Z Zodde skrev:
Förstår fortfarande inte vad du vill säga?

Utbid/efterfrågan sätter pris på en fri marknad.
Under stor del av förra decenniet drog vi fördel av detta system. Med Putins krig slår det olyckligt , inte bara mot oss men hela Europa och då ska vi ”byta” system?
Putin har INTE lagt ner några kärnreaktorer varken i Tyskland eller Sverige.
Det har vi gjort alldeles själva. Och nu bolmar då kolkraftverken igen i Tyskland och vi har ingen "reserv" för det har marknaden tagit bort och "sovande" svenskar!!

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det har vi gjort alldeles själva. Och nu bolmar då kolkraftverken igen i Tyskland och vi har ingen "reserv" för det har marknaden tagit bort och "sovande" svenskar!!
Skyller du ett bristfälligt civilförsvar på "marknaden"?

J Jens33 skrev:
Vill bara tillägga att när ett privat bolag går back då går staten in OXÅ med andras pengar och tar över ägandet för halva priset !. Som man gjorde med Nordea.
Vad snackar du om?
Nordea har aldrig fått statligt stöd…

MaxHugo
Z Zodde skrev:
Intäkter är inte detsamma som vinst
Testar igen.
SvK vinst gick till statsbudgeten
Vattenfalls vinst kommer till stor del gå till utbyggnaden av nätet.

När staten går med "vinst" går det i statsbudgeten.

Får jätte gärna ställa en fråga om du fortfarande är intresserad.
Men till grunden till detta, elbolagen är inga vinnare i denna soppan.

MaxHugo MaxHugo skrev:
Elbolagen blöder väl pengar för tillfället?

P paralun skrev:
Putin har INTE lagt ner några kärnreaktorer varken i Tyskland eller Sverige.
Du resonerar som att alla länder och alka marknader är isolerade och att ingen handel sker mellan länderna. Inte ens för 1000 år sen skulle du haft rött

MaxHugo MaxHugo skrev:
Testar igen.
SvK vinst gick till statsbudgeten
Vattenfalls vinst kommer till stor del gå till utbyggnaden av nätet.

När staten går med "vinst" går det i statsbudgeten.

Får jätte gärna ställa en fråga om du fortfarande är intresserad.
Det var din % visa fördelning av vinsten i ditt första inlägg jag ifrågasatte.

J
Z Zodde skrev:
Vad snackar du om?
Nordea har aldrig fått statligt stöd…
1991

Industrimannen Björn Wahlström utses till ny ordförande i Nordbanken och till vice ordförande utses SE-bankens tidigare koncernchef Jacob Palmstierna. Försäkringskoncernen Skandias vd Hans Dalborg utses till vd i Nordbanken och tillsammans ska trojkan med nödvändigt ägarkapital från staten rädda banken.

1992

Svenska staten tar över hela ägandet i Nordbanken efter ytterligare ett kapitaltillskott. Staten bildar Bankstödsnämnden (”Bankakuten”) och skjuter till mera kapital till bankerna. Nordbanken får 63 miljarder samtidigt som panterna för de dåliga lånen, en fjärdedel av den totala lånestocken, lyfts ut och placeras i förvaltningsbolaget Securum i avvaktan på bättre tider.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du resonerar som att alla länder och alka marknader är isolerade och att ingen handel sker mellan länderna. Inte ens för 1000 år sen skulle du haft rött
Jo nu vägrar du ju se "orsak-verkan"....
Men det är en mycket sjuk elmarknad med en svårt sjuk elprismodell.
Så det är ju bara symptomatiskt att man ger Försäkringskassan i uppgift att återbetala sjukelpenningen!

• Gilla
Sofriko
  • Laddar…
J
Z Zodde skrev:
Vattenfall och kommunala elbolag gör rekordvinster , självklart Vart vill du komma?
De behöver inte göra stora vinster bara föra att behålla sin konkurrens kraft mot privata sektorn. Vad har du fått den här iden ifrån att statliga bolag ska vara lika mycket vinstdrivande?!

J Jens33 skrev:
1991

Industrimannen Björn Wahlström utses till ny ordförande i Nordbanken och till vice ordförande utses SE-bankens tidigare koncernchef Jacob Palmstierna. Försäkringskoncernen Skandias vd Hans Dalborg utses till vd i Nordbanken och tillsammans ska trojkan med nödvändigt ägarkapital från staten rädda banken.

1992

Svenska staten tar över hela ägandet i Nordbanken efter ytterligare ett kapitaltillskott. Staten bildar Bankstödsnämnden (”Bankakuten”) och skjuter till mera kapital till bankerna. Nordbanken får 63 miljarder samtidigt som panterna för de dåliga lånen, en fjärdedel av den totala lånestocken, lyfts ut och placeras i förvaltningsbolaget Securum i avvaktan på bättre tider.
Nordea är en Nordisk bank koncern bildad år 2000 av Finska Merita, Danska Unibank, Norska Kreditkassen och Svenska Nordbanken. (. Första året hette den MeritaNordbanken)

Om vi bortser från denna fadäsen är banker systemviktiga och skyddas på ett helt annat sätt än bolag i andra branscher. En sidodiskusdion jag inte tänker fortsätta men bara konstatera att staten i slutändan tjänade gott med pengar på räddningsaktionen. (Penser mfl torskade)

MaxHugo
Z Zodde skrev:
Det var din % visa fördelning av vinsten i ditt första inlägg jag ifrågasatte.
Nej, du fråga bara var jag fick det ifrån. Sen när jag förklarade hela utdelningen av el fakturorna, så förstod du inte vad jag menade.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Elbolagen blöder väl pengar för tillfället?
Yes. Varje kund som har bundit under spotpriset är en förlust för elbolaget. Eftersom elbolagen måste köpa för spotpris.
Tror elbolagen är en vinst på 5-8 öre kWh.

Så "lyckligtvis" stannar största delen i Sverige

J Jens33 skrev:
De behöver inte göra stora vinster bara föra att behålla sin konkurrens kraft mot privata sektorn. Vad har du fått den här iden ifrån att statliga bolag ska vara lika mycket vinstdrivande?!
Du blandar och ger. Ge ett enda exempel på ett statligt bolag i konkurrensutsatt sektor som INTE har samma vinstmål som de privata.

MaxHugo MaxHugo skrev:
Nej, du fråga bara var jag fick det ifrån. Sen när jag förklarade hela utdelningen av el fakturorna, så förstod du inte vad jag menade.

Yes. Varje kund som har bundit under spotpriset är en förlust för elbolaget. Eftersom elbolagen måste köpa för spotpris.
Tror elbolagen är en vinst på 5-8 öre kWh.

Så "lyckligtvis" stannar största delen i Sverige
a) vi snackade om vinst och du kom med en % rull fördelning som självklart var fel

b) varför tror du elbolag måste köpa el de sålt på fastpris til spotpris?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Att statliga och kommunala bolag inte går i konkurs på det sätt som privata bolag gör. I ett privat bolag så måste en privat ägare gå in med privata pengar för att stötta verksamheten.

När ett statligt eller kommunalt bolag går back så går politiker in med andras pengar och stöttar verksamheten. Stor skillnad.
Tja, exakt densamma andras pengar som aldrig skulle ges till f.e. volvo i form av coronastöd eller... vänta, det har ju skett och direktörkalaset har ju fått sina bonusar med våra pengar. Din modell känns väll beprovad och underbyggd.

"Inte svårt att konkurera när vi får pengar från både den svenska och den kinesiska staten" har jag hört anställda skryta med...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.