Björkved på säck på Byggmax kostar runt 2,50kr/kWh. Det blir till att handla ett släplass nu när jag snart gjort slut på min normala vinterranson av ved...

Edit: jag har här inkluderat effektiviteten på förbränningen också.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det kostar ju inte så mycket för Norge då de exporterar nästan allt de kan för tillfället. Intäkterna från kablarna räcker till för att betala för detta. I Sverige är det lite svårare att få ihop den ekvationen. Dessutom så vill ju staten att vi skall minska förbrukningen och det lyckas man ju med också.
Än en gång.... Norge är som Sverige, bara dubbelt så bra på allting (utom pizza).

• Haha
  • Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Norge är som Sverige, bara dubbelt så bra på allting
Dubbelt så bra på vad?

Ser inte roligt ut nu. Blir orolig för vissa i min närhet.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Dubbelt så bra på vad?
Bland annat då tydligen på att hålla elpriset nere för befolkningen samtidigt som man tjänar pengar på export.

H Hullefar skrev:
Är det så Norge klarar det Sverige inte verkar ha råd med? Subventionen av 90 % av kostnaden som överstiger 70 öre kwh?

Det har ju tydligen inte Sverige råd med, men Norge, som eg. har mindre pengar att röra sig med (iom att oljepengarna inte används) har råd?
Statens intäkter pga skenande elpris skiljer sig inte mycket mellan Norge och Sverigr

harry73
B Betula_Pendula skrev:
Med dessa pris så kommer duschar som denna att vara lätt att räkna hem [länk] kostar det 20 kr att duscha 10 minuter så reducerar denna kostnaden till 2 kr om man ska tro marknadsföringen. Men en installations kostnad på 50 000 så är den hemräknad på ca 2800 duschar det är ca 2 års duschande för en "normal" familj på två vuxna och två tonåringar som duschar var dag! Undra hur mycket det skulle spara totalt i Sverige om det blev krav i nybyggnation/renoveringar av badrum! Här pratar vi smart sparande, dvs ett sparande som inte påverkar vanligt folks livskvalitet!
Då har man precis lärt sig att kissa när man duschar för att spara på vatten och då händer detta

• Älska
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Statens intäkter pga skenande elpris skiljer sig inte mycket mellan Norge och Sverigr
Jo utan att kolla så är det ju ett betydligt större statligt ägande i Norge
Statnet+Statkraft har nog betydligt större inkomster än SvK+Vattenfall.(mer konkurrens i Sverige med produktion)
Men grymma inkomster blir det!

P paralun skrev:
Jo utan att kolla så är det ju ett betydligt större statligt ägande i Norge
Statnet+Statkraft har nog betydligt större inkomster än SvK+Vattenfall.(mer konkurrens i Sverige med produktion)
Men grymma inkomster blir det!
Statnett = SVK , de äger inte produktion.
Statkraft och VF är jämförbara.

Jag tänker i hög grad på ökade momsintäkter.
I vilket fall som helst tror jag inte finansiering på något sätt är avgörande, snarare politiska viljan.

När pendeln slår åt andra hållet kan man undra varför Norge i alla tider har haft en jävla massa vägtullar mens Sverige undvikit detta..?

Har heller inte något som helst med att ”ha råd” att göra. Det är politik och här är Norge på sitt sämsta…

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Statnett = SVK , de äger inte produktion.
Statkraft och VF är jämförbara.

Jag tänker i hög grad på ökade momsintäkter.
I vilket fall som helst tror jag inte finansiering på något sätt är avgörande, snarare politiska viljan.

När pendeln slår åt andra hållet kan man undra varför Norge i alla tider har haft en jävla massa vägtullar mens Sverige undvikit detta..?

Har heller inte något som helst med att ”ha råd” att göra. Det är politik och här är Norge på sitt sämsta…
Statnet -SvK är mycket jämförbara dvs tranmissionsavgifter plus enorma flaskhalsintäkter.
Sen kan jag tänka mig att det är enklare i Norge att få till "sjukelpenningen".

F fiskarn87 skrev:
Ser inte roligt ut nu. Blir orolig för vissa i min närhet.
Håller med.3st hus som närmaste grannar som är pensionärer.

harry73 harry73 skrev:
Då har man precis lärt sig att kissa när man duschar för att spara på vatten och då händer detta
Ja, nu får du kissa i varmvattenberedaren istället, för att spara in någon grads uppvärmning… :p

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Man väntar med att spola tills kisset är kallt. :cool:

• Haha
jawen
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Bland annat då tydligen på att hålla elpriset nere för befolkningen samtidigt som man tjänar pengar på export.
Vad säger du? Kan landet som pumpar upp energi gratis ur havsbotten hålla priset på energi nere för invånarna?? :p

• Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Än en gång.... Norge är som Sverige, bara dubbelt så bra på allting (utom pizza).
d49b0b60-c092-4521-9af2-26b4a85afbd5.jpg

• Haha
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.