Var lite luddigt och oprecist skrivet men syftet var ju att visa på sparområden, ökning från 9,54 till 9,55.
Vi har en befolkning som växer, nya fastigheter tillkommer för att täcka behovet av boende och så även antalet elbilar se länk. Så besparingar som görs kan nog delvis ätas upp av "tillväxten". Så hade vi haft något konstant hade med 100% säkerhet kunnat se några % minskning. Och enligt Eon har området där vi bor haft 2 grader lägre temperatur i september som säkert ätit upp några &. Vet inte hur pandemin har påverkat.
Sammantaget kanske det blir 4-5%, i ett grovt antagande.
https://www.nyteknik.se/elbilar/ski...lar-an-fossildrivna-bilar-tillsammans-7038510

Här måste man vara tydligare gällande jämförelser annars blir det inte trovärdigt.
Sker dessutom ökning under timmar med mindre förbrukning blir inte påverkan så stor, t.ex. laddning av elbilar nattetid.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Var lite luddigt och oprecist skrivet men syftet var ju att visa på sparområden, ökning från 9,54 till 9,55.
Vi har en befolkning som växer, nya fastigheter tillkommer för att täcka behovet av boende och så även antalet elbilar se länk. Så besparingar som görs kan nog delvis ätas upp av "tillväxten". Så hade vi haft något konstant hade med 100% säkerhet kunnat se några % minskning. Och enligt Eon har området där vi bor haft 2 grader lägre temperatur i september som säkert ätit upp några &. Vet inte hur pandemin har påverkat.
Sammantaget kanske det blir 4-5%, i ett grovt antagande.
[länk]

Här måste man vara tydligare gällande jämförelser annars blir det inte trovärdigt.
Sker dessutom ökning under timmar med mindre förbrukning blir inte påverkan så stor, t.ex. laddning av elbilar nattetid.

Vad ska man säga, Public Service i sitt esse och så blir vi itutade att de är en trovärdig källa? HAde någon 'mer suspekt' källa gjort en liknande analys om en annan fråga så hade det skrikits 'Falska nyheter'.
Antingen är journalisten grovt inkompetent eller så förvanskar han sanningen (ljuger) medvetet. Vet inte riktigt vad som är värst.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Var lite luddigt och oprecist skrivet men syftet var ju att visa på sparområden, ökning från 9,54 till 9,55.
Vi har en befolkning som växer, nya fastigheter tillkommer för att täcka behovet av boende och så även antalet elbilar se länk. Så besparingar som görs kan nog delvis ätas upp av "tillväxten". Så hade vi haft något konstant hade med 100% säkerhet kunnat se några % minskning. Och enligt Eon har området där vi bor haft 2 grader lägre temperatur i september som säkert ätit upp några &. Vet inte hur pandemin har påverkat.
Sammantaget kanske det blir 4-5%, i ett grovt antagande.
[länk]

Här måste man vara tydligare gällande jämförelser annars blir det inte trovärdigt.
Sker dessutom ökning under timmar med mindre förbrukning blir inte påverkan så stor, t.ex. laddning av elbilar nattetid.
Jag förutsätter att resp elbolag kan göra mycket mer detaljerad statistik.
Min gissning är att den statistik som är presenterad inte är graddadagsjusterad varken för ort eller land som helhet.

Sen läser vi ju även här på forumet om alla som har lysande fasta avtal och minsann inte tänker spara!
 
L lat skrev:
Sen läser vi ju även här på forumet om alla som har lysande fasta avtal och minsann inte tänker spara!
Nu vet jag inte andelen som har bundet med bra priser över vintern, men jag tror det är en rätt liten andel av alla elkonsumenter så deras ickesparande kanske inte påverkar statistiken särskilt mycket.
 
L lbgu skrev:
Vad ska man säga, Public Service i sitt esse och så blir vi itutade att de är en trovärdig källa?
Nu var ju inte sidan som det länkades till public service utan Markus Oscarsson och han kan jag hålla med om att han inte alltid känns så seriös.

Däremot hänvisades till SR, Jag har inte gått bakåt till den källan men det har kanske Du
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Känns tyvärr rätt naivt att tro att folk ska göra några större uppoffringar på frivillig väg. Då har man missat hur samhället har förändrats de senaste årtiondena. Sammanhållningen och förtroendet har krackelerat rejält och håller på att rasa samman helt.

Sen gillar många att signalera godhet och ”solidaritet” hit och dit, men ord är inte detsamma som handling.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Z Zsam skrev:
Nu var ju inte sidan som det länkades till public service utan Markus Oscarsson och han kan jag hålla med om att han inte alltid känns så seriös.

Däremot hänvisades till SR, Jag har inte gått bakåt till den källan men det har kanske Du
I inlägget stod det "Marcus Oskarsson (SR)", jag antar att SR betyder Sveriges Radio.
 
