J JohanLun skrev:
Jag har funderat på detta och kommit fram till att bor jag i villa så skulle jag inte nyttja ett sommarställe speciellt mycket...

Bodde jag i en lägenhet i stan så skulle jag nog fly dit varje ledig stund - då skulle jag absolut överväga skaffa nåt. Men detta är väl den preferensskillnad vi männsikor har. Där jag förstått att herr Malmgren älskar city och jag själv gillar att kolla på arkitektur och kanske som mest ta en öl eller kopp kaffe men sen är rätt mätt på city.

heter väl förresten lantställe och inte landställe?

Där tror jag du har fel. Men få trädgårsstäder har både ett så centralt läge och är dessutom fina... Så återigen är det frågan om man vill bo nära city. Många andra bor hellre nära hav, hästhagar eller skogar...

Jag kommer just från en semester i Florida, vi skippade nöjespark, i första hand för att bara minsta grabben kan/vill åka åkattraktioner, jag mår numera illa efter ett åk, frugan åker i princip inte nåt och dottern åker inte så mycket. Plus värmen där nu gör att jag mår illa på att bara tänka på att sitta i en bergodalbana...

Men vad gäller matkostnaden.

Var i USA strax innan pandemin på en roadtrip med familjen, califonien. Prisvärt.

Var där för ett drygt år sen i jobbet. Dyrt.

Familjen ville gärna till ett ställe där man kunde bada och snorkla. Jag blir tokig att ligga vid en pool en vecka i streck så Spanien gick bort. Vi siktade på Key West kombinerat med 2 dar i Miami och en roadtrip. Hyra bil är billigt och boendet är överkomligt.

Att käka ett vanligt mål på McD kostar $12 för en person. Lägg på kaffe, glass och milkshake så blir det över $60 för familjen. En enkel resturang typ "diner", en bra bit över $100 efter dricks.

Efter värmen och utgiftschocken så vill nog de flesta av oss i familjen semestra i sverige nästa sommar! :D
Jag har två landställen att välja på. Blir inte mer än två veckor per år ändå. Börjar klättra på väggarna

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har två landställen att välja på. Blir inte mer än två veckor per år ändå. Börjar klättra på väggarna
Landställe är för pöbeln, gods, herrgård eller slott gäller!

• Gilla
Roffe_riff och 6 till
  • Laddar…
Man får vara ganska blind om man inte ser vi är mitt i en finanskris. Bara från att läsa svenskan idag

[länk]

[länk]

Visste inte vi hade pantbanker i Sverige 🤪
Bott under en sten? Pantbanker har funnits i alla mer än pyttesmå orter sedan du föddes.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du måste ju vara någon form av "Saida".

Historien upprepar sig, det vet vi!
Enda vägen statistiskt är uppåt.

[bild]

[bild]
Det där var ett extremt kort tidsintervall.
Visst kommer räntorna alltid att gå upp och ner men det finns ingenting som talar för att man ska få pengar bara för att förvara pengar. Banksektorn är så extremt effektiviserad och global idag att det inte kostar speciellt mycket att administrera in/utlåning.
De som sitter på kapitel behöver mer än någonsin investera de för att få någon form av vinst.

Läs tex följande får vi se vad du säger:
https://www.bostadspolitik.se/2020/10/07/atta-sekler-av-fallande-rantor/

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Självklart men det är ju inte sunt.
Sunt eller ej, det är verkligen i dagens globala ekonomi och effektiviserade bankväsende.
Dock aldrig riskfritt i det korta perspektivet.

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Varför då Helena?

Har du varit på Avenyn Börne?

Kapitalisterna börjar röra på sig!
Kul fenomen.

[media]
:)
Jag tillhör nog de som semestrar utomlands ovanligt lite. Både att jag hellre åker ut i skärgården än utomlands och sista åren att det känns obra att flyga för ofta. Känner mig rätt långt från att vara kapitalist också.

