29 845 läst · 367 svar
30k läst
367 svar
Klarar vi av att minska elanvändningen och därmed sänka elpriset denna vinter?
Jag tycker inte vi har något ansvar att hjälpa Tyskland ifall det innebär stora kostnader för vanliga medborgare och företag. Hur många företag i konkurs är det värt för att hjälpa Tyskland? Hur många pensionärer som blir sjuka och kanske dör för att de inte har råd med tillräcklig uppvärmning? Tyskarna har själva satt sig i skiten genom att göra sig beroende av rysk gas, varför ska vi behöva lida för det? De får väl ta ansvar för sina felsteg. Att göra sig beroende av rysk gas är så korkat att det är svårt att tro att de gjort det utan någon form av mutor eller liknande. Schröder fick ju en välbetald tjänst i ett ryskt gasbolag t.ex. Tjänster och gentjänster?Dan_Johansson skrev:
Att Tyskland var/är beroende av Rysk gas kan jag ju hålla med om att det är hål i huvudet. Men varför vi inte ska försöka hjälpa Tyskland förstår jag inte. Vi tillhör ju alla EU, ett EU som dessutom befinner ett sej i konflikt med Ryssland.
Hur är det med Ukraina ? Ska vi inte hjälpa dom heller ?
Jag tycker TS är inne på rätt spår, spara 10 % el kan dom flesta av oss, dessutom blir det ju en winwin, vi köper 10% mindre och i bästa fall kan vi också hålla ner elpriset.
Jag tycker TS är inne på rätt spår, spara 10 % el kan dom flesta av oss, dessutom blir det ju en winwin, vi köper 10% mindre och i bästa fall kan vi också hålla ner elpriset.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Tror du de som tvingats sälja sina hus pga elräkningarna tycker det är ok att vi hjälper tyskarna, men inte hjälper dem? https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/elen-for-dyr-christer-74-tvingades-salja-sitt-hus/Z Zsam skrev:Att Tyskland var/är beroende av Rysk gas kan jag ju hålla med om att det är hål i huvudet. Men varför vi inte ska försöka hjälpa Tyskland förstår jag inte. Vi tillhör ju alla EU, ett EU som dessutom befinner ett sej i konflikt med Ryssland.
Är det ok att lägga resurser för att hjälpa rikare och större länder än Sverige när vi har fattigpensionärer?
Hjälper du mig med mina räkningar innan du betalar dina egna?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Vilka hjälper oss med våra elräkningar? Portugal? Nope. Grekland? Nope. Spanien? Nope. Italien? Nope. Ungern? Nope.C cpalm skrev:
När vi har överskott och det inte påverkar oss nämnvärt kan vi exportera och tom skänka bort. Innan dess skall det stanna inom rikets gränser.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 186 inlägg
Tyskland är det landet vi importerar mest från, i hela världen. Det är också bland de viktigaste exportmarknaderna vi har.L lbgu skrev:Jag tycker inte vi har något ansvar att hjälpa Tyskland ifall det innebär stora kostnader för vanliga medborgare och företag. Hur många företag i konkurs är det värt för att hjälpa Tyskland? Hur många pensionärer som blir sjuka och kanske dör för att de inte har råd med tillräcklig uppvärmning? Tyskarna har själva satt sig i skiten genom att göra sig beroende av rysk gas, varför ska vi behöva lida för det? De får väl ta ansvar för sina felsteg. Att göra sig beroende av rysk gas är så korkat att det är svårt att tro att de gjort det utan någon form av mutor eller liknande. Schröder fick ju en välbetald tjänst i ett ryskt gasbolag t.ex. Tjänster och gentjänster?
Tror du verkligen att de bara kommer stillasittande titta på om vi slutar exportera el till dem?
Vad spelar det för roll om vi "skyddar" svenska jobb, när företagens marknad är global?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Eftersom marknaden är global så hittar vi med enkelhet andra som gärna köper våra exportprodukter. Tyskland är inte allsmäktigt.Dan_Johansson skrev:Tyskland är det landet vi importerar mest från, i hela världen. Det är också bland de viktigaste exportmarknaderna vi har.