Jag blir lite småirriterad på rekommendationerna om att fylla tvättmaskinen och diskmaskinen ordentligt, här måste man ju vara lite smartare än så. Jag kör diskmaskinen fylld till 75% eler mer, så länge jag kan köra den på natten. Tvättmaskinen likaså. Det är bättre att jag använder lite mer el så länge som jag då kan köra den på natten.

Om man nu ändå räknar med att folk är korkade, då bör man väl också förklara så att de förstår fullt ut...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag blir lite småirriterad på rekommendationerna om att fylla tvättmaskinen och diskmaskinen ordentligt, här måste man ju vara lite smartare än så. Jag kör diskmaskinen fylld till 75% eler mer, så länge jag kan köra den på natten. Tvättmaskinen likaså. Det är bättre att jag använder lite mer el så länge som jag då kan köra den på natten.
Har inte en del myndigheter varnat för att köra tvätt/disk på natten då brandfaran ökar (korrekt är väl att möjligheten att upptäcka branden minskar). Att köra på natten när man sover kan visa sig fruktansvärt dumsnålt. Så det kanske inte är ett så enkelt val som du verkar tro.

EDIT: Skulle inte förvåna mig om det finns försäkringsbolag som har friskrivningar om brand orsakas av att man kört tvättmaskiner i sådana situationer.
 
L lbgu skrev:
Har inte en del myndigheter varnat för att köra tvätt/disk på natten då brandfaran ökar (korrekt är väl att möjligheten att upptäcka branden minskar). Att köra på natten när man sover kan visa sig fruktansvärt dumsnålt. Så det kanske inte är ett så enkelt val som du verkar tro.

EDIT: Skulle inte förvåna mig om det finns försäkringsbolag som har friskrivningar om brand orsakas av att man kört tvättmaskiner i sådana situationer.
Den enda gång jag haft vattenläcka så var jag hemma och det var på dagtid, men vad hjälpte det då jag somnat i soffan...
 
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den enda gång jag haft vattenläcka så var jag hemma och det var på dagtid, men vad hjälpte det då jag somnat i soffan...
Visst, men du får väl ändå hålla med om att det är mycket högra sannolikhet att upptäcka problemet om det sker under en tid man normalt är vaken. Sen kan man ju alltid ha dubbel otur.
Sen är det inget jag hittat på, utan det var någon myndighet som larmade för detta för ett tag sedan. Själv är jag inte så petig och låter ofta tvätt eller ugn vara på när jag är ute.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
Den enda gång jag haft vattenläcka så var jag hemma och det var på dagtid, men vad hjälpte det då jag somnat i soffan...
?? Jämför du en vattenläcka med en nattlig brand.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Känns tyvärr rätt naivt att tro att folk ska göra några större uppoffringar på frivillig väg. Då har man missat hur samhället har förändrats de senaste årtiondena. Sammanhållningen och förtroendet har krackelerat rejält och håller på att rasa samman helt.

Sen gillar många att signalera godhet och ”solidaritet” hit och dit, men ord är inte detsamma som handling.
Hej Kilrain

Jag är tvungen att upprepa det jag skrev tidigare, i mitt inlägg, #152

”Kan mina medmänniskor inte bry sig om varandra, då skäms jag å deras vägnar.
Jag kommer att fortsätta uppmana till att spara eleffekt i vinter."

Ett samhälle fungerar inte utan ett samarbete emellan människor. Att vi bryr oss om varandra.

Polis, brandkår, sjukvård etc. baseras på detta "fundament".
 
  • Gilla
16386 och 5 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Sen läser vi ju även här på forumet om alla som har lysande fasta avtal och minsann inte tänker spara!
För två år sedan band jag mitt elpris på en nivå som de allra flesta av er då tyckte var stollehögt. De fem åren före det hade jag bundet till ungefär samma pris, och de fem åren före dess till ett ännu högre pris.

Jag är alltså en god bit in i mitt andra decennium med ett elpris som de flesta av er under mer än nittio procent av den tiden har tyckt varit på tok för högt.

Detta har medfört att jag aldrig har slösat på el. Alla de enkla sätten att spara gör jag redan. Det finns ingen marginal att spara mer utan att göra avkall på min hälsa eller hygien, eller båda.*

Det är ganska typiskt att de tips som energimyndigheten nu kommer med för att vi ska kunna spara el inte är tillämpbara på mig, eftersom de redan är uppfyllda.

Det blir svårt att motivera mig att spara "min" del av målet. Dels finns ju som du antyder inget incitament för mig att spara, dels känns det som att uppoffringen för mig att spara ytterligare skulle vara större än för de som haft billig el, och hittills inte lika stor anledning att spara.

Det är därför ni inte ska räkna med att vi med bundet pris ska lösa elkrisen denna gång.

*) Naturligtvis skulle jag kunna sänka min elförbrukning till nästan noll, men då på bekostnad av ökad förbrukning någon annanstans. Om jag slutar att baka och laga mat hemma och i stället äter ute varje dag kan jag nog sänka en del. Jag kan stänga av värmen de kallaste nätterna och i stället bo på hotell. Men jag behöver nog lite mer övertalning innan jag tar till såna åtgärder.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.