L lat skrev:
Så bara för att nyheterna framhäver nåt så tror du att det är så i HELA Sverige?

Nyhetsmedia äääääälskar att dra fram en negativ nyhet, men ignorerar allt det som är bra, dvs där inga katastrofer sker. Och de facto så lever du i ett land som FORTFARANDE tillhör de bästa i världen att leva i, trots valresultatet.

Det innebär naturligtvis inte att vi ska ignorera det djävelskap som trots allt sker, och vill man vara lite cynisk så kan man ju tycka att det är bra att de kriminella utrotar varandra.
Det här är elbesparingstråden.

Gängbrottstråden är...nån annanstans. :rolleyes:

Känns dessutom som om onödiga personliga konflikter blossar upp här i tråden. :(

För att återgå till ämnet och belysa att verkligheten kan vara ganska jobbig, så kan vi ju titta på hur tyska hushåll reagerat på alla varningar och uppmaningar att spara.

”Last week's usage of natural gas by German households and small industry was 483 gigawatt hours, up 14.5% above the average for that week over the past four years, the Federal Network Agency said.”

https://www.reuters.com/business/en...umption-too-high-energy-regulator-2022-09-29/

Tror vi att svenskar "sköter sig bättre"?

Helt okej att uppmana folk att spara och hoppas på det bästa, men då bör man även vara förberedd på det värsta.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det verkar ju som eon äger ganska betydande del av både kraftförsörjning och nät så vi kanske bara går vara glada att inte allt får till Tyskland
Det är inget att vara glad över. Det är en veritabel katastrof att våra politiker sålt ut eller låtit utländska företag köpa in sig. Det ska vara varje lands skyldighet att värna sin egen energiproduktion.
Vi hade kunnat exportera elöverskott ändå även om vi helägt vår energi.
Järnvägen är ett praktexempel på hur det går när privatiseringsidiotin får bestämma. Upphandling till lägsta pris och kompetens som försvunnit. Infrastruktur som betalats av alla skattebetalare ska förbli egenägt.
M Martin Lundmark skrev:
lbgu
Naturligtvis gjorde jag en långsiktig bedömning där jag bl.a. jämförde vattenburen elvärme, värmepump och fjärrvärme. Men alla har väl kunnat (och fortfarande kan) göra en kalkyl (eller be om hjälp att göra en kalkyl).

När jag 2007 investerade drygt 200 000 på en varvtalsstyrd värmepump, då visste jag att den skulle både minska mitt eleffektbehov och mitt elenergibehov. Däremot var återbetalningstiden okänd, men de första beräkningarna pekade på minst 15 år vid ett elpris på 0,5 kr (inklusive nätavgiften o skatter) i kalkylen, och naturligtvis snabbare vid högre elpris.

Det jag visste var att mitt hus behövde någon form av uppvärmning. Desto tidigare jag valde väg desto tidigare startade återbetalningen.

Jag sökte inte efter snabbaste återbetalningstiden utan jag sökte efter det jag bedömde gav långsiktigt lägsta elenergi och eleffektbehovet. Jag fick vänta med investeringen därför att varvtalsstyrda bergvärmepumpar som inte behövde elpatron för att klara DUT fanns inte när jag köpte huset. Varvtalsstyrda bergvärmepumpar som inte behövde elpatron, sänker toppeffektbehovet, och det är bra när effektavgifter införs. Den pump jag köpte var den första på marknaden.

Köpte ett 1960-tals hus 1994, Innan bergvärmepumpen sattes in 2007 behövdes ca 42 600 kWh/år (genomsnitt av sex år), året efter installationen användes 16 319 kWh och 2020 använde jag totalt 13 870 kWh i huset.

Jag räknade då med 15–25 år innan jag eventuellt behöver byta ut pumpen för uppskattningsvis 30–100 kkr och nu har det gått ca 15 år. Om vi kalkylerar med en genomsnittlig minskning av elbehovet under 15 år med 27 600 kWh och ett totalt genomsnittligt elpris på 1 kr (inklusive nätavgiften o skatter) så är besparingen 414 000 kr och investeringen drygt 200 000. Besparingen fortsätter.

Jag har rimligen redan gjort mycket av det som många husägare, med säg, 20 000 kWh eller mer i elanvändning redan borde ha gjort, sänka sitt långsiktiga elenergi och eleffektbehov.
 