Men ska jag resa någonstans vill jag hellre göra det mer sällan men att få uppleva något i form av kultur, arkitektur eller sevärdheter. Helst åker jag dit man slipper värme och sol, men andra hade det på kravlistan på semestern. Grekland, Italien eller Frankrike hade nog kunnat vara ett alternativ, men jag tror inte det blir betydligt billigare vare sig sett till flygbiljett eller hotellkostnad. Jag har fått intrycket att usa är ovanligt bra på att man kan hyra ett rum för hela familjen och bor 1-3 nätter per stopp.

Värmen I Florida till trots är jag rätt glad jag inte var i Italien denna sommar... Det var nog ännu varmare där. Jag misstänker väldigt många fler av både värme, ekonomi och klimat kommer skippa solsemestern framöver...

Vi har funderat rätt mycket kring detta då mina föräldrar inte längre orkar med sitt sommarställe i stockholms skärgård. Då vi är två syskon så hade man behövt ha det tillsammans eller "köpa ut" den andra. Hade jag bott i lägenhet så hade jag nog varit väldigt sugen på att försöka ta över. Men den tid och de pengar det skulle kosta varken har jag eller vill jag lägga för den korta tiden per år det används. Troligen lika mkt tid i skötsel som vi skulle nyttja det. Vore barnen utflugna så vore det nog en annan grej också, men med barn hemma vill vi bo i villa och vara hemma på helgerna.

Jag är sugen på att skaffa en mindre segelbåt för kortare turer på 2-3 dagar. Haft båt tidigare och det är både ekonomiskt och en aktiv naturupplevelse - bäst när man slipper kommersiella hamnar och håller sig till naturhamnar. Troligen den billigaste semester man kan ha efter att sitta hemma i trädgården... Och nästintill co2 neutralt...

Enda fördelen med en stuga nånstans är att katten kan komma med. Ha katt på båt är ett skit, det provade vi när jag var barn. I år fick vi hus och kattvakt då svärföräldrarna av olika skäl inte kom iväg med sin segelbåt.

Nå, för topicinlägg. Klarar vi 7% ränta? Ja, det tror jag även om det skulle kräva att vi snålade in på annat eller slutade amortera / spara. Skulle vi åkt på en sån semester vi gjorde nu? Nej, knappast. Men nu ville vi passa på när vi fick kattvakt, trots den höga dollarkursen.

Tyvärr tror jag klimateffekten kommer göra att om 10 år så blir det inga fler semestrar med flygresor till varmare breddgrader - både för varmt och att om vi inte hittat ett CO2 neutralt flygbränsle så går det inte att motivera att åka nånstans. Jag är faktiskt lite tveksam även idag. Men jag kör en liten elbil och äter till >80% vegitarisk mat så jag försöker försvara för mig själv att det var ok. När vi dessutom reser max var tredje sommar så tror jag vi ändå ligger under snittet.

Kanske vore det bättre som väl endel andra länder redan har, med kortare semester på sommaren och mer på vintern. Sportlovet är skit för då ska alla resa samtidigt. Vore bra att sprida ut ledigheten på vintern, då är det trevligare att resa runt och fick man två veckor kunde man ta tåg till frankrike eller liknande och kanske få både en billigare och mer klimatneutral semester utan den hetta det är på sommaren.

Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Landställe är för pöbeln, gods, herrgård eller slott gäller!
Vi har en 1800 tals gård på Ljusterö, spelar ingen roll. Man möglar sitta på samma ställe.

Vi har en 1800 tals gård på Ljusterö, spelar ingen roll. Man möglar sitta på samma ställe.
Börja snickra så känns det bättre :)

• Gilla
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Börja snickra så känns det bättre :)
På semestern?

På semestern?
Immer gerade aus mein Herr!

• Haha
OramaC och 2 till
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
Bott under en sten? Pantbanker har funnits i alla mer än pyttesmå orter sedan du föddes.
Har vi laundromats också?

JanneJanne123
  • Gilla
sjoberga
  • Laddar…
Har vi laundromats också?
Var det inte detta MP försökte införa inför ett val? Butler i tunnelbanan som fixade biffen ?

På semestern?
Du lär väl få svårt att försörja dig som snickare med dina vanor?

Först säger du att du aldrig skulle skaffa ett "landställe" och nu har du plötsligt flera. Hur ska du ha det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.