298 967 läst · 2 173 svar
299k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Renoverare
· Stockholm
· 18 459 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 459 inlägg
Jag ser en ganska stor risk att "patienten övermedicineras" med ännu fler räntehöjningar.
Att vi inte ser den broms av inflationen som riksbanken önskar beror dels på de faktorer jag nämnde tidigare - men även att folk tar av sina sista besparingar nu.
Många tömmer sina buffertar och fonder för att erbjuda sedvanlig semesteryra för familjen.
👉 När elräkningarna trillar in framåt vintern, och julklapparna är köpta, så kommer den riktiga baksmällan och tvärniten.
Att vi inte ser den broms av inflationen som riksbanken önskar beror dels på de faktorer jag nämnde tidigare - men även att folk tar av sina sista besparingar nu.
Många tömmer sina buffertar och fonder för att erbjuda sedvanlig semesteryra för familjen.
👉 När elräkningarna trillar in framåt vintern, och julklapparna är köpta, så kommer den riktiga baksmällan och tvärniten.
Renoverare
· Stockholm
· 18 459 inlägg
Nej men så är det iallafall. Vid 28 procent ca så har jag bränt utdelningen sedan har jag bra buffert på lönen. Sedan kan man ju börja dra ner på utgifter också om räntorna skulle överstiga 40 procentNissens skrev:
Edit: sambon har ju lön också som jag inte ens räknat in
Edit: varför skulle jag köpa ett hus som betyder att alla pengar går till ränta. Då är man ju dum i huvudet
Bra, då kan du ju köpa en egen bostad cash snart. 😊AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 459 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 459 inlägg
Möglar hellre på costa del sol än på disneylandAndersMalmgren skrev:
Faktum är att uthyrning var inget vi planerade när vi skaffade. Men tyckte det var kapitalförstöring att bara nyttja det 4-5 v per år. Tack vare att det ligger utomlands så blir planeringen att hyra ut mycket enklare. Med barn behöver vi planera våra resor i god tid, och streckar dom i tids bokningen. Nu har jag hjälp som tar hand om all bokning och kundkontakt. Hade nog inte orkat att agera värd. Sen utesluter ju inte den andra resor. Även om vi lägger sommarens resa dit.
Sen är vi bra mycket mer aktiva där nere än någon jag känner med stuga i Sverige. Där kan man man tala om sitta och mögla.
Vad beträffar ämnet, 7% påverkar inte oss jättemycket i det dagliga, mer än att vi inte kan lägga undan så mycket som innan. Men då köpte vi vårt hus 2005, i Göteborg inte Stockholm. Så våra lån är relativt blygsamma. Men visst känns det att betala 12-15K i månaden istället för 2K. Rent mentalt så påverkar det ju val man gör. Jag kanske hoppar champangen och nöjer mig med en GT
Renoverare
· Stockholm
· 18 459 inlägg
Vi var 2 dagar på Disneyland av 2 veckor i Frankrike det kan man stå ut med för att göra barnen glada. Att däremot spendera 2 veckor på Costa del sol. Aldrig.M mojjen skrev:Möglar hellre på costa del sol än på disneyland
Faktum är att uthyrning var inget vi planerade när vi skaffade. Men tyckte det var kapitalförstöring att bara nyttja det 4-5 v per år. Tack vare att det ligger utomlands så blir planeringen att hyra ut mycket enklare. Med barn behöver vi planera våra resor i god tid, och streckar dom i tids bokningen. Nu har jag hjälp som tar hand om all bokning och kundkontakt. Hade nog inte orkat att agera värd. Sen utesluter ju inte den andra resor. Även om vi lägger sommarens resa dit.
Sen är vi bra mycket mer aktiva där nere än någon jag känner med stuga i Sverige. Där kan man man tala om sitta och mögla.
Vad beträffar ämnet, 7% påverkar inte oss jättemycket i det dagliga, mer än att vi inte kan lägga undan så mycket som innan. Men då köpte vi vårt hus 2005, i Göteborg inte Stockholm. Så våra lån är relativt blygsamma. Men visst känns det att betala 12-15K i månaden istället för 2K. Rent mentalt så påverkar det ju val man gör. Jag kanske hoppar champangen och nöjer mig med en GT
Personligen så är Frankrike det sista stället i Europa jag vill besöka. Klarar inte av Fransmän helt enkelt.AndersMalmgren skrev:
Miljö och klimat inte så olika.
Nu agerar inte vi riktigt "turist a la sällskapsresan" när vi är nere, utan har stor del av min släkt där sen 60 talet. Mitt största problem är när frugan börjar klaga på att hon får för få stranddagar
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 550 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 550 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 459 inlägg
Fyfan tur man är sambo med en kvinna som hatar att ligga på stranden lika mycket som jag. Blev nog totalt 4 timmar på stranden under 2 veckorM mojjen skrev:Personligen så är Frankrike det sista stället i Europa jag vill besöka. Klarar inte av Fransmän helt enkelt.
Miljö och klimat inte så olika.
Nu agerar inte vi riktigt "turist a la sällskapsresan" när vi är nere, utan har stor del av min släkt där sen 60 talet. Mitt största problem är när frugan börjar klaga på att hon får för få stranddagar