Jag tycker att alla rövarhistorier om hur mycket folk sparar på att köpa ny bil är mycket underhållande. Jag har en gammal vän som är speciellt bra på att motivera byte av fullt fungerande bilar som är 3-5 år gamla. Det roligaste är att han själv verkar tro på sina tokiga motiveringar. Jag har sparat minst 2 MSEK på att inte lura mig själv på det viset.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag tycker att alla rövarhistorier om hur mycket folk sparar på att köpa ny bil är mycket underhållande.
Alla jag känner ser det som en utgift oavsett ny eller gammal bil. Bara större eller mindre.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Excel
Off tipic: Jag har två bilar. En porsche 911 och en Volvo.

Porschen har stigt med 150k sedan köpet 2017. Volvon sjunkit omkring 50k. (Saknar billån.)

Det bästa med en gammal volvo är att man kan göra service själv i garaget. Det är inte så lätt med en nyare då ”rätt stämpel” i boken saknas.

Är dock sugen att byta bort diselbilen mot en elhybrid, (har solceller)frågan är hur mycket man sparar då service är snordyr för en elhybrid.

Ontopic: klarar 7%
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
porsche 911
OT: villhöver en sån...
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har hyrt segelbåt med skeppare. Tex i Kroatien. Var trevligt segla mellan öarna. Blir helt annan standard på båten också när man kommer till till de som kräver skepparexamen
Största tjusningen är att själv behärska seglingen, och själv segla dit man vill, när man vill. Sedan kan man hyra på andra ställen, då är det gott att ha egen skepparexamen så att man slipper ha med någon annan skeppare. 😊 Men det kostar ju lite att köpa båt, du sparar väl fortfarande till att köpa en egen bostad?
 
Nissens Nissens skrev:
Största tjusningen är att själv behärska seglingen, och själv segla dit man vill, när man vill. Sedan kan man hyra på andra ställen, då är det gott att ha egen skepparexamen så att man slipper ha med någon annan skeppare. 😊 Men det kostar ju lite att köpa båt, du sparar väl fortfarande till att köpa en egen bostad?
Rätt skönt och kunna sitta i en solstol på soldäck med en drink i näven. Eller när vi drog med ett gäng från Hvar på en dagstripp är det ju trist sitta vid rodret eller vad säger du?
 
Excel Excel skrev:
Off tipic: Jag har två bilar. En porsche 911 och en Volvo.

Porschen har stigt med 150k sedan köpet 2017. Volvon sjunkit omkring 50k. (Saknar billån.)

Det bästa med en gammal volvo är att man kan göra service själv i garaget. Det är inte så lätt med en nyare då ”rätt stämpel” i boken saknas.

Är dock sugen att byta bort diselbilen mot en elhybrid, (har solceller)frågan är hur mycket man sparar då service är snordyr för en elhybrid.

Ontopic: klarar 7%
Som jag ser det så har du helt klart en Porsche för lite:)
Köp några stycken till så kan dra ner på arbetet och få mer tid till att köra riktiga bilar:):)
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Rätt skönt och kunna sitta i en solstol på soldäck med en drink i näven. Eller när vi drog med ett gäng från Hvar på en dagstripp är det ju trist sitta vid rodret eller vad säger du?
Nja, jag säger att alkohol och att framföra ett fordon aldrig funkar. Och jag upplever helst havet nykter. Angöraren tar man när man knutit fast allt på kvällen.
Du borde testa att uppleva saker nykter. 😊

Det är rätt stor skillnad på att vara passagerare och att segla själv. Det låter som att du inte hjälpte skepparen att segla ens. För din upplysning så sitter man sällan vid rodret på fartyg som kräver skepparexamen. Att du inte vet det beror väl på att du aldrig varit på något. Möjligen på Cinderella. 😂
 
  • Haha
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Jag har aldrig sett en båt som har sittplatser vid rodret 🤣
 
T TommyC skrev:
Jag har aldrig sett en båt som har sittplatser vid rodret 🤣
 
  • Röd oljetanker, män klamrar sig fast vid roder under vatten i hamn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
te95mne och 10 till
  • Laddar…
Tack, då fick jag lära mig något nytt idag också!
 
  • Gilla
quick
  • Laddar…
Någon här inne har verkligen förtjänat en egen Flashback-tråd!
 
Stå vid rodret, sitta vid rodret, sköta rodret, stå till rors. Varför drar byggahus så mycket idioter?
 
Krilleman
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Varför drar byggahus så mycket idioter?
Den frågan har många ställt sig! 😆
 
  • Gilla
  • Haha
Grod4n och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.