M Martin Lundmark skrev:
Hej Kilrain

Jag är tvungen att upprepa det jag skrev tidigare, i mitt inlägg, #152

”Kan mina medmänniskor inte bry sig om varandra, då skäms jag å deras vägnar.
Jag kommer att fortsätta uppmana till att spara eleffekt i vinter."

Ett samhälle fungerar inte utan ett samarbete emellan människor. Att vi bryr oss om varandra.

Polis, brandkår, sjukvård etc. baseras på detta "fundament".
Missförstå mig rätt, vi har dragit ner rejält och kommer att landa på en totalförbrukning runt 8 000 kWh för både hushåll och arbete i år. (Två heltidsarbetande vuxna). Så vi ligger typ i botten av energitabellen.

Men man måste samtidigt vara realistisk. Man kan få massor med folk att säga att de bryr sig. Men det är deras beteende som visar vad de faktiskt tycker. Spelar ingen roll om det handlar om energi, klimat eller vad som helst.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Avslöjad_preferens

Man kan få massor med folk att hålla med om att ”vi” bör dra ned på energiförbrukning, men andelen människor som frivilligt lever snålt för att hjälpa andra är liten, försvinnande liten.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Polis, brandkår, sjukvård etc. baseras på detta "fundament".
Hade alla fungerat som i din drömvärld så hade det knappast funnits behov av polis. Verkligheten är tyvärr väldigt olik idealet.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Hade alla fungerat som i din drömvärld så hade det knappast funnits behov av polis. Verkligheten är tyvärr väldigt olik idealet.
Hej lbgu

Den ”verkligheten” du beskriver i ditt inlägg, är det alltså ett samhälle där ingen, så småningom, vill ta arbete inom polis, brandkår, sjukvård etc? Ett samhälle utan ett samarbete emellan människor. Ett samhälle där vi inte bryr oss om varandra?

Är vi på väg dit då klarar vi nog inte av, det tråden handlar om, vår elförsörjning.
 
De flesta som söker jobb som polis och brandman gör det nog för att det uppfattas som ett 'spännande' yrke. När jag var liten ville nästan varenda unge (pojkar) bli polis, brandman eller militär och jag tror inte att de ville bli det av solidaritetsskäl. Personligen hade jag lätt hellre jobbat som polis eller brandman än att ha ett jobb inom säg administration, bank eller liknande.
Inom sjukvård fanns väl åtminstone förut lite av vad som kallades 'kall', men idag vet jag inte hur många som väljer yrket av det skälet. För de flesta är det väl att det handlar om att det är lätt att få jobb.
Det är ju bara att se på samhället så borde du inse att dina ideal antagligen inte är så 'inne'. Det du pratar om funkade kanske före 80-talet, men sen dess har det aktivt drivits en politik till att få oss alltmer individuella. Det var väl på 80-talet det började med satsa på dig själv o.s.v. Dina ideal är tyvärr ur fas i en alltmer individualiserad och internationaliserad värld.
 
  • Gilla
tslabot
  • Laddar…
L lbgu skrev:
De flesta som söker jobb som polis och brandman gör det nog för att det uppfattas som ett 'spännande' yrke. När jag var liten ville nästan varenda unge (pojkar) bli polis, brandman eller militär och jag tror inte att de ville bli det av solidaritetsskäl. Personligen hade jag lätt hellre jobbat som polis eller brandman än att ha ett jobb inom säg administration, bank eller liknande.
Inom sjukvård fanns väl åtminstone förut lite av vad som kallades 'kall', men idag vet jag inte hur många som väljer yrket av det skälet. För de flesta är det väl att det handlar om att det är lätt att få jobb.
Det är ju bara att se på samhället så borde du inse att dina ideal antagligen inte är så 'inne'. Det du pratar om funkade kanske före 80-talet, men sen dess har det aktivt drivits en politik till att få oss alltmer individuella. Det var väl på 80-talet det började med satsa på dig själv o.s.v. Dina ideal är tyvärr ur fas i en alltmer individualiserad och internationaliserad värld.
lbgu
När (om) det t.ex. blir ett strömavbrott och jag kontaktar kraftbolaget, då vill jag få hjälp gällande mitt problem.

