AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fyfan tur man är sambo med en kvinna som hatar att ligga på stranden lika mycket som jag. Blev nog totalt 4 timmar på stranden under 2 veckor
Låter som en dröm. Frugan, kräver 2 ggr/vecka. Som tur är är vi 3 mot en så hon får inte riktigt som hon vill. Men 4-5 ggr på 4 veckor åker jag på det. Sällan över 2h så man överlever. Sist dumpade vi henne på stranden och drog ut med Jetski ett par timmar istället. Det kan jag leva med, alla nöjda:)
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nåja.. Jag bor i villa i Bromma. Har man haft välbetalda jobb under något decennium så är det inga problem.
Spelar ingen roll hur mycket pengar man har. 125k kvm är sjukt
 
M
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej men så är det iallafall. Vid 28 procent ca så har jag bränt utdelningen sedan har jag bra buffert på lönen. Sedan kan man ju börja dra ner på utgifter också om räntorna skulle överstiga 40 procent

Edit: sambon har ju lön också som jag inte ens räknat in

Edit: varför skulle jag köpa ett hus som betyder att alla pengar går till ränta. Då är man ju dum i huvudet
Eller så betalar man av skulden långt innan räntorna blir så höga...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Spelar ingen roll hur mycket pengar man har. 125k kvm är sjukt
Som alltid läget som styr.
Min Kusins man (Mäklare) berättade om 2 lägenheter de sålt vid havet intill varandra (Marbella). I princip identiska ca 220m2. En låg ca 100m från havet med byggnad framför sig. Kostade "bara" 35 milj SEK. Den andra låg frontline framför havet. Då är det ändå 40-50 meter publik strand emellan. Den gick loss på 65 miljoner. Eller som han uttryckte det, Bygganden var värd 35 miljoner, resten är sand och saltvatten. Hyffsat högt kvm pris oavsett, området kallas dock the golden mile av en anledning:)
 
Det är ju just det som är grundproblemet. Att folk betalar alldeles för mycket pengar för saker. Nu är människor som köper lägenheter för 35-100miljober inga löneslavar. Men att betala runt 130-160k per m2 där jag bor är helt hål i huvudet och något jag aldrig skulle få för mig själv att göra. Räcker att man åker på landet och så ser man något skönt ställe. Tro fan att det inte finns en hus som där ligger ute för 5-6milj och då är det verkligen landet. När gemene man kan köpa fastigheter för långt långt över sin inkomst är man på djupt vatten och vilket visar sig nu. Är faktiskt uppriktigt orolig över hur man skall lyckas ordna ett boende till sina barn.

Att vi sedan ligger på en lönenivå i Sverige som liknar ett u-land gör inte saken bättre. Det är praktiskt taget omöjligt att rekrytera kompetent personal från tex usa eller Asien.
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Låter som en dröm. Frugan, kräver 2 ggr/vecka. Som tur är är vi 3 mot en så hon får inte riktigt som hon vill. Men 4-5 ggr på 4 veckor åker jag på det. Sällan över 2h så man överlever. Sist dumpade vi henne på stranden och drog ut med Jetski ett par timmar istället. Det kan jag leva med, alla nöjda:)
Jetski eller badring efter båt är för douche för mig. Men kan ligga guppa och snorkla om sikten är bra :)

Edit: SUP är rätt trevligt också
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jetski eller badring efter båt är för douche för mig. Men kan ligga guppa och snorkla om sikten är bra :)

Edit: SUP är rätt trevligt också
Åka badring är inte min favorit heller. Tack och lov är det jag som kör båten när det kommer på tal. Det är rätt ok, med en kall i handen...
Är det något jag inte kan prata positivt om här så är det siktdjup, så snorkla går helt bort. Alldeles för grumligt pga strömmar från atlanten och sandig botten. Däremot så är vattnen vid ibiza/formentera bland de bättre i Europa, där har jag snorklat.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Düsseldorff
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jetski eller badring efter båt är för douche för mig. Men kan ligga guppa och snorkla om sikten är bra :)

Edit: SUP är rätt trevligt också
Asså förlåt men du är en sån jävla tönt. "Jetski eller badring är för douche för mig".. Alltså snälla... Sluta bete dig som att du har gamla pengar när du uppenbarligen inte har det.
 
  • Gilla
  • Haha
Orvar777 och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Asså förlåt men du är en sån jävla tönt. "Jetski eller badring är för douche för mig".. Alltså snälla... Sluta bete dig som att du har gamla pengar när du uppenbarligen inte har det.
Spyr ut avgaser och ljud i hela samhället. Supercharmant. Nouveau riche
 
Düsseldorff
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Spyr ut avgaser och ljud i hela samhället. Supercharmant. Nouveau riche
Ja, för det var ju poängen med mitt inlägg...
 
  • Gilla
fribygg och 6 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Spyr ut avgaser och ljud i hela samhället. Supercharmant. Nouveau riche
Tror du helt missade poängen....

/Krille
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag tror bostädernas värde är sekundärt i detta med räntan i hur riksbankerna agerar.

Man kan inte laborera så mycket att bostadsmarknaden faller, då blir det ett problem. Men riksbankerna verkar lite granna skita i bostadsmarknaden.

Jag tror som några varit inne på att det är för mycket "tryckta" (läs inkl elektroniska) pengar på marknaden som är problemet här. Effekten släpar efter.

Att bostäderna blev så dyra och folk lånade så mycket beror givetvis på räntan, men då sket man i det för att man ville hålla företagen rullande.

Jag är absolut inte kapitalist, men jag är inte vänster. Men jag ser ett stort problem i att hela vårt system är uppbyggt på ständigt ökande ekonomi, ökad produktion, ökad effektivitet. Är beroende av låglöneländer för att behålla standarden i de "gamla" rika länderna. Kombinerat med en begränsad planet, om det så är i hur mycket råvaror man utvinner eller hur mycket CO2 som ryms i atmosfären spelar mindre roll. Klimatförnekarna kan få förklara hur vi löser att råvarorna är ändliga, för om CO2 är hittepå (vilket jag inte tror) så finns ändå ett stopp på vår exponentiella rovdrift på planeten i form av ändliga varor.

Frågan som är större än vilka som klarar 7% är vilka som klarar 7 grader... Den där golden mile i Spanien lär ju bli värsta svett-bältet inom några år. Crispy mile? Grillad som en gyllne pommes på McD?
 
  • Gilla
pennybridge och 9 till
  • Laddar…
Bra att priserna sjunker och köpsuget försvinner på marknaden.
Ska på husvisning om några dagar. När finanskrisen kommer är det kanske idé att ha något hus i portföljen.

Tyvärr har jag inget att tillägga runt semesterparadis. Vi byggde ju drömboende så trivs man hemma behöver man inte fly för att må bra. Säkert ett måste för många som bor för trångt och fel.
 
  • Gilla
Klaugust och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jetski eller badring efter båt är för douche för mig. Men kan ligga guppa och snorkla om sikten är bra :)

Edit: SUP är rätt trevligt också
SUP måste väl vara det tydligaste exemplet på att det går att lura på folk vilka trender som helst.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
SUP måste väl vara det tydligaste exemplet på att det går att lura på folk vilka trender som helst.
Rätt trevligt vid spegelblankt vatten.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.