298 962 läst · 2 173 svar
299k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Det känns lite som vindsurfare som aldrig fick in stilen. Iofs på de där brädorna som var poppis på 80-talet... Hade en bräda för 20 år sen. Lyckas aldrig bemästra den, den sjönk om det blåste lite, jag trillade hela tiden om det blåste mycket... Så jag gav upp. Hade den burit att bara stå på hade jag kunnat säga att jag SUPade... Eller säger man söp?M Myckling skrev:
Vid 7% bottnar väl förresten förmodligen ränteavdraget för rätt många? Var går gränsen?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 656 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 656 inlägg
Tja, fast vad slår hårdast i ditt "flöde" idag?J JohanLun skrev:Det känns lite som vindsurfare som aldrig fick in stilen. Iofs på de där brädorna som var poppis på 80-talet... Hade en bräda för 20 år sen. Lyckas aldrig bemästra den, den sjönk om det blåste lite, jag trillade hela tiden om det blåste mycket... Så jag gav upp. Hade den burit att bara stå på hade jag kunnat säga att jag SUPade... Eller säger man söp?
Uppladdade bilder med topic "Eftermiddag på SUP" eller "Eftermddag på vindsurfingbärda"
Det ligger något i nutida aspekter på det hela.
AKA "Fancy"
😂
Jag kunde inte bry mig mindre.
Det är bara sketet folk inom "tullarna" som anser detta vara sk. värdehöjande.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 656 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 656 inlägg
Fast gällde inte bara spörsmålet de borgare som ägde sin bostad på riktigt? Om det ens finns sådana på "riktigt"?Nissens skrev:
Alltså knappt någon statistiskt.
Ränteslavar likt S tragiskt nog.
På västfronten intet nytt.
Jo, men ibland tror Anders att han äger sin lägenhet. Lite förvirrat, men det är som det är. 😊Krilleman skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 550 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 550 inlägg
Jodå, det finns några borgare som faktiskt äger sin bostad, i betydelsen ägande utan pant. Jag är en nöjd sådan. Bostadsrätter behöver vi inte ens diskutera för det är bara trams i sammanhanget.Krilleman skrev:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 656 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 656 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 432 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 656 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 656 inlägg
I en bostadsrätt äger du bara rätten att bo, inte ägandet i själva bostadsrätten.AndersMalmgren skrev:
Du går in med ägande procentuellt i föreningen ja, men det är inte samma sak som äganderätten.
Två helt olika saker.
😁
Är den röda oxpiskan på väg att styra upp det hala väglaget? 🤣
Den behöver inte vara överbelånad för att månadsavgiften skall gå upp, och de kan behöva ta lån om de inte fonderat ordentligt för underhåll etc, finns många exempel på det.AndersMalmgren skrev:
Och man köper inte någon bostad i en brf, det är verkligen förskolekunskaper. 😊
Sjuka priser i Stor-Stockholm! Jag trodde vi hade det knivigt med en höjning från ca 13K till nu - 21K total kostnad för lån och amortering. Klarar det och lite till. Har 69% lån.A atomlab skrev:Du tror på fullaste allvar att det är först vid dryga 40% (39,2%) ränta som majoriteten utav de som bor i Ålsten får känningar?
Poängtera att du själv har 2miljoner i lån på din 7mil lägenhet. För det första skulle du inte få några 7 miljoner för lägenheten vid sådan räntenivå. Och inte heller villorna i Ålsten skulle gå för 15. Det skulle oavsett bli dryga 65k i månaden -ränteavdraget. Vilket gör att din inkomst skulle gå enbart till räntan. Tvivlar på att din aktieutdelning skulle bli speciellt fet heller då jobben markant skulle minska. Redan vid 28% ligger man på 46600 i räntekostnad per månad och även där skulle arbeten och orderingångar kraftigt minska.
Att då sedan tro att många i Ålsten sitter på villor utan lån och samtidigt har inkomster på dryga 400k i månaden är lite väl naivt till och med för att vara du.
Semester gick ca 40K över budget, mest för att € var (är) dyr. Man lever iofs bara en gång.
Nja.Krilleman skrev:
Flesta här som är 50-60 år betalade för villan som en bättre begagnad bil kostar idag.
Väldigt många hushåll som varit skuldfria sista 20åren. Känner många som har femsiffrigt kvar på lånet och lustigt nog känner de att det är kul med någon hundralapp i kostnad trots att de kan lösa det när som helst.