Krilleman
D Davelino skrev:
I stan där jag bor ser jag alldeles för många barnfamiljer som byggt nya hus. Lite väl många elbilar står på garageuppfarten, vilket får mig att tänka att många lånat på sig en hel del pengar. Den gruppen som sitter med två normallöner i hushållet och dessutom 4-5 miljoner i lån, de kommer få det ordentligt svettigt närmaste åren. Hemsk situation! 😟
Jag håller med till fullo.

Många kommer få det extremt svårt på grund av dom val man gjort i livet angående vilken standard man vill ha runt omkring sig.

Men det ser ju fint ut på fejsboken. Det verkar vara huvudsaken för dessa individer.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Inkasso is the new Black
 
Väldigt många har köpt nya batteribilar i vårt villaområde. Ofta har samma personer köpt huset de senaste åren. Inte sällan står det två batteribilar utanför samma hus. Riksbanken höll först räntan alltför låg och villapriserna trissades upp. Nu försöker man köra repris på hur man agerade i början av 90-talet. Kompetens verkar det vara stor brist på i den organisationen.
 
  • Gilla
TheGambler79 och 1 till
  • Laddar…
Blir fint med alla billiga objekt
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Väldigt många har köpt nya batteribilar i vårt villaområde. Ofta har samma personer köpt huset de senaste åren. Inte sällan står det två batteribilar utanför samma hus. Riksbanken höll först räntan alltför låg och villapriserna trissades upp. Nu försöker man köra repris på hur man agerade i början av 90-talet. Kompetens verkar det vara stor brist på i den organisationen.
Verkligen! Bäst att du kliver in och visar var skåpet ska stå!
 
  • Gilla
  • Haha
Krilleman och 3 till
  • Laddar…
D Davelino skrev:
Ja, jag klarar 7%. Men det är inte ett särskilt skoj tillstånd.

I stan där jag bor ser jag alldeles för många barnfamiljer som byggt nya hus. Lite väl många elbilar står på garageuppfarten, vilket får mig att tänka att många lånat på sig en hel del pengar. Den gruppen som sitter med två normallöner i hushållet och dessutom 4-5 miljoner i lån, de kommer få det ordentligt svettigt närmaste åren. Hemsk situation! 😟
Vem skulle kunna tro att man kan inte ska få låna 5 miljoner med normallön och föräldraledighet och ändå kunna leva lyx.
Blir nog bara två utlandsresor och en fjällresa för dem i år. Stackars.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Verkligen! Bäst att du kliver in och visar var skåpet ska stå!
Det hjälper inte! Som vanligt så är det mycket ovanligt att någon bryr sig om goda råd eller en förebild som mig 😇
 
  • Gilla
TheGambler79
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Det hjälper inte! Som vanligt så är det mycket ovanligt att någon bryr sig om goda råd eller en förebild som mig 😇
Tur är väl det…
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Excel
Utöver räntan har vi ju 1-3 % amorteringskrav för vissa. Gissar på de de som nyligen köpt…

För oss som har med gamla lån utan amorteringskrav får det lättare.

Så i realiteten kommer nog vissa behöva genomföra utbetalningar om 7-8% av lånets storlek redan i höst. För ett lån om 6 msek innebär detta 30-40k i utbetalningar varje månad, det är innan leasingbilen och vinterns elräkningar…

Blir nog ett bryskt uppvaknande för vissa.😫
 
  • Gilla
TheGambler79 och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Utöver räntan har vi ju 1-3 % amorteringskrav för vissa. Gissar på de de som nyligen köpt…

För oss som har med gamla lån utan amorteringskrav får det lättare.

Så i realiteten kommer nog vissa behöva genomföra utbetalningar om 7-8% av lånets storlek redan i höst. För ett lån om 6 msek innebär detta 30-40k i utbetalningar varje månad, det är innan leasingbilen och vinterns elräkningar…

Blir nog ett bryskt uppvaknande för vissa.😫
Det är ju ingen som tvingat dem att maxa kreditvärdigheten?

3 procent innebär ju att de högbelånat både procentuellt på boendet och även över sina inkomster vad som är godtagbart.

Fördelen är väl att regelverket gör att de tvingas tvångsspara för annars har de nog knappast tänkt amortera själva.

Det skulle varit mycket hårdare från början.
Ett lån ska omöjligt kunna vara amorteringsfritt.
3% är väl minimum i alla fall. Snarare 5% borde vara norm sedan länge.

Vi amorterar frivilliga 7,8% nu utöver räntan. Detta på relativt vanliga löner och i början amorterade vi 3,4% när det var nybyggt och banken tyckte det var mycket samtidigt som vi tyckte det var alldeles för långsamt.

Märks att vi haft på tok för slapp politik.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Excel
P Pligg85 skrev:
Det är ju ingen som tvingat dem att maxa kreditvärdigheten?

3 procent innebär ju att de högbelånat både procentuellt på boendet och även över sina inkomster vad som är godtagbart.

Fördelen är väl att regelverket gör att de tvingas tvångsspara för annars har de nog knappast tänkt amortera själva.

Det skulle varit mycket hårdare från början.
Ett lån ska omöjligt kunna vara amorteringsfritt.
3% är väl minimum i alla fall. Snarare 5% borde vara norm sedan länge.

Vi amorterar frivilliga 7,8% nu utöver räntan. Detta på relativt vanliga löner och i början amorterade vi 3,4% när det var nybyggt och banken tyckte det var mycket samtidigt som vi tyckte det var alldeles för långsamt.

Märks att vi haft på tok för slapp politik.
Ja men verkligheten är en annan. Alla är inte lika kloka som dig och passat på att minska skulden i goda tider.

De sista åren har ju varit helt galna gällande budgivning.

Var och en får ta sitt ansvar, privatekonomer har uppmanat folk i TV gång på gång att passa på att amortera när räntorna var låga. Att detta kommer som en chock för vissa förstår alla fall inte jag.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Ja men verkligheten är en annan. Alla är inte lika kloka som dig och passat på att minska skulden i goda tider.

De sista åren har ju varit helt galna gällande budgivning.

Var och en får ta sitt ansvar, privatekonomer har uppmanat folk i TV gång på gång att passa på att amortera när räntorna var låga. Att detta kommer som en chock för vissa förstår alla fall inte jag.
Jo. man känner ju inte hur andra gör. Efter en "galen" budgivning kanske man är så uppstressad så man måste leasa ett par nya elbilar av bara farten.
 
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Alltid lika imponerade att ni verkar ha så bra insyn i grannarnas ekonomi.
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Alltid lika imponerade att ni verkar ha så bra insyn i grannarnas ekonomi.
Ja, stenkoll. Kan någon spå min ekonomi tack
 
Excel
P Pligg85 skrev:
Jo. man känner ju inte hur andra gör. Efter en "galen" budgivning kanske man är så uppstressad så man måste leasa ett par nya elbilar av bara farten.
Ja och på blocket försöker vissa föra över leasingkontraktet…
 
  • Skärmklipp av text, annonser från "Lendo" och ett fordonserbjudande, leasingavtal, kostnader och villkor beskrivs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.