L Lakritsianen skrev:
Men samtidigt var ju förslaget att 2 personer med gemensam månadsinkomst på 100 000 kr skulle få elsubvention så varför gnäller du?
Men menar du att även 2 personer med 200 000kr skulle få ekonomisk hjälp??
Nää nu får du ta och ge dig, hur girig får man bli?
Nu har du citerat dig själv igen... men jag antar att du syftade på mitt inlägg om två personer som tjänar 100.000 tillsammans?

Jag har inte tagit ställning vem som ska få elsubvention eller inte så kanske dags att läsa vad andra skriver och inte tolka in så mycket av dina egna åsikter?

Min åsikt är att elmarknaden är helt åt skogen, och där tror jag att alla håller med, så det är prissättningen på el som borde åtgärdas, inte att staten slänger ut en massa "elbonus", varken till "fattiga" eller "rika".
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Nu har ju folk tagit nya lån istället!
Om man hade varit smart hade man betalat ordentliga amorteringar på sitt hus innan man köpte sommarstuga, husbil, båt, mc cykel, dyra semesterresor utomlands m.m

Om bostadshuset var ordentligt amorterat hade man haft lägre boendekostnader idag.
Aha så återigen det är bara "rika" som behöver ta det ansvaret.... Jag kan väl tycka att de som har sämre ekonomi och är utan buffert i fösta hand borde amortera ordentligt.

/Krille
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
G guggen skrev:
man bygger inte ett stödsystem på undantag som utgör någon procent av befolkningen.
jo det är väl så de flesta bidragssystemen i sverige är utformade. A-kassa och socialförsäkring exempelvis.
 
R Rkarlsson skrev:
Så som du resonerar så blir det ju att en familj med låt oss säga enkelt 40 000 in varje månad har utgifter på 39500 kr behöver inte hjälp alls.
Förstår jag dig rätt?
Nej det var inte det jag skrev. Att ha 500 över eller 60000 över varje månad tycker jag är rätt stor skillnad på marginaler. Små marginaler eller inga alls = stöd, stora marginaler = inget stöd. Varför hjälpa den som inte behöver hjälp? Bara för att det inte känns rättvist behöver inte betyda att det inte är det rätta att göra.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Man vet att man är bra på att debattera när man citerar sig själv!!! :rofl:

Du verkar leva i någon märklig verklighet det det finns "rika", och så ni stackars fattiga, där de rika har råd med vad som helst och förkovrar sig i resor, sommarstugor och lyxiga nya kök... Det är ganska få i Stockholm som har så stora marginaler att man har råd med allt det där du listar...
Visst, jag håller med om att direktör Svensson på Djursholm men både utom- och inomhus pool och 500 kvm villa kanske inte behöver hjälp med elräkningen och lite får skylla sig själv för att han inte orkar ta sig till det kommunala badet men det finns en väldigt stor medelklass... Slå upp begreppet så kanske du förstår att "rik" och medeklass inte är samma sak!
Ok du tycker att de par som har 100 00 kr/ mån har för mycket pengar och de ska inte ha någon subvention? Är de medelklass, övremedelklass eller överklass?

Antingen har poletten inte trillat ned eller så biter du dig själv i svansen just nu :)))

I vilket fall som helst så måste det finnas ett tak för att vara berättigad ekonomisk hjälp från staten. Finns säkert någon ekonom som kan göra den uträkning rättvis med tanke på förmögenhet, lön och värde på hus.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Du tänker lite fel här, blir de rika fattigare så blir alla andra fattigare också! Du lever i villfarelsen att staten har obegränsat med resurser, flytta till Kuba vet ha!

L Lakritsianen skrev:
Först vill jag säga att jag är lika förfärad som alla andra av de höga elpriserna men kanske hälsosamt för samhället att fler får smaka på fattigdom. Att vända på slantarna och ha misär har många i Sverige det redan! De bor antagligen inte på din gata men jag lovar er de finns i förorterna!
Nu verkar det bli en borgerlig regering men
Hoppas innerligt att de har förstånd att inkomstbepröva elsubventionerna så inte skattepengarna går till miljonärer som kommer fortsätta att resa kors och tvärs i världen med pool, sommarstuga och båt! Eller tycker ni andra att det är OK?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Fast merparten här inne resonerar inte alls så. De flesta här vill att utbildning, vård och läkemedel ska vara lika oavsett inkomst. Det är du som resonerar att olika inkomster ska leda till olika subventioner.
men ska det då vara lika åt andra håller i de fallen du tar upp alltså? Att rika personer inte får sätta sina barn i privatskola, eller köpa plats på en privat vårdklinik? Då är det ju rättvist åt alla håll.
 
