114 281 läst · 721 svar
114k läst
721 svar
Klarar ni elräkningen för december?
Det var väl något bolag som pratade om det. Men jag undrar om det var något bolag som faktiskt gjorde det.
Z Zodde skrev:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Xbwzn7/elbolag-vill-saga-upp-bundna-avtal
Vad var felet med procent utdelningen jag skrev till dig?
Det rör sig om några obskyra bolag som missat i tradingverksamheten. Det tolkar du dom att alla elbolag har misslyckats. HELFEL!MaxHugo skrev:
Hade man varit tvungna att täcka sig spot hade ALLA bolag gått under redan för ett år sen.
Det du visade med procentfördelnong var VART pengarna går på en elfaktura.
Den säger NOLL o NADA om var vinsterna hamnar.
Tex så benämns aldrig statens momsintäkter som ”vinst”
Vad är det för modell du pratar om?H Hisingenbor skrev:
Jag oponerade mig bara mot (den naiva inställningen) att det går att sätta ett likhetstecken mellan statliga/kommunala bolag och privata dito.
Det ligger ingen 'modell' bakom min analys, utan blott min arbetserfarenhet och mina observationer hur det ser ut i privat/offentlig verksamhet.
Jag vill till och med påstå att 'det sitter i väggarna'. Ett bolag som för 20 år sen var statligt är det i princip fortfarande. Det finns en ryggradsreflex hos många kommunalt/statligt anställda att det alltid finns oändligt med pengar. På den privata sidan är dessa individer lätträknade.
https://www.gotaenergi.se/artiklar/hit-gar-pengarna-fran-din-elfakturaZ Zodde skrev:
Du har säker skola imorgon, så vi avslutar här
Har aldrig påstått att statliga/ kommunala bolag i konkurrensutsatt sektor skulle va lika framgångsrika eller kostnadsmedvetna som privata. Men MÅLET är detsamma. I konkurrensutsatt sektor kan du inte andra mål än de privata bolagen. Har jag fel får du gärna ge exempelNyfniken skrev:Vad är det för modell du pratar om?
Jag oponerade mig bara mot (den naiva inställningen) att det går att sätta ett likhetstecken mellan statliga/kommunala bolag och privata dito.
Det ligger ingen 'modell' bakom min analys, utan blott min arbetserfarenhet och mina observationer hur det ser ut i privat/offentlig verksamhet.
Jag vill till och med påstå att 'det sitter i väggarna'. Ett bolag som för 20 år sen var statligt är det i princip fortfarande. Det finns en ryggradsreflex hos många kommunalt/statligt anställda att det alltid finns oändligt med pengar. På den privata sidan är dessa individer lätträknade.
Jag är pensionär men du verkar inte vara torr bakom öronen som måste komma med sådana efterslängar när argumenten tar slut.MaxHugo skrev:
Din länk säger EXAKT det jag försökt förklara.
Den säger vart pengarna går men INGET om var vinsten hamnar.
Behöver inte gälla dagens priser. Kalkylen är den samma.D Daniel 109 skrev:
Elpris 0 kronor
Kraftverksägare 0 (Vattenfall Eon **"***)
Påslag och fasta avgifter 6 kr (en jävla massa)
Nätavgift 45 (vattenfall, Eon Fortum)
Skatt 36 - staten
Moms 21,75 - staten
Totalpris 108,75 (kundernas faktura)
Elpris 1 krona
Kraftverksägare 100 kr
Påslag och fasta avgifter 6 kr
Nätavgift 45 kr
Skatt 36 kr
Moms 46,75 kr
Totalpris 233,75
Elpris 3 kronor
Kraftverksägare 300
Påslag och fasta avgifter 6
Nätavgift 45
Skatt 36
Moms 96,75
Totalpris 483,75
De verkar inte förstå storheten i biobränsle.. Enkel solfångare, nästan inga besvärliga restprodukter, lokalproducerat, möjligt att odla skörda kapa, klyva, torka och elda utan att behöva blanda in varken stat eller kommun, kanske är de negativa eller tveksamma för att det ofta är en privatägd omomsad resurs som kan och får tas tillvara utan att sammhället får in några inkomster.Jonatan79 skrev:
Det du missar är den ursprungliga frågeställningen.MaxHugo skrev:Behöver inte gälla dagens priser. Kalkylen är den samma.
Elpris 0 kronor
Kraftverksägare 0 (Vattenfall Eon **"***)
Påslag och fasta avgifter 6 kr (en jävla massa)
Nätavgift 45 (vattenfall, Eon Fortum)
Skatt 36 - staten
Moms 21,75 - staten
Totalpris 108,75 (kundernas faktura)
Elpris 1 krona
Kraftverksägare 100 kr
Påslag och fasta avgifter 6 kr
Nätavgift 45 kr
Skatt 36 kr
Moms 46,75 kr
Totalpris 233,75
Elpris 3 kronor
Kraftverksägare 300
Påslag och fasta avgifter 6
Nätavgift 45
Skatt 36
Moms 96,75
Totalpris 483,75
Den frågade var VINSTEN hamnar
Det du visar är CASH FLOW, vem som får pengarna du betalar in på din el faktura
Förstår du inte skillnaden är det inte mycket vi går gjort med det…