75 674 läst · 793 svar
76k läst
793 svar
Hur fattiga blir medelklassen av höga elräkningar?
Så, så gott som alla som bor i villa i Stockholmsområdet är per din definition miljonärer då?L Lakritsianen skrev:
Och således, ingen i Stockholm borde få någon hjälp med elkostnaderna...?
Även om man råkar bo i en dyrare villa betyder det inget för ens ekonomi, det finns många sätt att komma över en "dyr" villa som inte betyder att man har mycket överlopps att lägga ut på helt oplanerade höga omkostnader för inflation och el...
Minska utgifterna är redan på gång. Det har vi gjort sen förra vinterns elprischock. Likaså har elanvändningen minskat.
Öka inkomsterna går för min del. Det är bara att jobba övertid. Däremot har jag ett dilemma.
Från februari har jag möjlighet att med ålderns rätt gå ner till 80% av arbetstiden och få 90% av lönen, samt 100% pensionsinbetalning. Det är ju bra med tanke på att jobbet är tungt och man vill ju att kroppen ska hålla fram till pensionen och gärna några år efter det.
Fast det är en svår avvägning. Fortsätta jobba fullt eller tappa några tusen varje månad? Ett "elbidrag" skulle faktiskt kunna göra att jag har råd att må bättre.
Öka inkomsterna går för min del. Det är bara att jobba övertid. Däremot har jag ett dilemma.
Från februari har jag möjlighet att med ålderns rätt gå ner till 80% av arbetstiden och få 90% av lönen, samt 100% pensionsinbetalning. Det är ju bra med tanke på att jobbet är tungt och man vill ju att kroppen ska hålla fram till pensionen och gärna några år efter det.
Fast det är en svår avvägning. Fortsätta jobba fullt eller tappa några tusen varje månad? Ett "elbidrag" skulle faktiskt kunna göra att jag har råd att må bättre.
Har själv 300 000 kr i Csn skulder, alla har vi skulder!B Bus1t skrev:
Det är ju inte endast elpriser, boräntor som har stigit utan även mat, bensin, byggmaterial och vissa produkter. I så fall skulle ju alla hushåll få ekonomisk hjälp med 2000 kr i månaden men det går ju inte! Eller ta bort skatten på elen för alla. Blir enorma kostnader och det går inte att hjälpa alla som har hus, de pengarna finns inte. Hjälp är till någon som inte klarsr av betala alltså får det bli till dem med lägre inkomst och naturligtvis ett tak plus ett system där det ska " löna" sig att hushålla med elen.
Pengarna finns. Om du tror annat så har du blivit lurad. Sveriges bistånd 2022 blir ungefär 44 miljarder.L Lakritsianen skrev:Har själv 300 000 kr i Csn skulder, alla har vi skulder!
Det är ju inte endast elpriser, boräntor som har stigit utan även mat, bensin, byggmaterial och vissa produkter. I så fall skulle ju alla hushåll få ekonomisk hjälp med 2000 kr i månaden men det går ju inte! Eller ta bort skatten på elen för alla. Blir enorma kostnader och det går inte att hjälpa alla som har hus, de pengarna finns inte. Hjälp är till någon som inte klarsr av betala alltså får det bli till dem med lägre inkomst och naturligtvis ett tak plus ett system där det ska " löna" sig att hushålla med elen.
Sen om man stramar åt kranen till kommuner som tar mest av fördelningspolitiken och använder till rosa enhörningar så har vi ytterligare pengar.
Lägg till sen att Sverige drog in vården för ett antal tusen människor i vårt land så de sparade xx antal miljoner bara där, de gick alltså emot eu lag där
Men de kanske drog in sjukvården så man kunde göra fula statyer och sånt ?
Jag skrev tidigare att ett hushåll med gemensam månadsinkomst på 100 000 kr klarar att betala sina elräkningar! Sedan en trappmodell på bidrag för dem med lägre inkomst. Det finns inte pengar att ge till all husägare i så fall kommer det bli en symbolisk struntsumma.anders07 skrev:Så, så gott som alla som bor i villa i Stockholmsområdet är per din definition miljonärer då?
