Attitudeswe
Krilleman Krilleman skrev:
#RYMDKRAM

Det låter ju som ett helt perfekt liv. Att skapa något på kredit, för att andra ska tycka att det är bra.
Instämmer. Att köpa annat än boendet på kredit säkerställer ju bara att man kommer få sämre levnadsstandard i framtiden.

Sen behöver man ju inte gå ur tiden med mer än ett 75% igt betalt boende. Lite lyx kan man få unna sig med...

Vissa investeringar kan vara lönsamma men både elbil, solceller och bergvärme (söder om sthml istället för LLVP) är ju rätt neutrala och knappt en besparing. Bör kunna finansieras med inkomst och ej med lån.
 
T TommyC skrev:
Den svenska skolan lyckas inte lära eleverna procenträkning eller vad är orsaken till att leasing blev så populärt? Ytterligare en mellanhand som ska tjäna pengar gör såklart leasing förmånligt för kunden? Såklart inte!
Ja det är lite märkligt, hur jag än räknar blir alltid privatleasing dyrare.

MEN, det är nog så att folk tycker "Ooh, jag vill ha den där bilen!"..som visar sej kosta 750k, och då ville inte banken låna ut pengar till den, MEN, privaleasing funkade, "bara" 11k i månaden no questions asked.

Så det handlar nog inte riktigt om den faktiska kostanden gissar jag, utan mer "vill ha!

Jaja.

Däremot tycker jag en del sitter på lite väl höga hästar och dravlar om hur bra dom har ordnat sitt boende och att alla andra är så korkade..

Vad har en nybildad familj i storstadsområden för val utom att betala fantasipriser för boende ?

Hyreskontrakt finns knappt.
bostadsrätter kostar fantasisummor
hus kostar fantasisummor

Folk bor ju fan hemma hos päronen tills dom är 30+ i storstadsområdena.

"flytta då" säger nån.. jo, men man får flytta bra långt om man ska komma ner i pris, och så ska man ha jobb där med, för båda.

Jag är glad att jag klev på bostadsmarknaden när jag gjorde, det var dyrt då med men ofantligt mycket bättre än idag.

Och angående originalfrågan, jag skulle klara 7%, men det skulle inte vara roligt, det beror dock mer på att elräkningarna på vintern numera är på över 10k/mån, det i kombination med 7% ränta blir lite svettigt.
(Dessutom måste jag ju försörja mitt ex också eftersom hon inte har lust att jobba.. Thats how we do it in sweden.. )
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är just elbilar något som sticker extra mycket i ögonen på folk? Nya fossilbilar känns inte lika jobbigt? En Tesla model 3 kostar ju som en Volvo.
Ja, men elbilen jämförs ofta mot en V70 från förra seklet med 30k mil på. Vi pendlar så mycket att elbilen blir mer lönsam, även med lån och utan solceller, än min "gamla" BMW från 2017 som ändå gick snålt. Höjningen av dieseln var det som gjorde att det skiftade från 1000 kr/månad fördel för dieseln till fördel elbilen.

Solceller skaffar man för att kunna bränna el som på vintern hela våren, sommaren och hösten. Vi ligger på minst 2400kWh i månaden året runt men betalar ca 3k för bilen och poolerna från april till september.

Om man inte har boende och vill ha ska man nog köpa så fort man kan och det bästa man har råd med. Om det sen är cash eller med lån kan kvitta för jag tror inte det blir billigare i framtiden. Vi har renoverat och bytt upp oss i nästan 20 år och fick till sist bygga huset vid stranden. Vi har haft tur och det är kanske slut på de enorma prisökningarna men att det inte skulle öka fortsatt tror jag inte på.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Märkligt vad låga kostnader folks kalkyler visar på elbilar för 600000-1 miljon.
För mig skulle bara försäkringen gå upp med 300% på tex en Tesla för 7-800000kr (boende i "storstad") mot dagens rymliga 7-sits Diesel. Och lån 500-700000kr för bilköp skulle för mig ge markant ökad räntekostnad.
Från typ ingenting till 10ggr så hög.
Lägg till betydligt dyrare däck och reservdelspriser. Min kalkyl visar iaf att milkostanden skulle skena, men då kör jag också genomsnittligt. 1600-1800mil per år.

För några veckor sedan körde jag igenom dyrare delarna av Bromma och tyckte inte heller där att jag såg speciellt många med två elbilar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Det beror väldigt mycket på hur mycket man kör och säkert också annorlunda försäkring i storstad. Storleken är inte så viktig. Den är större än en bmw 118d i alla fall. Vi har fler bilar om vi behöver mer plats men de står mest still eller går till tippen. Vi sänkte eller har samma kostnader på elbilen förutom lånet. Dessutom bytte vi in den gamla och fick våra 70k tillbaka från staten.
 
