75 718 läst · 793 svar
76k läst
793 svar
Hur fattiga blir medelklassen av höga elräkningar?
G OMathson skrev:Ja men troligen blir fortfarande flera hundra procent dyrare i vinter än för två år sedan pga exportregler och avgifter mellan elpridområdena.
Sen är det redan lägre energiskatt i norra Sverige.
Moms på 40 öre är 10 öre, exempel på historiskt "rimligt" pris.
Moms på 1000 öre (10kr/kWh spotpris område 3 och 4 i vinter?) är 250 öre. Ta bort momsen så kostar 1kWh forfarande 10kr och då går sammhället ändå åt pipan. 10 eller 12,5kr spelar då knappt någon roll.
Vad är det som berättigar att vi ska ner på ett "normalt" pris med allt som händer i omvärden?
Väldigt intressant hur folk resonerar. Hjälp ska gå till de som faktiskt behöver. Eller hur? Har man råd att betala så har man.
Tänk om man resonerade som merparten här inne när det gällde allt som skatten går till. ”Jag har ju inga barn så jag borde få skolpengen utbetald” eller ”jaha nu gick grannen till läkaren och det betalade staten. Då borde jag få tillbaka skatt eftersom jag inte gick dit”. Alltså kom igen. Var är solidariteten? Den som har råd att betala behöver inte hjälp. De som behöver hjälp ska få den. Alla i se3/4 behöver inte hjälp nu. Bara de som lever på marginalen. Har man inkomster på 100k och utgifter på 40k en vanlig vinter så behöver man inte hjälp. Och då borde det väl kännas rätt bra att ha hjälpt grannen att slippa hamna på gatan osv istället för att ha roffat åt sig själv så mycket som möjligt?!
Tänk om man resonerade som merparten här inne när det gällde allt som skatten går till. ”Jag har ju inga barn så jag borde få skolpengen utbetald” eller ”jaha nu gick grannen till läkaren och det betalade staten. Då borde jag få tillbaka skatt eftersom jag inte gick dit”. Alltså kom igen. Var är solidariteten? Den som har råd att betala behöver inte hjälp. De som behöver hjälp ska få den. Alla i se3/4 behöver inte hjälp nu. Bara de som lever på marginalen. Har man inkomster på 100k och utgifter på 40k en vanlig vinter så behöver man inte hjälp. Och då borde det väl kännas rätt bra att ha hjälpt grannen att slippa hamna på gatan osv istället för att ha roffat åt sig själv så mycket som möjligt?!
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Återigen dyker en felfördelad upp med sina illusioner. Sluta läsa Aftonbladet, sluta kolla på TikTok, det är extreeémt få i Sverige som tjänar över 100k. Det är klart att det spelar mindre roll för dem men de betalar också mångfaldigt mkt mer skatt än medianlöneslaven. Således har en person med 100k där den andra är hemmavarande än två arbetande personer i en familj som har tex 43 var, mindre i handen. Skall vanligt folk med strax över medianlön ej få stödet heller då? Således är oväsentligt i detta sammanhang, man bygger inte ett stödsystem på undantag som utgör någon procent av befolkningen.Niclas Gustafsson skrev:Väldigt intressant hur folk resonerar. Hjälp ska gå till de som faktiskt behöver. Eller hur? Har man råd att betala så har man.
Resultatet av din önskan lär bli att fler och fler förmögna ser om alla medel för att få bort pengarna i en stat som hellre satsar på andra länder än sig själv just nu.L Lakritsianen skrev:Jorden har blivit så liten, vi flyger kors och tvär och har handel med de flesta på någon vänster.
Har vi möjlighet att hjälpa de som svälter måste vi! Inte bara tack vare empati utan det är politik och vi förlorar handelspartner plus stt mer kaos i världen kommer som brev på posten även till oss slutligen.
Sjukvården, skola, långgvård, kriminalitet är katastrof och det behövs hundrstals miljsrder extra till välfärden för att få den på rätt köl. Plus att det kommer ge tusentals fler jobb och löner kostar pengar, det är nämligen billigare ha folk på låga arbetslöshetsersättningar och bidrag. Ett sätt att spara pengar men så jubelidiotiskt, nu kommer resultat med en massa problem och människor i utanförskap.
Det kommer aldrig bli perfekt. Jag anser personligen att man löser sina egna problem innan man löser andras.