Och således, ingen i Stockholm borde få någon hjälp med elkostnaderna...?
Även om man råkar bo i en dyrare villa betyder det inget för ens ekonomi, det finns många sätt att komma över en "dyr" villa som inte betyder att man har mycket överlopps att lägga ut på helt oplanerade höga omkostnader för inflation och el...
Mhm, men 100.000 kr i Stockholm är en helt annan sak än 100.000 kr i Norrland så elområde och omkostnader per område måste räknas in.L Lakritsianen skrev:
Eller ska man straffas för att man bor i Stockholm också, utöver att vara milionär?
Vi har redan ett progressivt skattesystem som gör att de med högre inkomster betalar mer. Om man skulle försöka inkomstpröva elsubventionerna eller, ännu krångligare, försöka bedöma efter behov eller nå't annat för att få det "rättvist" så öppnar det för fusk och det skulle krävas en enorm byråkrati?
Nu när Miljöpartiet och Annie Lööf inte kan komma åt oss på flera år så kanske det ordnar sig till slut även med elen. Även om det kommer ta många år att städa upp efter dom.
Och att man får lära sig att spara energi kan vara nyttigt för oss i den relativt välmående medelklassen.
Nu när Miljöpartiet och Annie Lööf inte kan komma åt oss på flera år så kanske det ordnar sig till slut även med elen. Även om det kommer ta många år att städa upp efter dom.
Och att man får lära sig att spara energi kan vara nyttigt för oss i den relativt välmående medelklassen.
Vad räknar du som inkomst? Om man är familjehem så räknas arvode och omkostnadsersättning av Skatteverket som inkomst och beskattas som sådan. Omkostnadsersättningen ska gå till allt barnet behöver.L Lakritsianen skrev:
Om hushållets gemensamma inkomst är högre pga att de är familjehem kan man i ditt fall hamna i ett läge att det är ekonomiskt mer fördelaktigt att sluta vara familjehem och flytta till ett mindre boende. Stort hus=plats att vara familjehem , men också betydligt högre elkostnader. Omkostnadsersättningen tar inte hänsyn till högre elpris, så någonstans finns en brytpunkt där mindre boende är enda alternativet och kommunen förlorar ytterligare ett familjehem.
Dina scenarion är svart-vita. Verkligheten är en gråskala. Svart-vita lösningar på en grådaskig verklighet brukar sluta med ökat lidande. Sovjetunionen är ett bra exempel, Nordkorea och Kambodja likaså.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Vet inte du vart pengarna på de ökade elpriserna tar vägen? En väldigt stor del går rätt in på Riksgäldens konto från svenska kraftnäts avgifter mellan elpridområdena. Sen blir massor med extra moms på toppen rätt in till stadskassan. Producenterna tjänar mycket mer än beräknat och det verkar eu nu tycka att länderna har rätt att beskatta. Sen finns det även kablar som ägs av privata bolag som tjänar storkovan, bör gå att skatta dessa bolag mycket mer just nu, de bör väl inte heller tjäna storkovan på kriget.L Lakritsianen skrev:JAG? Jag med många förstår att det finns en begränsad mängd pengar i statskassan och denna kris kan pågå länge! Jag behöver inga allmosor men välfärden behöver STOR hjälp plus att fler tjänster hade skapat fler jobb !
Och matpriserna har stigit, samma ekonomiska problem för hushållen men fler hushåll är drabbade, varför inte matsubventioner?
Håller med, vi i Stockholm är nödvändigtvis inte rikare eller har mer pengar kvar, trots bostad som är värd mer (men högt belånad) och andra utgifter som trängselskatt och högre elpriser. Det går aldrig att generalisera.anders07 skrev:
Om vi har ont om el borde statligt ägda elbolag prioritera inhemska konsumenter liksom vi i landet borde dela på tillgänglig billig el på ett rättvist sätt.