  • Gilla
tslabot
  • Laddar…
Nu skrev jag ju inte att jag tyckte det var bra men det är ju så att tyskland och Finland äger större delen av vår kraft vilket innebär att vårt inflytande är ganska obefintligt
 
L lbgu skrev:
Fast du måste ju kunna förstå att det inte är självklart för många att satsa 200k på något som kanske går jämnt ut på 15 år. Ofta måste man ju låna pengarna och då tar det ännu längre tid om man räknar med ränteutgifter.
Sen om man har 200k att investera så kan det finnas betydligt fler investeringsmöjligheter som troligen ger en rejäl vinst på 15 år istället för att bara ge pengarna tillbaks. En investering i en indexfond skulle antagligen gett en saftig vinst under samma tid, sen hade du kunnat använda den vinsten för ett nytt värmesystem eller något annat.

Då elransonering aldrig varit på tapeten tidigare så kan man ju inte klandra folk för att de inte enbart valt uppvärmning efter hur mycket el man sparar. Det intressanta har varit kostnaden på årsbasis. Så ett system som gett liten förbrukning, men varit väldigt dyrt har ofta varit sämre än ett mindre effektivt system som varit billigare att investera. Elransonering hörde man talas om i länder som Rumänen och Kuba och hade man gått omkring och varnat för att det skulle ske i Sverige om 15 år så hade nog de som lyssnat tänkt på foliehattar.
Mja vi hade elransonering på i slutet 70 talet. Det var kul för några år tidigare hade det varit oljeransonering. Man förbjöd nybyggnation med oljepanna. Elvärme blev modellen, ofta direktverkande då den var billig. När elransoneringen gjort sitt var direktverkande el paria. Då kom värmepumpen som den nye Jesus. Så har det hållit på.
 
  • Gilla
ChristinaLundgren och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det är just detta som blir en katastrof!
Om en massa solel skickas ut på nätet och solen går ner eller en molnfront döljer solen så finns det inte en chans att man hinner starta Karlshamnverket för att kompensera!


Detta hände i Tyskland i Augusti 2021.
Av Tysklands 50 TW kom 30 TW från sol och vind, det var klart väder och kvällssolen gassade men under en kort tid gick solen ner vinden mojnade och effekten på 30 TW blev bara 3 TW och man kunde inte öka effekten snabbt nog på kolkraftverken så man fick utan förvarning bryta matning till flera smältverk med katastrof för dessa industrier.

Sveriges elintensiva industrin finns som tur är i Norra Sverige och är inte påverkade av effektbristen i sydSverige och här är E.ON förbereda att med datorn släcka enskilda användare via den nya elmätare som alla i panik har fått dom senaste 2 åren.:mad::cry:
Det är väl inte meningen att solelen ska vara allenarådande. Om det finns för mycket solel kan den med fördel exporteras. Karlshamnsverket blir väl inte svårare att starta då än en kall vinterdag när det blir elbrist.
 
Magnus E K
G Guzzen1 skrev:
Det är väl inte meningen att solelen ska vara allenarådande. Om det finns för mycket solel kan den med fördel exporteras. Karlshamnsverket blir väl inte svårare att starta då än en kall vinterdag när det blir elbrist.
Nja, överskott av solel kommer generellt fungera mycket dåligt att exportera eftersom solen tenderar att skina samtidigt i angränsande länder och alla satsar på solkraft. När utbyggnaden nått tillräckligt långt kommer priset regelmässigt dumpas till noll dessa timmar, och så gick det med den lönsamhetskalkylen.

Även vindkraft har liknande problem. Det blåser inte i Sverige idag, i Danmark imorgon och i Tyskland på fredag utan ofta är det antingen bra vind överallt samtidigt eller dålig vind överallt.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Hej
Inom Sverige (och Europa) drar man nu igång en kampanj för att spara el.
För oss som varit med ett tag så är inte sparkampanjer och ransonering något nytt.
DN hade häromdagen en artikel av Dan Lucas ”Så sparade Sverige el förr”
https://www.dn.se/ekonomi/dan-lucas-sa-sparade-sverige-el-forr/

”Låt tomma rum bli mörka rum! Åk mer kollektivt! Sänk värmen och ta på en tröja i stället! Med en rad käcka utrop och uppmaningar ville den svenska staten få folket att spara på elen när oljekrisen slog till hösten 1973. Kampanjens pekfingerviftande lade sig som en bombmatta över samhället – och det fungerade! Redan året därpå hade elkonsumtionen fallit med 6 procent, jämfört med året innan.”

I DN läser vi vidare; ”Sveriges Television släckte sändningarna innan klockan 22 på vardagskvällarna för att få människor att stänga av apparaten. Även leveranser av eldningsolja till den tidens oljeeldade värmepannor begränsades.

Trots att ransoneringarna inte varade särskilt länge – det handlade om några veckor i början av år 1974 – satte sig ett slags ”energisparsamhet” i hela samhället. Det kom också väl till pass när den andra oljekrisen slog till 1979. Den varade inte särskilt länge och den fick inte lika allvarliga följder som den första, men i USA infördes faktiskt prisstopp på oljeprodukter.

Statsmakten var däremot snabbfotad. En ny myndighet, Energisparkommittén, bildades och den pumpade ut uppmaningar och råd i syfte att få svenskar att spara på el och oljeprodukter. Och så fick alla dessa kampanjer som kom att definiera mycket av 1970-talet. Tilläggsisolera! Ta på en tröja om du fryser! Lägg på ett lock på kastrullen när du kokar ägg!”


Den ”energisparsamhet” som startades då, finns nog delvis kvar hos många idag.

Medans andra, som kanske inte upplevde ”sparsamhetstiden” har möjligtvis hamnat ”i andra diket”.
Att energi kommer ur ”två hål i väggen”, att det finns obegränsad tillgång på energi och att energi egentligen inte kostar.

Här ger Borås Energi-vd råd för att undvika elransonering;
https://sverigesradio.se/artikel/energi-vdns-rad-for-att-undvika-elransonering
Borås energi tänker även bidraga genom att öka elproduktionen i detta allvarliga läge.

Energimyndighetens, kampanj hittar ni här;
https://www.energimyndigheten.se/varje-kilowattimme-raknas/

Sverige klarade sig relativt bra genom oljekrisen 1973 och 1979, samarbetar vi även denna gång, då har vi stora möjligheter att ”rida ut stormen”.:)
 
Redigerat:
  • Gilla
ChristinaLundgren och 3 till
  • Laddar…
Hej,
I går hade DN infört en artikel från TT med rubriken; ”Tyskt exportstopp nytt hot mot elen i vinter”
https://www.dn.se/ekonomi/tyskt-exportstopp-nytt-hot-mot-elen-i-vinter/

”Det kan bli nödvändigt för Tyskland att stoppa sin elexport i vinter, varnar teknikchefen på landets största elnätsbolag. Om det blir verklighet är det dåliga nyheter för den svenska elförsörjningen.
Som en sista utväg för att undvika strömavbrott i Tyskland kan det bli nödvändigt att tillfälligt stoppa elexporten till andra länder. Det säger Hendrik Neumann, teknikchef på landets största elnätsbolag Amprion, till The Financial Times. – Vi väntar oss en mycket ansträngd situation den kommande vintern, säger han. Enligt Neumann skulle det i så fall röra sig om ett exportstopp vissa timmar, snarare än hela dagar."

Finessen med att vi har dessa utlandskablar är bl.a. en utjämning av effektbehovet inom de olika länderna. Länder med överskott, kan exportera el och länder med importbehov kan importera. Det ökar även försörjningstryggheten om viss elgenerering eller transmissionsledning skulle falla bort.

”Sverige är nettoexportör av el, men förra året importerades också 8,3 terawattimmar enligt Energimyndigheten. Risken att Sverige behöver importera el i vinter har ökat i och med att reaktorn Ringhals 4 är stängd för reparation. Enligt Erik Ek, strategiskt driftchef på Svenska kraftnät, skulle ett stopp i tysk export försämra effektiviteten på marknaden och vinsten med att olika länder kan komplettera varandra. – Sverige har ett energiöverskott, men ett effektbehov vissa timmar. Det matchar väldigt bra med länder med energibrist men med kapacitet att tillfälligt öka elproduktionen, säger han.”

Att vi nu, denna vinter, uppmanas att minska vårt effektbehov speciellt när det är kallt, och utjämna effekten över dygnet, är bl.a. för att elgenereringen som finns i Sverige skall räcka till alla timmar i vinter. Att vi skall slippa ha ett importbehov när ingen kan exportera till oss.

När vi exporterar ökar vi möjligheten att övriga europeiska länder har kvar elenergi att sälja så vi kan importera.

Det handlar alltså om att dela på problematiken både inom Sverige och inom Europa.

Journalisten ställer sedan frågan; ”Vad händer om vi inte kan importera den typen av el från Tyskland? – Läget är redan ansträngt, risken för en situation där vi får koppla bort elanvändare är större än vad den varit i modern tid den här vintern. För varje bakslag som tillkommer ökar den risken, säger Christian Holtz och fortsätter: – Om alla länder tänker nationalistiskt och stänger av kablarna måste man bygga upp en stor överkapacitet för att klara det. Det är olyckligt både på lång och kort sikt om samarbetet som byggts upp börjar rämna nu.”
 