För som det är nu så har vi hemlösa, sprägningar ett par ggr i månaden, och många mord. Extrema sjukvårdsköer.
Då är det önskvärt att vi kanske satsar på vår framtid istället.
Men för huvudfrågan, vill du ha med förmögna i resan så straffa inte de. De kommer slå bakut när de flyttar allt. Det är svårt nog att bedriva verksamhet här.
Så som du resonerar så blir det ju att en familj med låt oss säga enkelt 40 000 in varje månad har utgifter på 39500 kr behöver inte hjälp alls.Niclas Gustafsson skrev:Väldigt intressant hur folk resonerar. Hjälp ska gå till de som faktiskt behöver. Eller hur? Har man råd att betala så har man.
Förstår jag dig rätt?
Fast merparten här inne resonerar inte alls så. De flesta här vill att utbildning, vård och läkemedel ska vara lika oavsett inkomst. Det är du som resonerar att olika inkomster ska leda till olika subventioner.Niclas Gustafsson skrev:
Undrar vem som tycker synd om sig själv? Om du syftar på mig så vill jag inte ha några pengar alls utan vet att välfärden behöver rustas upp ordentligt om vi ska ha fler poliser tillhörande utrustning, fler sjukvårdsplatser modernare analysmaskiner, mediciner, bygga fler skolor ( skolböcker, datorer m.m) och äldreboende, med mer personal och ta bort karensdagen för dem som arbetar nära med barn och gamla!G guggen skrev:Tråden har spårat ur då några som läser för mkt Aftonbladet och tycker synd om sig själva för att de är fattiga och då skall det skapas ett absurt administrativt system där de som bidrar minst till samhället nu skall få allt. Så att de också kan bli lika rika som det står i Aftonbladet att alla är, utom de.
Nej, elstödet skall syfta till att hjälpa samtliga medborgare och att elkonsumtionen minskar. Inte att rädda dem som förköpt sig och lånat över öronen oavsett samhällsklass. Det enda vettiga är ettt rakt stöd över hela befolkningen med ett maxtak och hög nivå per kWh som stödet slår in, så att det kommer svida men de flesta klarar det.
Men visst jag har påpekat att alla drabbas av alla höjda priser inte bara husägare och förstår inte varför vi inte i så fall har matsubventioner om vi ska vara konsekventa.
Antingen kommer de husägare med låg inkomst få en ordentlig slant från staten eller så kommer alla husägare få en liten symbolisk summa. Vad väljer ni?
Ja det kan de lycka till med, det är kris i hela världen och runt ekvatorn kan man snart inte. boR Rkarlsson skrev:Resultatet av din önskan lär bli att fler och fler förmögna ser om alla medel för att få bort pengarna i en stat som hellre satsar på andra länder än sig själv just nu.
Det kommer aldrig bli perfekt. Jag anser personligen att man löser sina egna problem innan man löser andras.
För som det är nu så har vi hemlösa, sprägningar ett par ggr i månaden, och många mord. Extrema sjukvårdsköer.
Då är det önskvärt att vi kanske satsar på vår framtid istället.
Men för huvudfrågan, vill du ha med förmögna i resan så straffa inte de. De kommer slå bakut när de flyttar allt. Det är svårt nog att bedriva verksamhet här.
Och i så fall pratar vi väl om elsubvention till företag? Och det är sant, det behövs!L Lakritsianen skrev:
Förmögna privatpersoner som inte klarar att betala sina elräkningar kan ju inte vsra så rika om de måste flytta utomlands?
Och vem ska köpa den mc cykeln då? Nån miljonär som har råd med både mc och hög elräkning, eller den med sämre ekonomi som får bidrag från staten och får råd att köpa mc?L Lakritsianen skrev:
Jag syftade på två vuxna som har över 50000kr/månadenG guggen skrev:Återigen dyker en felfördelad upp med sina illusioner. Sluta läsa Aftonbladet, sluta kolla på TikTok, det är extreeémt få i Sverige som tjänar över 100k. Det är klart att det spelar mindre roll för dem men de betalar också mångfaldigt mkt mer skatt än medianlöneslaven. Således har en person med 100k där den andra är hemmavarande än två arbetande personer i en familj som har tex 43 var, mindre i handen. Skall vanligt folk med strax över medianlön ej få stödet heller då? Således är oväsentligt i detta sammanhang, man bygger inte ett stödsystem på undantag som utgör någon procent av befolkningen.