Och nu breder polarvintern ut sig i norra delarna av landet när solen inte längre visar sig.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Nej.

Men det verkar som att vi Bohusläningar gör vad vi kan.

[länk]


(Jag har inte läst artikeln, bara det som syns över betalväggen.)
Det är ju inte särskilt svårt att spara på elförbrukningen när det är rekordvarmt som det varit i höst!
Nu kommer minusgraderna!
 
P paralun skrev:
Det är ju inte särskilt svårt att spara på elförbrukningen när det är rekordvarmt som det varit i höst!
Nu kommer minusgraderna!
Ja, vi får se hur det går. Ska bli intressant detta.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Ja, vi får se hur det går. Ska bli intressant detta.
Jo jag är ganska säker på att det blir en "elrysare"! Sen är det då mycket viktigt att man inom en familj pratar igenom hur man vill ha det eftersom människan inte är skapt för att gå omkring och frysa och/eller i gå omkring i mörker. Det blir garanterat stora konflikter om någon i en familj går för hårt fram med att spara!
 
P paralun skrev:
Njau... det hela är ju främst en plånboksfråga sen är då INTE en människa skapt för att frysa och/eller gå omkring i mörker, hösten är ju sedan varit mycket varm men nu kommer minusgraderna!
Jag tror det är mycket viktigt att man i ett boende noga diskuterar igenom hur man vill ha det för annars så syns det garanterat på nästa års skilsmässostatistik.
Hej paralun

Eftersom plånboksfrågan är självklar tar jag här upp den delen av hanteringen av problematiken som kan vara nog så viktig, så att vi undviker akut effektbrist och manuell frånkoppling.

Det handlar även om att agera i förebyggande syfte. Nästa vinter blir rimligen minst lika svår som denna.

Elpriset stiger för att vi skall minska elanvändningen när tillgången är knapp. Får vi stöd denna vinter att ”lindra” den ekonomiska delen, får det inte hindra oss från att tänka framåt för att klara fortsättningen.

Det kommer att ta tid att förändra tillgången på elgenerering och eltransmission. Rimligen kommer prisläget för elkraft vara högre framöver.
 
harry73
P paralun skrev:
eftersom människan inte är skapt för att gå omkring och frysa och/eller i gå omkring i mörker.
Människan klarar nog av tillräckligt mycket kyla för att kunna spara ordentligt i vintras.
Vi sänkte värmen till någonstans mellan 17 och 19 grader och det är absolut ingen undergräns för överlevnaden. Jag tror att man utan risk för eget liv kan sänka till 16 eller även 14 grader.
Och angående mörker, behöver man med ledlampor inte gå i mörkret för att låta belysningen stå för mindre än 1% av elförbrukningen
 
Ja det går ju bra det här!

"Statistiken från Ellevio visar att hushållen i Bohuslän, Skaraborg och Örebro leder med minskningar på upp emot 25 procent under oktober.

– Stockholm och Värmland är två andra exempel, men faktum är att det ser snarlikt ut överallt, säger Jesper Liveröd och fortsätter:

– Sannolikt kommer november innebära ännu större sänkningar.""

Dock tor jag personligen att besparingen blir mindre ju kallare det blir.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det går ju bra det här!

"Statistiken från Ellevio visar att hushållen i Bohuslän, Skaraborg och Örebro leder med minskningar på upp emot 25 procent under oktober.

– Stockholm och Värmland är två andra exempel, men faktum är att det ser snarlikt ut överallt, säger Jesper Liveröd och fortsätter:

– Sannolikt kommer november innebära ännu större sänkningar.""

Dock tor jag personligen att besparingen blir mindre ju kallare det blir.
Det är ju bra och lovande. Men resten av landet då, företag, industrier osv som står för majoriteten av förbrukningen, hur mycket sparar, kan dom spara?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ju bra och lovande. Men resten av landet då, företag, industrier osv som står för majoriteten av förbrukningen, hur mycket sparar, kan dom spara?
Mindre generellt skulle jag säga. I någon verksamhet jag har hört talas som hade man gått över till och jobba natt istället för dag vilket är ett sätt. Inflation och högre ränta borde ju leda till mindre produktion vilket i sig då sparar energi
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
harry73 harry73 skrev:
Vi sänkte värmen till någonstans mellan 17 och 19 grader och det är absolut ingen undergräns för överlevnaden. Jag tror att man utan risk för eget liv kan sänka till 16 eller även 14 grader.
Efter att kört 18° (uppmätt temperatur) inne ett par säsonger konstaterar jag att där någonstans går gränsen för en halvkomfortabel tillvaro när man inte är i rörelse. Vid 14 kommer du definitivt att frysa som ett svin efter några timmars stillasittande om man inte kör med varma ytterkläder. Läste i någon rapport från MSB att man räknar med att det börjar bli farligt, i synnerhet för äldre personer, vid ca 10°. Men allt är relativt och hänger så klart på tillgången till varma kläder, sovsäck, täcken, filtar, osv.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ju bra och lovande. Men resten av landet då, företag, industrier osv som står för majoriteten av förbrukningen, hur mycket sparar, kan dom spara?
Lätt som en plätt. De är ju bara att flytta elintensiv industri till Kina, tex alla gjuterier. Kina bygger ett nytt kolkraftverk varje vecka.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
harry73
C cpalm skrev:
Efter att kört 18° (uppmätt temperatur) inne ett par säsonger konstaterar jag att där någonstans går gränsen för en halvkomfortabel tillvaro när man inte är i rörelse. Vid 14 kommer du definitivt att frysa som ett svin efter några timmars stillasittande om man inte kör med varma ytterkläder. Läste i någon rapport från MSB att man räknar med att det börjar bli farligt, i synnerhet för äldre personer, vid ca 10°. Men allt är relativt och hänger så klart på tillgången till varma kläder, sovsäck, täcken, filtar, osv.
Det stämmer ju bra överens med vad jag skrev, men skulle vi som samhälle sänka inomhustemperaturen ordentligt, ger det ju upphov till alla möjliga nya produkter. T ex soffa med sätesvärmare som känner av om någon sitter där. Det är smartare att värma en sittdyna på en soffa några grader än att hålla hela huset varmt
 
harry73 harry73 skrev:
T ex soffa med sätesvärmare som känner av om någon sitter där. Det är smartare att värma en sittdyna på en soffa några grader än att hålla hela huset varmt
Typ den elektriska stolen?

Nja då får man nog värma sitsen med värmepump.

Du kan ju bli först med den möbeln! :)
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Du kan ju bli först med den möbeln! :)
Jag har den i bilen (du också misstänker jag)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.