skulle dock kunna påverka medelklassen radikalt om ai utvecklas tillräckligt, elpriserna däremot kan de hantera utan att bli fattiga. Oavsett ai osv är ju som nämnts vidareutbildning aldrig fel, dock inte för att motsvara en arbetsmarknad som bygger på att stånga varandra som Ferdinands kusiner för att få matadorens uppmärksamhet utan för vara kunnig och inte känna sig underlägsen fina titlar. Jag märker att vänster åsikter blir slaktade i tråden :) och inte direkt konstigt då över 90% av samhället är höger eller liberalt som sossarna nuförtiden. Sverige kommer att bli mer och mer individualiserat för varje år som går, det tror jag alla kan vara överens om, beslut ska också tas så långt iväg som möjligt (läs Bryssel) enligt folket, ekonomi är nog enda området där folk får absolut panik om de hör om en plan :) så svårt att tänka mig att vi får en vettig lösning på elproblematiken eller någon annan problematik heller överhuvudtaget men tror ej heller politikerna vågar göra så att genomsnittsväljaren blir för fattig och potentiellt rösta vänster ytterkant :).
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
B
L Lakritsianen skrev:
Per person, minst 100 000 kr/ mån tillsammans
Ok. Så om de tjänar 49000kr i var så är det ok?

Spelar det någon roll om de bor i stockholm med dess priser, eller i en by i Norrland? Hur många barn får man ha då? Kan man på något sätt räkna med studieskulderna?
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
F
Bidraget måste vara kopplat till åtgärd.
Du får först bidrag om du minskat 10% mot samma månad föregående år.
Annars finns det inget incitament för någon att spara en enda kWh.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
F
L Lakritsianen skrev:
De som inte behöver bidrag skall väl inte ha?
Det är därför jag skriver att den måste inkomstbeprövas annars kommer hela Sveriges välfärd raseras för att vissa vill behålla sitt bekvämliga liv! Ska vi andra straffas?
Vem som ”behöver” bidrag är både subjektivt och relativt.
 
F FC_Bygg skrev:
Bidraget måste vara kopplat till åtgärd.
Du får först bidrag om du minskat 10% mot samma månad föregående år.
Annars finns det inget incitament för någon att spara en enda kWh.
Så om man gjorde energieffektiviseringar år 2020 och minskade sin förbrukning med 50% till ett minimum så får man inget?
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
F
Lill72 Lill72 skrev:
Så om man gjorde energieffektiviseringar år 2020 och minskade sin förbrukning med 50% till ett minimum så får man inget?
Inga bidrag slår rättvist. Poängen är alla måste spara el för att generella prisbilden ska kunna sänkas.
Mitt förslag ger incitament att spara och är lätt att följa upp av den som administrerar det.
 
F FC_Bygg skrev:
Inga bidrag slår rättvist. Poängen är alla måste spara el för att generella prisbilden ska kunna sänkas.
Mitt förslag ger incitament att spara och är lätt att följa upp av den som administrerar det.
Och de som köpt sitt hus i år, hur mycket ska de spara?
 
F
Lill72 Lill72 skrev:
Och de som köpt sitt hus i år, hur mycket ska de spara?
Finns data hos nätbolaget från tidigare år.
 
F FC_Bygg skrev:
Finns data hos nätbolaget från tidigare år.
Så den nya ägaren ska spara på den förra ägarens förbrukning?
Hur tänker du dig vid nyproduktion?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
V
L Lakritsianen skrev:
Först vill jag säga att jag är lika förfärad som alla andra av de höga elpriserna men kanske hälsosamt för samhället att fler får smaka på fattigdom. Att vända på slantarna och ha misär har många i Sverige det redan! De bor antagligen inte på din gata men jag lovar er de finns i förorterna!
Nu verkar det bli en borgerlig regering men
Hoppas innerligt att de har förstånd att inkomstbepröva elsubventionerna så inte skattepengarna går till miljonärer som kommer fortsätta att resa kors och tvärs i världen med pool, sommarstuga och båt! Eller tycker ni andra att det är OK?
Är de inte okey att folk med pengar att resa o ha fet båt mm

Ofta får inkomst, jobb mm hand i hand med utbildning.

Sluta jämför med förorterna, majoriteten där koncentrera sig på att snatta godis o begå massa oegentligheter.

Varför skulle dem med utbildning, pengar o driv behöva ha de lika dåligt som dem som inte gör ett förbannat skit för sin egen skull!
 
  • Gilla
Tobzter och 1 till
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Finns data hos nätbolaget från tidigare år.
Härligt att som flerbarnsfsmilj flytta in i ett hus där tidigare ägare tillbringade hela vintern utomlands :D

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 6 till
  • Laddar…
V
F FC_Bygg skrev:
Bidraget måste vara kopplat till åtgärd.
Du får först bidrag om du minskat 10% mot samma månad föregående år.
Annars finns det inget incitament för någon att spara en enda kWh.
Håller helt med. Att förbruka som vanligt och inte göra någon insats alls och bara casha ut slår helt fel.
 
Kan inte diskussionen om låga löner ligga i en annan tråd?

Intressant för denna tråden är väl, hur ska någon i medelklass och även pensionärer och andra med låg lön klara de ökade elräkningarna.

Vilka yrken som har en viss lön känns ot.
 
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Intressant för denna tråden är väl, hur ska någon i medelklass och även pensionärer och andra med låg lön klara de ökade elräkningarna.
Här finns det ofta mycket att göra.
1: Minska övriga utgifter till ett minimum.
2: Om möjligt öka inkomsterna.
3: Hoppas på elsubventionering.
Skulle kunna skriva en hel bok om detta men nu finns det redan böcker om det.
 
R RalleB skrev:
Snarare du som verkar tror att du är bättre än nån annan som minsann kräver att du ska få mer än nån annan.

Och vad fan har ärvda pengar med nått att göra?

Dinbitterhet lyser igenom så jävla hårt. Gör nått åt ditt liv istället för att gnälla.
JAG? Jag med många förstår att det finns en begränsad mängd pengar i statskassan och denna kris kan pågå länge! Jag behöver inga allmosor men välfärden behöver STOR hjälp plus att fler tjänster hade skapat fler jobb !
Och matpriserna har stigit, samma ekonomiska problem för hushållen men fler hushåll är drabbade, varför inte matsubventioner?
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.