Dags att köpa villa och börja trivas hemma 😄

• Gilla
  • Haha
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Priset för ett glas champagne når nya nivåer 🤣

[bild]
Tur att du har budgetboende så att du har råd. 😊

Nissens
svensken behöver ett wakeup call och inse att äga sitt boende hör till folk som har kapital. Resten får hyra
Det är därför du inte äger din bostad? 😊

• Gilla
  • Haha
kanonkula och 7 till
  • Laddar…
Sant. Jag vet var mitt biorum kommer vara. Men det är fortfarande biyta och därför blir priset 125k per kvm. Vilket inte är vettigt.

Tyvärr tror jag det kommer dröja innan problemen kommer märkas i dessa områden. Själv måste räntan upp till 28 procent innan jag ens märker av det. Och yttligare till 40 procent innan jag får riktiga känningar av det. Kan tänka mig många som bor i dessa områden sitter i samma situation
Pris per kvadratmeter är mer eller mindre obsolet för villor. Så otroligt mycket annat som påverkar värdet.
Mer rimligt jämförelsemått för lägenheter.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
M
När jag läst dom sista inläggen kommer jag osökt att tänka på denna killen😄
Mytomanen

• Gilla
  • Haha
Roffe_riff och 6 till
  • Laddar…
Om 5-10år är räntorna nere på 2-3%.
Lite beroende på hur kriget planar ut/slutar.

Krilleman
Huddingebo Huddingebo skrev:
Du måste ju vara någon form av "Saida".

Historien upprepar sig, det vet vi!
Enda vägen statistiskt är uppåt.

Linjediagram visar olika bolåneräntor i Sverige över tid från 1997 till 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äldre kvinna håller röd telefon, förvirrade utropstecken, lila blus, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Roffe_riff och 8 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Självklart men det är ju inte sunt.

Nissens
Självklart men det är ju inte sunt.
Hur kan det vara självklart menar du?
Historiskt sett är det ovanligt.

Det går alltid ner när det har gått upp, det vet alla :)

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Historiskt sett är det ovanligt.
Vad? Att räntan går ner?

• Haha
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad? Att räntan går ner?
Läs igen vad jag kommenterade.
Att styrräntan ligger på typ runt 0% är ovanligt, vilket krävs för en boränta på 2%.

Trodde du att det är ovanligt att räntan går ner? Var fick du det ifrån?

Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det går alltid ner när det har gått upp, det vet alla :)
Japp, men inte säkert att det går ner till nivåerna som var innan, det är ovanligt med sådana nivåer.

Skulle aldrig lägga pengar på ett landställe. Är där max två veckor per år.
Jag har funderat på detta och kommit fram till att bor jag i villa så skulle jag inte nyttja ett sommarställe speciellt mycket...

Bodde jag i en lägenhet i stan så skulle jag nog fly dit varje ledig stund - då skulle jag absolut överväga skaffa nåt. Men detta är väl den preferensskillnad vi männsikor har. Där jag förstått att herr Malmgren älskar city och jag själv gillar att kolla på arkitektur och kanske som mest ta en öl eller kopp kaffe men sen är rätt mätt på city.

heter väl förresten lantställe och inte landställe?

Få trädgårdstäder är lika fina som Bromma.
Där tror jag du har fel. Men få trädgårsstäder har både ett så centralt läge och är dessutom fina... Så återigen är det frågan om man vill bo nära city. Många andra bor hellre nära hav, hästhagar eller skogar...
Nu kan jag svara på vad två dagar kostar.

Hotel och inträde: 16k
Premier access (slippa köa): 3k (vi köpte för enstaka grejer med lång kö)

Mat: första dagen ca 1k andra dagen ca 3k pga skitdyrt på Chez Remi (barnen ville gå dit för inredningen är byggd som att man är en liten råtta, man sitter på champagnekorkar och grejer. Kul ide men sjukt dålig mat för pengarna.)

Massor med diverse jag inte orkar räkna på samt sambons utgifter för merchandies till barnen. Någon tusenlapp eller 2

Landar på ca 25k för 2 dagar. Nätt liten kostnad.
Jag kommer just från en semester i Florida, vi skippade nöjespark, i första hand för att bara minsta grabben kan/vill åka åkattraktioner, jag mår numera illa efter ett åk, frugan åker i princip inte nåt och dottern åker inte så mycket. Plus värmen där nu gör att jag mår illa på att bara tänka på att sitta i en bergodalbana...

Men vad gäller matkostnaden.

Var i USA strax innan pandemin på en roadtrip med familjen, califonien. Prisvärt.

Var där för ett drygt år sen i jobbet. Dyrt.

Familjen ville gärna till ett ställe där man kunde bada och snorkla. Jag blir tokig att ligga vid en pool en vecka i streck så Spanien gick bort. Vi siktade på Key West kombinerat med 2 dar i Miami och en roadtrip. Hyra bil är billigt och boendet är överkomligt.

Att käka ett vanligt mål på McD kostar $12 för en person. Lägg på kaffe, glass och milkshake så blir det över $60 för familjen. En enkel resturang typ "diner", en bra bit över $100 efter dricks.

Efter värmen och utgiftschocken så vill nog de flesta av oss i familjen semestra i sverige nästa sommar! :D

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman
J JohanLun skrev:
Efter värmen och utgiftschocken så vill nog de flesta av oss i familjen semestra i sverige nästa sommar! :D
Varför då Helena?

Har du varit på Avenyn Börne?

Kapitalisterna börjar röra på sig!
Kul fenomen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.