Jag önskar då att personalen samarbetar och jag är intresserad att jag verkligen får skyndsam hjälp.

Om vi bejakar det du beskriver, då ser jag en i en framtid, att samhället slutar fungera. Det blir en cirkel där olika parter ”underbjuder” varandra i att ”bry sig” så lite som möjligt.

De som arbetar på kraftbolaget är även de privatpersoner, precis som vi som vi.

Att ställa ett krav på att kraftleverantören och dess anställda, skall leverera mera ”goodwill” än vi själva, det låter inte rimligt i längden.

Det som nu sker, med bl.a. en hotande effektbrist. Det kan vi, om vi samarbetar, rimligen starkt påverka. Tillsammans kanske vi helt kan undvika frånkoppling.

Om vi inte tar vår del av ett naturligt samarbete mellan leverantör och kund, då är det, i längden, svårt att få gehör för det omvända.

Vid en frånkoppling kommer vi elanvändare att påverkas. Några lite, andra mer. Har vi inte försökt ta vår del i samarbetet då ska vi inte klaga på andra. Vi bär då ett ansvar.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
16386 och 3 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
När (om) det t.ex. blir ett strömavbrott och jag kontaktar kraftbolaget, då vill jag få hjälp gällande mitt problem.

Jag önskar då att personalen samarbetar och jag är intresserad att jag verkligen får skyndsam hjälp.

Om vi bejakar det du beskriver, då ser jag en i en framtid, att samhället slutar fungera. Det blir en cirkel där olika parter ”underbjuder” varandra i att ”bry sig” så lite som möjligt.

Tror du verkligen att elbolaget hjälper dig av solidaritet, du verkar leva i en fantasivärld.
Enda anledningen att du får hjälp av elbolaget är att du betalar dem höga avgifter för förmånen att vara kund i deras monopolverksamhet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Tror du verkligen att elbolaget hjälper dig av solidaritet, du verkar leva i en fantasivärld.
Enda anledningen att du får hjälp av elbolaget är att du betalar dem höga avgifter för förmånen att vara kund i deras monopolverksamhet.
Hej lbgu

Elbolaget, precis som många andra företag, består bl.a. av personal. Om t.ex. inte personalen samarbetar och intresserad att jag verkligen får skyndsam hjälp. Då får jag ingen skyndsam hjälp.

Som jag skrev tidigare. De som arbetar på kraftbolaget är även de privatpersoner, precis som vi. Om vi bejakar det du beskriver, då ser jag en i en framtid, att samhället slutar fungera. Det blir en cirkel där olika parter ”underbjuder” varandra i att ”bry sig” så lite som möjligt.

Om du och företagets personal ”underbjuder” varandra i att ”bry sig” så lite som möjligt. Då hjälper inte mycket, då minskar den hjälp du kan få.
 
  • Gilla
16386 och 4 till
  • Laddar…
Jag älskar inläggen om att man inte har incitament för att spara.

Låt oss hypotetiskt anta att det blir matbrist/väldigt dyrt pga låg tillgång i Sverige och att jag hypotetiskt sitter på mer mat än jag egentligen behöver, och att nån av er som inte har incitament att spara skulle behöva en del av min mat för att inte behöva "tvångs banta".

Anser ni då att jag borde frigöra en del av mitt mat överskott för att ni inte ska behöva lida brist/behöva betala överpris, eller kan jag helt enkelt sk.ta i er?
 
M Martin Lundmark skrev:
Elbolaget, precis som många andra företag, består bl.a. av personal. Om t.ex. inte personalen samarbetar och intresserad att jag verkligen får skyndsam hjälp. Då får jag ingen skyndsam hjälp.
Är det bara du som har elavbrott där du bor så lär du oftast hamna sist i kön då elbolaget prioriterar fel med fler drabbade eller 'viktiga' industrier. Får du hjälp snabbt så beror det inte på att den du ringer känner solidaritet med dig, de gör bara sitt jobb och finns det då tillgänglig personal som inte har något bättre att göra så skickar de dem. Det har inget med solidaritet att göra utan de agerar bara affärsmässigt. Linjearbetaren som kommer ut till dig gör det endast för att hans chef/arbetsledare sagt till honom att åka ut till dig. Att som du verkar tro att han kommer för att han vill visa sin solidaritet med dig är ju bara löjligt.Din fastighet är bara hans tillfälliga arbetsplats.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
L lat skrev:
Jag älskar inläggen om att man inte har incitament för att spara.

