298 988 läst · 2 173 svar
299k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Renoverare
· Stockholm
· 18 468 inlägg
Nog kan man väl säga att den här tråden spårade? Jag undrar fortfarande hur det kommer bli med räntan som fortsätter vandra uppåt. Ser ju inte ljust ut, för oss medelsvenssons med 4+ miljoner i lån.
Antingen så vänder räntan och går ner igen. Eller så ligger den kvar på den här nivån (eller blir ännu högre).Radhusistan skrev:
Men om den ligger kvar eller ökar ännu mer så kommer det vara tillsammans med en relativt hög inflation och därmed löneökningar.
Det kommer gå bra. Det gäller bara att bita ihop under tiden.
Jag är inte lika säker på löneökningar, de kommer komma till de som är attraktiva på arbetsmarknaden och som arbetsgivaren tror vågar byta jobb. Många kommer få se lönen urholkas. Dvs klyftorna kommer öka Troligen kommer några arbetsgivare tvingas säga upp eller gå i kk.Nyfniken skrev:Antingen så vänder räntan och går ner igen. Eller så ligger den kvar på den här nivån (eller blir ännu högre).
Men om den ligger kvar eller ökar ännu mer så kommer det vara tillsammans med en relativt hög inflation och därmed löneökningar.
Det kommer gå bra. Det gäller bara att bita ihop under tiden.
Det är ju lite korkat att höja räntan. Stödåtgärder under covid, energi och råvarubrist och krig driver priserna uppåt. Jag tror inte detta är en efterfrågedriven inflation. Så lite tror jag man skjuter sig i benet genom att höja räntan. Hade varit bättre med jäkligt tuffa amorteringskrav.
Låna till konsumtion bör väl iallafall minska nu.
Sorry för bidragit till att spåra ur tråden... Men här är några halv ot som ändå är tänkvärda...
En tub tandkräm kostade $6.50 i US. Handlade på ica maxi idag, 2 lika tuber för 34kr. Dvs 4 ggr billigare.
Att ladda 1kWh på tesla sc kostade $ 0,39, och då har väl jänkarna historiskt haft dyrare elpriser än oss?
Det sägs förresten att det flödar ut attraktiva bilar ur Sverige pga de är så billiga att köpa med utländsk valuta.
Jag tror snarare det kommer vara icke svenskar som fyndar på bostadsmarknaden än övre medelklass med höga löner och stora sparkonton, om man inte lyckas placera pengarna ovanligt klokt...
Löneökningarna vid inflation kommer alltid med lite eftersläpning.J JohanLun skrev:Jag är inte lika säker på löneökningar, de kommer komma till de som är attraktiva på arbetsmarknaden och som arbetsgivaren tror vågar byta jobb. Många kommer få se lönen urholkas. Dvs klyftorna kommer öka Troligen kommer några arbetsgivare tvingas säga upp eller gå i kk.
Det är ju lite korkat att höja räntan. Stödåtgärder under covid, energi och råvarubrist och krig driver priserna uppåt. Jag tror inte detta är en efterfrågedriven inflation. Så lite tror jag man skjuter sig i benet genom att höja räntan. Hade varit bättre med jäkligt tuffa amorteringskrav.
Sorry för bidragit till att spåra ur tråden... Men här är några halv ot som ändå är tänkvärda...
En tub tandkräm kostade $6.50 i US. Handlade på ica maxi idag, 2 lika tuber för 34kr. Dvs 4 ggr billigare.
Att ladda 1kWh på tesla sc kostade $ 0,39, och då har väl jänkarna historiskt haft dyrare elpriser än oss?
Det sägs förresten att det flödar ut attraktiva bilar ur Sverige pga de är så billiga att köpa med utländsk valuta.
Jag tror snarare det kommer vara icke svenskar som fyndar på bostadsmarknaden än övre medelklass med höga löner och stora sparkonton, om man inte lyckas placera pengarna ovanligt klokt...
Och vi har världens lägsta lönespridning så lite ökning av den vore inte fel. Håller med om att det var illa att sänka räntorna in i det sista.
Renoverare
· Stockholm
· 18 468 inlägg
Man måste höja räntan för att sänka inflationen. Felet är att räntorna varit för låga så att priserna skenat.J JohanLun skrev:Jag är inte lika säker på löneökningar, de kommer komma till de som är attraktiva på arbetsmarknaden och som arbetsgivaren tror vågar byta jobb. Många kommer få se lönen urholkas. Dvs klyftorna kommer öka Troligen kommer några arbetsgivare tvingas säga upp eller gå i kk.
Problemet är att stora företag (likt det jag jobbar på) har en HR som hindrar cheferna att sätta de löner de vill (de kan, då företrädelsevis utanför lönerörelsen med motiv att man ändrat tjänst eller liknande, men måste motivera rätt hårt) vilket gör att kollektivet halkar efter, sen börjar folk sluta och man får panikhöja vissa löner där man tappat för mycket folk. Om man som jag börjar bli äldre men trivs så innebär det att jag riskerar behöva söka annat jobb för att höja lönen, internt eller externt. Men internt får man inte "köpa" över anställda, utan det finns regler kring det också. Förra året har jag för mig man kunde få en av 3 eller 4 olika "fasta" löneökningar som hade definierats. Facket klagade förståss, men modellen var om jag fattade rätt nästan identisk i årets lönerörelse.Huddingebo skrev:
Mina 20 poäng nationalekonomi säger att det är något mer komplext än din förklaring ovan.AndersMalmgren skrev:
Men att det var dumt att ha så låga räntor håller jag helt med om! Klart det har bidragit till att öka inflationen, men att tokhöja räntan behöver inte innebära att inflationen sänks...
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 468 inlägg
Nje allså bara för att jag klarar 28-40 procent tycker jag såklart inte den ska upp dit. Men 5-7 är nog sunt så de som förköpt sig tvinga säljaJ JohanLun skrev:Problemet är att stora företag (likt det jag jobbar på) har en HR som hindrar cheferna att sätta de löner de vill (de kan, då företrädelsevis utanför lönerörelsen med motiv att man ändrat tjänst eller liknande, men måste motivera rätt hårt) vilket gör att kollektivet halkar efter, sen börjar folk sluta och man får panikhöja vissa löner där man tappat för mycket folk. Om man som jag börjar bli äldre men trivs så innebär det att jag riskerar behöva söka annat jobb för att höja lönen, internt eller externt. Men internt får man inte "köpa" över anställda, utan det finns regler kring det också. Förra året har jag för mig man kunde få en av 3 eller 4 olika "fasta" löneökningar som hade definierats. Facket klagade förståss, men modellen var om jag fattade rätt nästan identisk i årets lönerörelse.
Mina 20 poäng nationalekonomi säger att det är något mer komplext än din förklaring ovan.
Men att det var dumt att ha så låga räntor håller jag helt med om! Klart det har bidragit till att öka inflationen, men att tokhöja räntan behöver inte innebära att inflationen sänks...
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 364 inlägg
Vad har du i lån egentligen om du känner dig bekväm med 28-40 % i ränta?AndersMalmgren skrev:
7 % (och även lite mer) klarar vi också, men tror inte det är hållbart i längden för de flesta familjer med bostadslån.
Jag hoppas/förväntar mig att räntan tillslut rullar tillbaka till 3 och sen stannar där.
Renoverare
· Stockholm
· 18 468 inlägg
En bit under två miljoner. Bekväm är man väl inte. Hade gärna haft noll ränta men då betyder det ju också att priserna blir där efter.Radhusistan skrev: