A Alexn72 skrev:
Vad som menas är att det inte "behöver" sparas på samma sätt på natten.
Just på natten så laddas( eller iallafall bör ) närmare 95% av alla elbilar laddas.
Att 95% av alla elbilar skulle laddas på natten är knappast realistiskt.
Finns en rad faktorer som gör att det nog bara är en fantasisiffra för dig.
- Elbilsägare i lägenhet/bostadsrätt som inte har tillgång till 'egen' laddplats.
- Elbilsägare som inte har timpris och därför antagligen sätter i laddsladden så fort de kommer hem.
- Elbilsägare som vill ha bilen redo att användas. Du vill vara förberedd på att du oplanerat behöver kunna använda bilen på t.ex. kvällen, då är det ju dumt med att vänta att ladda till på natten.
- Elbilsägare som laddar på jobbet. Verkar inte helt ovanligt om man läser trådar här.
- Elbilar som behöver laddas på dagtid eftersom det behövs.
 
L lbgu skrev:
Att 95% av alla elbilar....
jag är lite nyfiken.. kör du själv elektriskt?
 
A Alexn72 skrev:
jag är lite nyfiken.. kör du själv elektriskt?
Nej, de är på tok för dyra för att jag ens skulle fundera på det.
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Göteborg Energi rapporterar om minskad förbrukning på 13% hos hushållen i september.

Svk rapporterar 18% minskning hos hushållen i hela landet.
 
P
P Peter_K skrev:
Det blev 35% på hela september.

[bild]
Nu var väl oktober ganska så mild men känns bra ändå.
Energianvändningsdiagram, elavläsning, jämförelse två oktober månader, minskad förbrukning, Vattenfall appgränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej

Att aktivt minska sin elanvändning t.ex. genom att byta ut sina vitvaror eller att sänka inomhustemperaturen är en sak.

Men, att sedan redovisa (det positiva) resultatet genom skillnaden i elmätarens redovisning är nog en annan sak.

Jag har sedan jag köpte huset 1994 planerat och genomfört ett antal åtgärder för att minska min elanvändning och är nu nere på ca 35% av den ursprungliga elanvändningen.

Min elanvändning har minskat succesivt under åren, genom mina insatser för att minska både eleffekt och elenergi. Men elanvändningen varierar samtidigt mellan åren, rimligen både beroende på mitt agerande men även beroende på utetemperaturens variationer.

De 10 första månaderna detta år har jag använt ca 86,5 % av den elenergi som jag använde förra året men det är en kraftig variation om jag jämför månadsvis.

Tabell med månader och procentuella jämförelser mellan år 2022 och 2021; värden varierar från 58% till 132%.

Figuren visar min månadsvisa elanvändning de 10 första månaderna 2022 jämfört med motsvarande period 2021.

Förutom att det är svårare för den som redan har ett långsiktigt pågående arbete att ytterligare minska sin elanvändning och därmed visa månadsvis förbättring 2022 jämfört med 2021, så misstänker jag att en månadsvis jämförelse av elanvändningen mellan åren för många av oss inte kommer att på ett bra sätt redovisa resultatet av just våra (extra) besparingsåtgärder.

För att undvika effektbrist och risken för bortkoppling bör (skall) vi naturligtvis genomföra besparingsåtgärder.

Det är bra att använda tidigare års elanvändning som jämförelse när vi vill redovisa resultatet av våra ”extra” insatser. Men då bör det rimligen vara ett månadsvis medelvärde av ett antal år tidigare vi jämför med, och inte bara just förra året. Detta för att t.ex. ”filtrera bort” temperaturvariation mellan åren.

Vad säger ni andra?
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Att aktivt minska sin elanvändning t.ex. genom att byta ut sina vitvaror eller att sänka inomhustemperaturen är en sak.

Men, att sedan redovisa (det positiva) resultatet genom skillnaden i elmätarens redovisning är nog en annan sak.

Jag har sedan jag köpte huset 1994 planerat och genomfört ett antal åtgärder för att minska min elanvändning och är nu nere på ca 35% av den ursprungliga elanvändningen.

Min elanvändning har minskat succesivt under åren, genom mina insatser för att minska både eleffekt och elenergi. Men elanvändningen varierar samtidigt mellan åren, rimligen både beroende på mitt agerande men även beroende på utetemperaturens variationer.

De 10 första månaderna detta år har jag använt ca 86,5 % av den elenergi som jag använde förra året men det är en kraftig variation om jag jämför månadsvis.

[bild]

Figuren visar min månadsvisa elanvändning de 10 första månaderna 2022 jämfört med motsvarande period 2021.

Förutom att det är svårare för den som redan har ett långsiktigt pågående arbete att ytterligare minska sin elanvändning och därmed visa månadsvis förbättring 2022 jämfört med 2021, så misstänker jag att en månadsvis jämförelse av elanvändningen mellan åren för många av oss inte kommer att på ett bra sätt redovisa resultatet av just våra (extra) besparingsåtgärder.

För att undvika effektbrist och risken för bortkoppling bör (skall) vi naturligtvis genomföra besparingsåtgärder.

Det är bra att använda tidigare års elanvändning som jämförelse när vi vill redovisa resultatet av våra ”extra” insatser. Men då bör det rimligen vara ett månadsvis medelvärde av ett antal år tidigare vi jämför med, och inte bara just förra året. Detta för att t.ex. ”filtrera bort” temperaturvariation mellan åren.

Vad säger ni andra?
Det är väl det man har graddagar till?
 
C Carpetos skrev:
Det är väl det man har graddagar till?
Hej Carpetos

Javisst,

Många jämför med tidigare år, några påpekar om temperaturen, men jag ser ingen som inkluderar graddagar i sin redovisning, eller har jag missat det?

Jag påstår inte att graddagar är nödvändigt. Men om vi inte har med det i tankegången så kan vi bli överraskade, gällande våra insatser, om det blir en kall vinter.

Effektbristen tar inte hänsyn till om det blir en extra kall vinter.
 
harry73
M Martin Lundmark skrev:
Vad säger ni andra?
okt-18 1 570,00 kWh 10,7 °C
okt-19 1 719,42 kWh 9,9 °C
okt-20 2 066,93 kWh 10,8 °C
okt-21 1 869,80 kWh 10,6 °C
okt-22 663,48 kWh 11,1 °C

sep-19 976,98 kWh 14,2 °C
sep-20 1 344,84 kWh 14,8 °C
sep-21 1 274,37 kWh 14,9 °C
sep-22 612,32 kWh 13,1 °C

Inga graddagar, men månadsmedeltemperatur, räcker det?
 
harry73 harry73 skrev:
okt-18 1 570,00 kWh 10,7 °C
okt-19 1 719,42 kWh 9,9 °C
okt-20 2 066,93 kWh 10,8 °C
okt-21 1 869,80 kWh 10,6 °C
okt-22 663,48 kWh 11,1 °C

sep-19 976,98 kWh 14,2 °C
sep-20 1 344,84 kWh 14,8 °C
sep-21 1 274,37 kWh 14,9 °C
sep-22 612,32 kWh 13,1 °C

Inga graddagar, men månadsmedeltemperatur, räcker det?
Hej harry73

Tack för respons,

Graddagar är betydligt mer lämpligt (rättvisande) än månadsmedeltemperatur, för detta ändamål.

Ur dina siffror så hade du tre olika oktobermånader med i stort sett samma medeltemperatur men med stor skillnad (upp till 24 %) i elanvändning, (okt-18, 1 570,00 kWh, 10,7 °C; okt-20, 2 066,93 kWh, 10,8 °C; okt-21, 1 869,80 kWh, 10,6 °C).

Uppvärmning är för många den största elanvändningen, men om du inte har ändrat på dina vanor i övrigt, så är din elanvändning dåligt kopplad till temperaturens medelvärde
 
harry73
Det många glömmer, är att det var coronapandemi under '20 och '21. Hösten '20 var hela familjen hemma och jobbade på teams och zoom. det betydde att vi behövde laga lunch till hela gänget och att värmen var uppskruvad. Under '21 hängde mycket av dessa nya vanor kvar.

I år bytte vi kompressor till FLVP och drog ner inomhustemperaturen ordentligt, så jag vet hyfsat bra varför min förbrukning ser (och såg) ut som den gör.
 
Hej,

Beskedet att reaktor 3 på Oskarshamns kärnkraftverk planeras att stängas ned i nio dagar för reparation, kommer väldigt olägligt. Ringhals 4 är redan tagen ut drift och borta januari ut och det innebär att risken för effektbrist ökar.

Blir det kallt och lite vind då kan vi nog få möta nya elprisrekord;
”Hur mycket högre priserna kommer att bli är svårt att spekulera i, enligt Holtz. – Det är en redan ansträngd situation. Priseffekten blir mycket större nu i december än vad den blivit i mitten av november till exempel. Som enskild konsument är det viktigaste att försöka sänka sin elanvändning de dagar det är som mest ansträngt, enligt elmarknadsanalytikern. – Man kan skruva ned temperaturen någon grad eller två där hemma, och man kan styra sitt värmesystem så att det kör lite hårdare på natten när systemet är mindre ansträngt så att man får upp temperaturen till tidig morgon och så kan man låta den falla under dagen. – Sen är det individuellt vad man har för förutsättningar men för hushåll är det ofta de sakerna man kan göra.”
https://www.dn.se/ekonomi/reaktorstopp-kan-ge-riktigt-hoga-elpriser/

Minskar man effektuttaget när effektbristen är som störst då minskar den kostnad man skall betala, men man minskar även risken att manuell frånkoppling måste tillgripas (framför allt i prisområde fyra).

Det blir nog en övning i hur solidariska vi kan vara och hur duktiga vi är på att hitta de effektlaster som kan minskas.:)
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Det blir nog en övning i hur solidariska vi kan vara och hur duktiga vi är på att hitta de effektlaster som kan minskas.:)

Vi kan ju fråga Ebba Busch vad hon tycker? Kvinna i vinterlandskap håller en elektrisk snöslunga med skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Hullefar
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Det blir nog en övning i hur solidariska vi kan vara och hur duktiga vi är på att hitta de effektlaster som kan minskas.:)
Njau... det hela är ju främst en plånboksfråga sen är då INTE en människa skapt för att frysa och/eller gå omkring i mörker, hösten är ju sedan varit mycket varm men nu kommer minusgraderna!
Jag tror det är mycket viktigt att man i ett boende noga diskuterar igenom hur man vill ha det för annars så syns det garanterat på nästa års skilsmässostatistik.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Vi kan ju fråga Ebba Busch vad hon tycker?[bild]
Ebba är ju helt borta i media efter att blivit minister och kommenterar inget längre.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.