L Lakritsianen skrev:
Först vill jag säga att jag är lika förfärad som alla andra av de höga elpriserna men kanske hälsosamt för samhället att fler får smaka på fattigdom. Att vända på slantarna och ha misär har många i Sverige det redan! De bor antagligen inte på din gata men jag lovar er de finns i förorterna!
Nu verkar det bli en borgerlig regering men
Hoppas innerligt att de har förstånd att inkomstbepröva elsubventionerna så inte skattepengarna går till miljonärer som kommer fortsätta att resa kors och tvärs i världen med pool, sommarstuga och båt! Eller tycker ni andra att det är OK?


Jag tycker att de med fast lågt pris inte ska få någon del, utan dom som fastnat i ont höga elpriser.
Eller så får man räkna på en del till lågt pris, sedan om man inte kan spara på elen så blir den dyrare över ett visst antal kwh.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Hoppas innerligt att de har förstånd att inkomstbepröva elsubventionerna så inte skattepengarna går till miljonärer som kommer fortsätta att resa kors och tvärs i världen med pool, sommarstuga och båt! Eller tycker ni andra att det är OK?
Först ska de betala mera skatt både i faktiska kronor och procentuellt på sin inkomst, och sen ska de få ta de betala mer för elen också. Ska de betala mer för maten, drivmedel och allt annat också. Kanske en extra avgift för att få sjukvård och barnomsorg? Vill vi ha dem kvar i landet ens, de jävlarna? :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Iggmo och 9 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
men ska det då vara lika åt andra håller i de fallen du tar upp alltså? Att rika personer inte får sätta sina barn i privatskola, eller köpa plats på en privat vårdklinik? Då är det ju rättvist åt alla håll.
Du vill alltså begränsa vad individen gör med sina privata pengar?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S Stingray468 skrev:
Först ska de betala mera skatt både i faktiska kronor och procentuellt på sin inkomst, och sen ska de få ta de betala mer för elen också. Ska de betala mer för maten, drivmedel och allt annat också. Kanske en extra avgift för att få sjukvård och barnomsorg? Vill vi ha dem kvar i landet ens, de jävlarna? :rofl:
ja. Har de råd att betala mer så ska de ju göra det. Tycker jag. Iallafall om vi pratar om ett stöd. Långsiktigt behöver systemet göras om ifrån grunden för att alla ska kunna få en rimlig prisnivå. Exempelvis förstatliga, sätta fast pris på försäljning och dra oss ur den fria marknaden på el. Men just nu pratar vi ju om ett stödsystem för de som har behov. Det ska väl främst riktas till de som förlorar allt pga detta, företag framför allt.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Först vill jag säga att jag är lika förfärad som alla andra av de höga elpriserna men kanske hälsosamt för samhället att fler får smaka på fattigdom. Att vända på slantarna och ha misär har många i Sverige det redan! De bor antagligen inte på din gata men jag lovar er de finns i förorterna!
Nu verkar det bli en borgerlig regering men
Hoppas innerligt att de har förstånd att inkomstbepröva elsubventionerna så inte skattepengarna går till miljonärer som kommer fortsätta att resa kors och tvärs i världen med pool, sommarstuga och båt! Eller tycker ni andra att det är OK?

Skulle fan va fängelse för att sätt landet i en så här förödande situation,med att stänga ner kärnkraften som kommer vara mycket länge nu
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
J Jonas_81 skrev:
Där är ett problem då de försöker hjälpa de som har "HÖGA" elkostnader
Försöker man spara hamnar man undet trapstäget och mindre fyrk kvar i näven efter elräkningen. Så de indikerar ju på slösa på bara så betalar vi...
Du har inte riktigt tänkt färdigt va? Som det förra stödet var uttänkt, gör av med 500kr mer i el för att få 100 spänn i stöd vilken vinst! Bara en netto förlust på 400kr. Kör hårt!
 
B
G OMathson skrev:
Ja det är det. " Jag önskar i alla fall att samhället inte ska falla samman helt och hållet! Vill du det?"
Vet inte hur du fått intrycket av att jag skulle vilja få samhället att falla samman..

Men Svaret är Nej.
 
L Lakritsianen skrev:
Ok du tycker att de par som har 100 00 kr/ mån har för mycket pengar och de ska inte ha någon subvention? Är de medelklass, övremedelklass eller överklass?

Antingen har poletten inte trillat ned eller så biter du dig själv i svansen just nu :)))

I vilket fall som helst så måste det finnas ett tak för att vara berättigad ekonomisk hjälp från staten. Finns säkert någon ekonom som kan göra den uträkning rättvis med tanke på förmögenhet, lön och värde på hus.
Nä, men, vad i hela friden... Läs vad jag skriver, jag har inte uttryckt en enda åsikt om vem som ska få stöd eller inte!

Jag har försökt hamra in lite allmänbildning i ditt raljerande och faktiska ekonomiska omständigheter för många villaägare i storstäder, inget om något stöd från staten.

Än en gång, om du nu orkat läsa så här mycket text, jag anser att ingen ska få något extra stöd från staten, istället ska elmarknaden och prissättningen på elbörsen åtgärdas!
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.