Icke statlig el får väl säljas till vemsomhelst för vadsomhelst. Felet gjordes när man sålde ut och lade ned bra statlig elproduktion. Att ha el är en säkerhetsfråga, liksom vi inte outsourcar vår försvar till Kina borde vi inte göra det med elen.
Vi älskar att jämföra oss och gjort på rätt sätt så kan det inspirera, accelerera ens ekonomiska resa eller hjälpa en när det behövs.
Men det kan också vara destruktivt om det görs på fel sätt, framförallt om man jämför sig ”fel”.
Vår hjärna är inte duktig på att göra korrekta statistiska jämförelser.
Ponera att "elbidraget" endast betalas tillbaka till individer som inte har en inkomst över en viss summa så kommer inte pengarna som blir kvar i det systemet gå till högre löner för några utvalda yrkesgrupper. Det är så på marginalen i statskassan att det inte påverkar välfärden alls om du så skulle elda upp pengarna eller skänka bort dom till förmån för att bygga hus för bladlösa bladlöss.
Dom (i förhållande till normalläget) för mycket pengar jag betalat in för min elräkning vill jag ha tillbaka.
Jag vill inte ha varken mer eller mindre pengar i just den här frågan.
Jag sträcker ut hakan och påstår att jag blir lurad med ockerpriser för produkten el.
Så att vi ens kallar det för bidrag eller subvention är kanske inte ens rätt term?
Mer åt hållet "återbetalning av medborgarens pengar" är kanske en bättre mening?
Men det kan också vara destruktivt om det görs på fel sätt, framförallt om man jämför sig ”fel”.
Vår hjärna är inte duktig på att göra korrekta statistiska jämförelser.
Ponera att "elbidraget" endast betalas tillbaka till individer som inte har en inkomst över en viss summa så kommer inte pengarna som blir kvar i det systemet gå till högre löner för några utvalda yrkesgrupper. Det är så på marginalen i statskassan att det inte påverkar välfärden alls om du så skulle elda upp pengarna eller skänka bort dom till förmån för att bygga hus för bladlösa bladlöss.
Dom (i förhållande till normalläget) för mycket pengar jag betalat in för min elräkning vill jag ha tillbaka.
Jag vill inte ha varken mer eller mindre pengar i just den här frågan.
Jag sträcker ut hakan och påstår att jag blir lurad med ockerpriser för produkten el.
Så att vi ens kallar det för bidrag eller subvention är kanske inte ens rätt term?
Mer åt hållet "återbetalning av medborgarens pengar" är kanske en bättre mening?
Jorden har blivit så liten, vi flyger kors och tvär och har handel med de flesta på någon vänster.R Rkarlsson skrev:Pengarna finns. Om du tror annat så har du blivit lurad. Sveriges bistånd 2022 blir ungefär 44 miljarder.
Sen om man stramar åt kranen till kommuner som tar mest av fördelningspolitiken och använder till rosa enhörningar så har vi ytterligare pengar.
Lägg till sen att Sverige drog in vården för ett antal tusen människor i vårt land så de sparade xx antal miljoner bara där, de gick alltså emot eu lag där
Men de kanske drog in sjukvården så man kunde göra fula statyer och sånt ?
Har vi möjlighet att hjälpa de som svälter måste vi! Inte bara tack vare empati utan det är politik och vi förlorar handelspartner plus stt mer kaos i världen kommer som brev på posten även till oss slutligen.
Sjukvården, skola, långgvård, kriminalitet är katastrof och det behövs hundrstals miljsrder extra till välfärden för att få den på rätt köl. Plus att det kommer ge tusentals fler jobb och löner kostar pengar, det är nämligen billigare ha folk på låga arbetslöshetsersättningar och bidrag. Ett sätt att spara pengar men så jubelidiotiskt, nu kommer resultat med en massa problem och människor i utanförskap.