P Pligg85 skrev:
Väldigt många hushåll som varit skuldfria sista 20åren. Känner många som har femsiffrigt kvar på lånet och lustigt nog känner de att det är kul med någon hundralapp i kostnad trots att de kan lösa det när som helst.
Ja jag känner flera i äldre generation som har kvar fjuttbelopp i lån på bostaden men inte betalar av det ändå, i flera fall sitter dom med betydligt mer pengar på nåt kapitalsparkonto än vad lånet är på.

I nått fall fick jag anledningen att "Det är säkrare att ha lån", och sen nån förklaring att bedragare inte kunde skriva över huset på sej själva då ? hmm.
 
GlennB GlennB skrev:
Ja jag känner flera i äldre generation som har kvar fjuttbelopp i lån på bostaden men inte betalar av det ändå, i flera fall sitter dom med betydligt mer pengar på nåt kapitalsparkonto än vad lånet är på.

I nått fall fick jag anledningen att "Det är säkrare att ha lån", och sen nån förklaring att bedragare inte kunde skriva över huset på sej själva då ? hmm.
En god förklaring kan vara att det är brist på likviditet som ger personlig konkurs, inte antal kronor på lånebrevet. Det är ofta väldigt mycket hål i huvudet att ta sina sista slantar och lägga på amortering av huslån.

Om det inte är ens sista slantar eller nära det så är inte resonemanget lika relevant.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du måste ju vara någon form av "Saida".

Historien upprepar sig, det vet vi!
Enda vägen statistiskt är uppåt.

[bild]

[bild]
Hur dog Saida?
Genom en oförusedd händelse!
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om 5-10år är räntorna nere på 2-3%.
Lite beroende på hur kriget planar ut/slutar.
Det resonemanget får du gärna förklara.
 
Har min ränta låst till oktober 2024. Vad händer efter det? Poffar den upp till 3mån räntan direkt? Självklart ska jag sätta mig och förhandla med banken, men är mest nyfiken. Det kommer att kännas i vilket fall.
 
MalZon MalZon skrev:
Har min ränta låst till oktober 2024. Vad händer efter det? Poffar den upp till 3mån räntan direkt? Självklart ska jag sätta mig och förhandla med banken, men är mest nyfiken. Det kommer att kännas i vilket fall.
Ja den övergår till rörlig (3mån normalt) om du inte binder om den i tid.

Själv har jag till september 2025 på mej :)
 
GlennB GlennB skrev:
Ja den övergår till rörlig (3mån normalt) om du inte binder om den i tid.

Själv har jag till september 2025 på mej :)
Ok. Ja nu ångrar man ju att man inte tog 10år eller nåt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ja, jag hade kunnat få exakt samma ränta i 10 år som jag fick på 5, men jag valde 5år av olika skäl.

Men men, det kanske löser sej tills dess.
 
E
Nästa gång det är 0-ränta ska jag binda på 50 år!
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
M
E enoch85 skrev:
Nästa gång det är 0-ränta ska jag binda på 50 år!
Man undrar vem som köpte statsobligationer för några år sedan med noll eller minusränta och löptider på 10 - 30år.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tror bostadspriserna förblir ganska stabila men med lägre omsättning framöver, dom bästa objekten kommer säker fortsätta sälja bra. Svag krona gör att många utländska köpare får typ 30% rabatt på en fin skärgårdsvilla redan idag.

Även hyffsat nya bilar säljer som smör på kvd auktion, och många går på export senaste åren. Så det märks att kronan är svag när man säljer sin 4 år gamla bil tilll nästan nypris på export via kvd
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M mnils skrev:
Man undrar vem som köpte statsobligationer för några år sedan med noll eller minusränta och löptider på 10 - 30år.
Det gjorde framförallt Riksbanken. Men även pensionspengar placeras där eftersom de enligt lag SKA matcha duration och levnadsår bland pensionskollektivet. Så kort sagt är det du och jag som köpt den största delen av de obligationerna.
 
  • Ledsen
TommyC och 1 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Svag krona gör att många utländska köpare får typ 30% rabatt på en fin skärgårdsvilla redan idag.
1 dansk krona är värd 1.56 svenska kronor i dag. Tror du jag åker till Köpenhamn ( som ligger 1 timme bort) för att shoppa ?☹️
 
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag klarar 7%. Men det är inte ett särskilt skoj tillstånd.

I stan där jag bor ser jag alldeles för många barnfamiljer som byggt nya hus. Lite väl många elbilar står på garageuppfarten, vilket får mig att tänka att många lånat på sig en hel del pengar. Den gruppen som sitter med två normallöner i hushållet och dessutom 4-5 miljoner i lån, de kommer få det ordentligt svettigt närmaste åren. Hemsk situation! 😟
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
M
F Fagerfjäll skrev:
Det gjorde framförallt Riksbanken. Men även pensionspengar placeras där eftersom de enligt lag SKA matcha duration och levnadsår bland pensionskollektivet. Så kort sagt är det du och jag som köpt den största delen av de obligationerna.
Det var det jag misstänkte, ingen kan vara så korkad att man gör sådana affärer med ega pengar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.