Låt oss hypotetiskt anta att det blir matbrist/väldigt dyrt pga låg tillgång i Sverige och att jag hypotetiskt sitter på mer mat än jag egentligen behöver, och att nån av er som inte har incitament att spara skulle behöva en del av min mat för att inte behöva "tvångs banta".

Anser ni då att jag borde frigöra en del av mitt mat överskott för att ni inte ska behöva lida brist/behöva betala överpris, eller kan jag helt enkelt sk.ta i er?
Inte jämförbart. Jag har inte överskott på el.
 
C
L lbgu skrev:
Det har inget med solidaritet att göra utan de agerar bara affärsmässigt.
Är benägen att hålla med, men å andra sidan är det pga intäktsramarna i princip lönsamt för elnätbolagen att maximera sina kostnader. Till skillnad från "vanliga" bolag. Så det torde ligga i deras (ekonomiska) intresse att kosta på sig en generös kundservice.
 
Redigerat:
L lbgu skrev:
Är det bara du som har elavbrott där du bor så lär du oftast hamna sist i kön då elbolaget prioriterar fel med fler drabbade eller 'viktiga' industrier. Får du hjälp snabbt så beror det inte på att den du ringer känner solidaritet med dig, de gör bara sitt jobb och finns det då tillgänglig personal som inte har något bättre att göra så skickar de dem. Det har inget med solidaritet att göra utan de agerar bara affärsmässigt. Linjearbetaren som kommer ut till dig gör det endast för att hans chef/arbetsledare sagt till honom att åka ut till dig. Att som du verkar tro att han kommer för att han vill visa sin solidaritet med dig är ju bara löjligt.Din fastighet är bara hans tillfälliga arbetsplats.
Hej lbgu

Jag har nu, med rynkad (bekymrad) panna, kunnat läsa hur du tror att samhället kommer att utvecklas.

Jag lägger även märke till, att du bejakar och accepterar den utvecklingen.

Jag önskar dig därför lycka till, i din framtidsversion.

Jag tror inte att vi inte kommer längre i vår dialog. Den börjar redan avvika från trådens rubrik och ingress.

Tack för dialogen.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej lbgu

Jag har nu, med rynkad (bekymrad) panna, kunnat läsa hur du tror att samhället kommer att utvecklas.

Jag lägger även märke till, att du bejakar och accepterar den utvecklingen.

Jag önskar dig därför lycka till, i din framtidsversion.

Jag tror inte att vi inte kommer längre i vår dialog. Den börjar redan avvika från trådens rubrik och ingress.

Tack för dialogen.
Lägg inte så mycket kraft som du normalt gör i dina alltid lite mångordiga och noggranna inlägg på diverse stolpskott som dyker upp i trådarna. Finns nog inget mer meningslöst och inget hopp om att de på något sätt kommer förstå något förrän det är försent.
 
M Martin Lundmark skrev:
Jag har nu, med rynkad (bekymrad) panna, kunnat läsa hur du tror att samhället kommer att utvecklas.

Jag lägger även märke till, att du bejakar och accepterar den utvecklingen.
Jag beskriver inte någon framtida utveckling. Jag beskriver hur det är nu. Du verkar ha skygglappar på dig. Det är bara att titta på nyheterna en slumpvis dag för att inse att samhället inte är som du tror.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag beskriver inte någon framtida utveckling. Jag beskriver hur det är nu. Du verkar ha skygglappar på dig. Det är bara att titta på nyheterna en slumpvis dag för att inse att samhället inte är som du tror.
Så bara för att nyheterna framhäver nåt så tror du att det är så i HELA Sverige?

Nyhetsmedia äääääälskar att dra fram en negativ nyhet, men ignorerar allt det som är bra, dvs där inga katastrofer sker. Och de facto så lever du i ett land som FORTFARANDE tillhör de bästa i världen att leva i, trots valresultatet.

Det innebär naturligtvis inte att vi ska ignorera det djävelskap som trots allt sker, och vill man vara lite cynisk så kan man ju tycka att det är bra att de kriminella utrotar varandra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.