299 144 läst · 2 173 svar
299k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Är ju alla turister. De få gånger jag vart inne i stan i sommar så är det inte en bil på gatan. Alla jag känner flyr stan på sommaren och åker till sina landställen eller åker ut med båten. Inte en vettig människa som har alternativ sitter frivilligt och trycker i en lägenhet. Ni borde åka ut till "landet" istället. Men kanske inte så bekväm att hänga med mamsen och pappsen.AndersMalmgren skrev:
Vilken finanskris? Är väl inga börsfall nu. Är fortfarande typ +8% på Stockholmsbörsen i år.AndersMalmgren skrev:
Gick alla all in i börsen på årsskiftet 21-22 eller har Rysslandsfonder ?
De här månaderna lever de väl ändå bara på vårens utdelningar så om det gått upp eller ner spelar nog mindre roll
Renoverare
· Stockholm
· 18 490 inlägg
Nej allså jag tänkte före semesterna nu är ju alla borta och ställena är stängda. Skulle aldrig lägga pengar på ett landställe. Är där max två veckor per år. Tragiskt med alla svenskar som möglar på samma ställe varje sommar.A atomlab skrev:Är ju alla turister. De få gånger jag vart inne i stan i sommar så är det inte en bil på gatan. Alla jag känner flyr stan på sommaren och åker till sina landställen eller åker ut med båten. Inte en vettig människa som har alternativ sitter frivilligt och trycker i en lägenhet. Ni borde åka ut till "landet" istället. Men kanske inte så bekväm att hänga med mamsen och pappsen.
Likadant med folk som äger hus utomlands
Renoverare
· Stockholm
· 18 490 inlägg
Jag känner folk som bor i Bromma (villa), och jag vet att Stockholmare tycker det är ett fint område, men ärligt talat så finns det mycket finare områden runt Sthlm. Men ”finare” kan ha olika betydelse.AndersMalmgren skrev:
Det där gjorde jag i ungdomsåren, tror jag varit i alla länder i västeuropa utom Portugal, sedan skaffade jag segelbåt för att se nya ställen och få nya upplevelser. När jag var klar med det sålde jag båten. Lurar på husbil nu.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 490 inlägg
Jag har hyrt segelbåt med skeppare. Tex i Kroatien. Var trevligt segla mellan öarna. Blir helt annan standard på båten också när man kommer till till de som kräver skepparexamenNissens skrev:
Anders, ska inte du och jag göra gemensam sak?AndersMalmgren skrev:
Vi skaffar husvagn. Baxar in familjen och styr kosan mot Ullared. Efter en dags härlig shopping-spree där vi tyst agerar bärare tar vi in på närmaste camping. Med foppatofflor på fötterna kastar vi på ett par flintastekar på grillen där kolen egentligen inte är redo. Sen tar vi ett par smuggelöl och löser alla politiska problem. När ungarna vill spela fotboll så hänvisar vi dom till sina mobilspel. När jag på fyllan stöter på din fru så gör vi kväll. Kanske lite stelt dagen efter - men det skakar vi av oss. Nu hägrar vimmerby - ungarna har ju tjatat.
Jag klarar inte 7% för övrigt.
Kostar man på och gör om källaren så har du 70m² till.AndersMalmgren skrev:
Många har gjort det och i Ålsten slipper du leran och sättningar som i tex Enskede.
Skulle garanterat välja en villa i Ålsten före allt annat om jag hade möjlighet.
Renoverare
· Stockholm
· 18 490 inlägg
Med små gluggar till fönster som aldrig kan räknas som annat än biyta.Mao fortfarande 120k per kvmHuddingebo skrev:
AndersMalmgren skrev:
Anders kommer inte att köpa nån villa i Bromma om han tycker att dagens priser är för höga...S sinuslinus skrev:
Min tomt är visserligen större än så, men dessutom har jag ett välisolerat hus, och ingen granne har ont av det som läcker ut. Och jag har aldrig någonsin stört mig på någon grannes anläggning heller. 😊A ajn82 skrev:
Du kan ha en hel del i källaren som inte behöver stora fönster. Tvättstuga, förvaring, teknikrum, hobbyrum etcAndersMalmgren skrev:
i ett 170-200m² enplanshus behöver du ha allt det där "uppe" där du hellre har annat. Boytan används mycket mer effektivt med en källarvåning.