[bild]
Tror du verkligen att de bara kommer stillasittande titta på om vi slutar exportera el till dem?
Vad spelar det för roll om vi "skyddar" svenska jobb, när företagens marknad är global?
Redigerat:
Kunde Tyskland kunna köpa el av oss utan att vi själva skulle få absurt höga elpriser så vore det inga problem. Men varför ska vi sätta oss i skiten för att hjälpa någon som enbart har sig själva att skylla att de har problem?Z Zsam skrev:
Sen förstår jag inte hur du lyckas få in Ukraina. De har blivit anfallna så att vi hjälper dem är inte konstigt. Angående Tyskland så hjälper de Ryssland mer än vad de hjälper Ukraina. Bara se hur pengarna strömmar. Tyskland skickar mer pengar till Ryssland (betalning för bl.a. gas) än vad de skickar till Ukraina, så på vems sida står de? De delfinansierar Rysslands krig för att de inte vill frysa i vinter. Money talks..
Allvetare
· Västra götaland
· 9 186 inlägg
Jag kan ju rätt lätt fortsätta, om du vill ha fler exempel...Cancerman_777 skrev:
Scania ägs av Volkswagen AG ... De kanske bestämmer sig för att flytta all tillverkning från Sverige? 20000 svenska jobb försvinner på ett bräde...
Jag vet inte om det blir bättre, dina inlägg är långa och fyllda av plattityder redan som det är.M Martin Lundmark skrev:
Effektbrist är en specifik situation där vi konsumerar mer i ett givet ögonblick än vad vi kan producera alternativt transportera till konsumenten.
Den finns en risk för effektbrist senare i vinter i elområde 4. Det är inte risken för den effektbristen eller effektbrist just NU som trissar upp priset.
"Brist på EL som säljs till lägre pris" kanske går att begripa.......
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Vi säger såhär; du accepterar att vara slavstat åt Tyskland/EU och är rädd för dem. Jag ser det inte så och vägrar vara slav åt någon, oavsett vem. Så lets agree to disagree vad gäller åtgärder, utfall och annat. Jag skräms inte. Vi hade löst det, för det har vi gjort tidigare, och med lite mer korrekt prioriterande politiker så hade vi gjort motaktion genom tex vattenfall som äger en hel del i Centraleuropa. Kan de så kan vi. Vi är inte och skall absolut inte agera dörrmatta.Dan_Johansson skrev:
Dan_Johansson skrev:
Kanske troligare att de flyttar för att vi plötsligt fått kontinentala elpriser. En av Sveriges stora konkurrensfördelar har ju varit att vi haft förhållandevis låga elpriser i ett europeiskt perspektiv.
Att tyska företag skulle börja bojkotta Sverige har jag svårt att tro, men i vilket fall tror jag att höga inhemska elpriser är skadligare för Sverige än eventuella minskade affärer med Tyskland.
Frågan är vad som skulle vara mest sannolika orsaken till ett sådant beslut?Dan_Johansson skrev:
För dyrt att tillverka i Sverige? Eller Sverige är inte tillräckligt snälla mot Tyskland vad gäller elexporten?
Det är ju lite där vi står och väger...
Inte hindra men olika priser. Dessutom är det bättre med lokalproducerat.Dan_Johansson skrev:Vilka kablar ska vi ta bort då? Vi är sammankopplade med Norge, Danmark, Finland, Baltikum, Polen och Tyskland.
Och om vi börjar begränsa export av el kanske de länderna börjar fundera på att begränsa export av andra varor till oss..
Jag tycker alla som förordar att vi ska hindra export av el ska försöka komma ur en matvarubutik med enbart saker som har ursprung Sverige och är tillverkat i Sverige, i sin varukorg...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 186 inlägg
Lokalproducerad el? Pratar du mat så är vi väl självförsörjande på ägg, morötter och havre i det här landet.... Men det kan man ju leva på...jonas.o skrev:
Jag vill höra hur de olika priserna ska fungera... Det är ganska tunnsått med förslag som verkar fungera i verkligheten...