Redigerat:
Mats-S
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Vi sänkte eller har samma kostnader på elbilen förutom lånet
hehe ... jo men det är väl det som är problemet, dom hutlösa priserna på elbilar. Små skitbilar som kostar en smärre förmögenhet :)
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
även med lån och utan solceller,
Nee du, räkna om räkna rätt :cool:
Och solcellerna är inte gratis dom heller, jag vet av egen erfarenhet :)

Men som vanligt måste man lura sig själv för att kunna motivera inköpet av en svindyr ny bil, annars behåller man den gamla som är billigare mil på :)
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
hehe ... jo men det är väl det som är problemet, dom hutlösa priserna på elbilar. Små skitbilar som kostar en smärre förmögenhet :)
Små och små... vad ska jag med en stor bil för att pendla med? Sitter ledigt 4 personer och bagage både fram och bak. Fem om det skulle knipa. Dieseln var inte heller stor. Har stor och större bil om jag behöver.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Nee du, räkna om räkna rätt :cool:
Och solcellerna är inte gratis dom heller, jag vet av egen erfarenhet :)

Men som vanligt måste man lura sig själv för att kunna motivera inköpet av en svindyr ny bil, annars behåller man den gamla som är billigare mil på :)
Nej, solcellerna är inte gratis men för egenförbrukning är det lönsamt (Edit: ingen kassakossa dock). För oss som hellre köper ny bil är elbil bättre. Behåll du din gamla bil om du känner för det.
 
Mats-S
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Dieseln var inte heller stor
Men det hade varit betydligt bättre ekonomi att behålla den befintliga bilen, dessutom bättre för miljön eftersom den redan tagit miljökonsekvenserna för tillverkningen. En ny elbil har enorm negativ påverkan på miljön vid tillverkningsskedet, men givetvis är det ingenting som elbilslobbyn vill kännas vid ...
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Men det hade varit betydligt bättre ekonomi att behålla den befintliga bilen, dessutom bättre för miljön eftersom den redan tagit miljökonsekvenserna för tillverkningen. En ny elbil har enorm negativ påverkan på miljön vid tillverkningsskedet, men givetvis är det ingenting som elbilslobbyn vill kännas vid ...
Ja, men jag har råd med ny bil och skulle köpa en ny ändå. Att då köpa en diesel för nästan samma pengar är hål i huvudet. Du är precis en sådan person som jag nämnde tidigare som jämför med vad du har och inte vad du tänker skaffa. Ja, den är smutsigare att skapa men miljövänligare under sin livstid.
 
  • Gilla
  • Wow
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Jag tror inte man ska räkna ut dieselmotorn på det sätt som är "populärt" att göra.
Med vidareutveckling kan den typen av motor köras på andra lätta oljor, t ex rapsolja, och med NOX-katalysator och partikelfilter kommer man ner i låga utsläpp av miljöfarliga ämnen.
För applikationer där batteridrift är orealistisk lär det bli dieselmotorer framför bensin/gas/etanol som gäller i framtiden.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Nu spårade det här ut i en elbilsdiskussion, men man måste som ovan skribent skriver jämföra likvärdiga köp. Vår gamla V60 från 2012 var väldigt billig i drift, men började både vara tråkig och gå sönder. Började då titta på begagnad XC60 och då specifikt på hybrider för att det känns rätt. Kostnaden för en sådan ligger på ca 500K för en bil som gått mellan 3000-5000 mil. En ny Tesla model 3 under 500K och en ny Model Y strax under 600K. För mig är det då ett mer attraktivt val att köpa en ny Tesla, men jag förstår att andra kanske tänker annorlunda. Går dock inte jämföra Teslan/XC60 mot driftskostnaden för V60, klart att den är billigare i drift.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag tror inte man ska räkna ut dieselmotorn på det sätt som är "populärt" att göra.
Med vidareutveckling kan den typen av motor köras på andra lätta oljor, t ex rapsolja, och med NOX-katalysator och partikelfilter kommer man ner i låga utsläpp av miljöfarliga ämnen.
För applikationer där batteridrift är orealistisk lär det bli dieselmotorer framför bensin/gas/etanol som gäller i framtiden.
Fast det är också därför det är viktigt att dieselbilarna slutar användas av tätortsboende personer, så att de få procent där det är absolut bästa alternativet kan fortsätta använda dem.

Så att personer i tätbyggda områden nära Stockholm kör elbil istället för diesel är bra för alla, även om steget att köra mindre och ha färre bilar i populationen också är nödvändigt.
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
Nä, blir alltid OT på BH 😄. Tillbaka till tråden. Vi klarar 7%.
 
  • Gilla
Radhusistan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.