Redigerat:
  • Gilla
ChristinaLundgren
  • Laddar…
Hej,

SvD skriver idag (22-10-07 17:01) ”Svenskarnas elanvändning överdriven"

”Nyheten om att svenskarna – trots energikrisen – använder mer el än förr verkar ha byggt på ett fel i den preliminära statistiken. ”Det är olyckligt att vi gav ut siffrorna”, säger Patrik Svensson, pressansvarig på Svenska Kraftnät. Elanvändningssiffrorna från Svenska Kraftnät väckte förvåning och debatt i början av veckan. Trots de rekordhöga elpriserna skulle elförbrukningen ha gått uppåt i Sverige under september. Det hade varit raka motsatsen till trenden i resten av Norden: i både Danmark och Finland sjönk elkonsumtionen med nio respektive sju procent jämfört med samma månad i 2021.”
https://www.svd.se/a/2B8eEy/siffror-om-elanvandning-fel

Då artikeln sitter bakom en betalvägg, ser jag inget mer, (om det finns hänvisning till den tidigare artikeln).

Det kan vara det jag bl.a. tog upp i mitt inlägg #270 i denna tråd.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C
M Martin Lundmark skrev:
4. 5 procent minskad efterfrågan enbart i elområde 3 och 4 skulle minska priserna där med cirka 40 öre per kWh, även om Europas elanvändning inte minskar.
Nu börjar facit så smått trilla in. SvK verkar nu bestämt sig för att förbrukningen minskat med ~20% i september i år jämfört med september förra året:
https://www.svt.se/nyheter/svenskarna-snalar-in-pa-elen-minskar-risken-for-elavbrott

En ganska imponerande siffra tycker jag. Frågan är om det bekräftar eller idiotförklarar Energiforsks analys. Vet inte riktigt hur man skall tolka det då det (åtminstone för mig) var oklart vad rapportens referenser är och vilken dynamik de ser i sambandet. Men kan väl säga att jag lutar åt det senare alternativet. Hur mycket minskade priserna i september, om man säger så?
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
C cpalm skrev:
Nu börjar facit så smått trilla in. SvK verkar nu bestämt sig för att förbrukningen minskat med ~20% i september i år jämfört med september förra året:
[länk]

En ganska imponerande siffra tycker jag. Frågan är om det bekräftar eller idiotförklarar Energiforsks analys. Vet inte riktigt hur man skall tolka det då det (åtminstone för mig) var oklart vad rapportens referenser är och vilken dynamik de ser i sambandet. Men kan väl säga att jag lutar åt det senare alternativet. Hur mycket minskade priserna i september, om man säger så?
De ung. 20 % gäller hushållens förbrukning och totalt minskade förbrukningen med 4,3 % enligt sidan. ,
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
De ung. 20 % gäller hushållens förbrukning och totalt minskade förbrukningen med 4,3 % enligt sidan. ,
Ja, synd att det inte framgår hur mycket totala minskningen i SE3 och SE4 var. Står ju att industrin ökat i norr. Kanske får läsa rapporten...
 
BirgitS
C cpalm skrev:
Ja, synd att det inte framgår hur mycket totala minskningen i SE3 och SE4 var. Står ju att industrin ökat i norr. Kanske får läsa rapporten...
Jo
Slår man ihop hushållen och övriga elförbrukare får vi den totala förbrukningen. I elområde 1-4 var förändringen under samma period i procent (från norr till söder): +17, + 0, -7 respektive -7. För hela landet var skillnaden minus (-) 4,3 procent.
https://www.svt.se/nyheter/svenskarna-snalar-in-pa-elen-minskar-risken-for-elavbrott
Du får expandera spoilern (eller vad det ska kallas) på slutet.
 
L lbgu skrev:
Fast i ett läge där man vill minska elförbrukningen i Sverige med några procent så blir dessa 0,8 en rätt stor andel för att uppnå det målet. I vilket fall så blir det svårt att få folk att ta en statlig elspararkampanj på allvar ifall staten samtidigt gör sitt bästa för att det ska säljas fler elbilar. Lite som kommuner som inför bevattningsförbud och fortsätter att vattna sina egna fotbollsplaner. Man bör föregå med gott exempel.
Gammalt inlägg men lika aktuellt.
Likheten är mer att det är bevattningsförbud men helt okej att bevattna genom att låta det regna naturligt på gräsmattan.
Vad som menas är att det inte "behöver" sparas på samma sätt på natten.
Just på natten så laddas( eller iallafall bör ) närmare 95% av alla elbilar laddas.
Likaså "laddas" inte elbilen när den används dvs laddningen kan förskjutas .
Det är värre med morgonkaffet kl 09.00 vill man ha det nybryggt kl 09 så är det inte möjligt att förskjuta.. likaså matlagningen kl 17.00...
Ironiskt nog så är alla vvb en större bov i detta.
När du vill använda varmvattnet så är det redan uppvärmt, och när du är färdig så spelar det ingen roll om det dröjer 1h eller 10h att värma om man ändå är färdigduschad för dagen.( med andra ord, en vvb går också bäst på natten)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.